ایران از آزادسازی ۴۳ میلیون دلار پول خود در آمریکا خبر داد

العربیه: به‌رغم تنش بین ایران و ایالات متحده بر سر جنگ در غزه و هشدارهای مکرر آمریکا به ایران مبنی بر عدم مداخله در درگیری‌ها، رسانه‌های ایران، چهارشنبه 3 آبان، به نقل از معاون حقوقی رئیس جمهوری ایران، از آزادسازی 43 میلیون دلار از پول‌های ایرانی بلوکه‌شده توسط آمریکا خبر دادند.

به گزارش «ایرنا»، محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس جمهوری ایران، در حاشیه نشست هیئت وزیران ضمن اعلام این خبر به خبرنگاران گفت: «43 میلیون دلار از پول‌های ما در آمریکا آزاد شد و در دسترس ماست.»

او بدون توضیح درباره این‌که این پول مربوط به کدام بخش از دارایی‌های بلوکه شده ایران است، درباره شکایت از کره جنوبی بابت دیرکرد 6 میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در این کشور و نیز «برنامه‌های دولت برای آزادسازی ارزهای کشور در بانک‌های سایر کشورها» صحبت کرد.

این اولین‌بار نیست که مقامات ایران از در «دسترس» بودن 43 میلیون دلار از پول‌های ایران خبر می‌دهند.

روز سه‌شنبه، 2 آبان، خبرگزاری «ایسنا» در گزارشی نوشت که روز 16 مهر، مرکز امور حقوقی بین‌المللی معاونت حقوقی رئیس جمهوری ایران از اجرای رای دیوان داوری دعاوی ایران - آمریکا و واریز 43 میلیون دلار به حساب جمهوری اسلامی ایران در یک بانک هلندی در لاهه خبر داده است.

بر اساس این گزارش، این مبلغ مربوط به شکایت ایران در دیوان دعاوی ایران و آمریکا، یک نهاد مستقر در لاهه هلند است که با توافق دو کشور تاسیس شده است.

پیش‌تر در خرداد 1399، دادگاه دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا رای داوری خود در تعدادی از اختلافات به‌جامانده جمهوری اسلامی و ایالات‌متحده را صادر کرده و آمریکا را به پرداخت بیش از 29 میلیون دلار محکوم کرده بود. رای صادره از سوی این دیوان، 980 صفحه بود.

بر این اساس، داوری نهایی درباره چندین اختلاف و شکایت‌ باقی‌مانده صورت گرفته بود که سابقه برخی از آن‌ها به اواخر دهه 1350 هجری شمسی و برخی دیگر به دهه 1390 می‌رسد.

با این حال، نشریه آمریکایی «نیوزویک»، در گزارشی که روز شانزدهم مهر منتشر کرده، نوشته است که مستقلا نتوانسته پرداخت این وجه را تایید کند، ولی گمانه‌زنی‌هایی درباره منشا این وجه را مطرح کرده است.
نیوزویک نوشته است که این پرداخت احتمالی، ممکن است مربوط به متهم شدن ایالات متحده به نقض تعهدات خود تحت بیانیه موسوم به «الجزایر» برای «انتقال اموال ایران، از جمله آثار هنری، اشیاء باستان‌شناسی، فسیل‌ها و تجهیزات»، باشد.
بیانیه «الجزایر»، قراردادی است که با میانجیگری کشور الجزایر، میان نمایندگان ایران و ایالات متحده آمریکا در 19 ژانویه 1981میلادی به امضا رسید و به تصرف و گروگانگیری سفارت آمریکا در تهران پایان داد.
دیوان داوری دعاوی ایران و ایالات متحده 9 داور دارد که هر یک از طرفین، سه نفر را منصوب می‌کنند و سه داور دیگر از کشورهای ثالث توسط شش داور به‌طور توافقی انتخاب می‌شود.
+1
رأی دهید
-17

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۵
    danyou - تل آویو، اسرائیل
    و این است دولت خائن بایدن . خیانتی که بایدن به ملت ایران کرد جیمی کارتر نکرد . یا خدا ترامپ رو زودتر بفرست .
    0
    8
    ‌پنجشنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.