با مصوبه مجلس، نفت دیگر ملی نخواهد بود؛ نگرانی از دادن میادین نفتی به افراد خاص

ایران اینترنشنال: روزنامه هم‌میهن در گزارشی با عنوان «عبور از ملی شدن نفت» نوشت با نهایی شدن مصوبات لایحه برنامه هفتم توسعه، نفت دیگر جزو «انفال» نخواهد بود. بر اساس این گزارش، احتمالا امتیاز اکتشاف، توسعه و بهره‌بردای از میدان‌های نفتی به‌نام خصوصی‌سازی، به نهادهای وابسته به حکومت واگذار می‌شود.

بر اساس مواد سه و ۱۵ برنامه هفتم توسعه، حق انحصاری استفاده از میدان‌های نفتی دیگر در اختیار دولت نخواهد بود و بخش خصوصی نیز می‌تواند در این حوزه‌ها فعال شود.

هم‌میهن نوشت دولت نفت را نه انفال، بلکه آن را دارایی خود می‌داند و با هدف تسویه بدهی ۱۰۰ میلیارد دلاری خود، قصد دارد امتیاز آن را به صندوق توسعه ملی واگذار کند. این صندوق هم اختیار خواهد داشت تا اکتشاف، توسعه و بهره‌برداری از میدان‌های نفتی را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد.

«انفال» اصطلاحی قرآنی درباره تمام اموال و ثروت‌های عمومی جامعه اسلامی است که مالک خصوصی ندارند.

سپردن اختیار این میدان‌های نفتی به بخش خصوصی در شرایطی است که امکان حضور سرمایه‌گذار خارجی در ایران نیست و سرمایه‌گذار «واقعی» نیز توان و قدرت حضور را در پروژه‌های بزرگ اقتصادی ندارد.

هم‌میهن با اشاره به این موارد، درباره احتمال واگذاری امتیاز نفت به «نهادهای نزدیک به قدرت» اظهار نگرانی کرد.

در بخشی از این گزارش، با اشاره به تجربه‌های مشابه گذشته آمده است که با نهایی شدن این مصوبات، انتظار دیگری جز افزایش قدرت و ثروت صاحبان کنونی پروژه‌های بزرگ نفتی نمی‌رود.

از سوی دیگر داوود منظور، رییس سازمان برنامه و بودجه، در توضیح مصوبه دیگر این لایحه، از اختصاص پنج درصد از بودجه سنواتی برای تقویت بنیه دفاعی خبر داد.

او محل تامین این پنج درصد را از درآمد حاصل از فروش نفت، درآمدهای مالیاتی و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای دولت اعلام کرد.

در سال‌های اخیر فراتر از سقف قانون بودجه، ارقامی چند میلیارد دلاری با هدف آنچه تقویت بنیه دفاعی نامیده شده در اختیار نیروهای نظامی جمهوری اسلامی قرار گرفته است.

به طور مثال در بودجه امسال حدود سه میلیارد یورو فراتر از رقم سقف بودجه به نیروهای مسلح اختصاص یافت.

جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه از حدود ۲۰ روز قبل در صحن علنی مجلس در حال بررسی و تصویب است.
+7
رأی دهید
-96

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۲
    Chokam - ری، ایران

    اون هم میدن به سپاه، چون نظامی هستن و بی رقیب. اپوزیسیون که سیاسیه یعنی پشم. پس می مونه همین یکی، طبیعیه تصاحبش کنه نفت رو. چون همه چی به نیروی نظامی هست ، نه سیاسی. حتی دموکراسی قوتش به اسلحه است ضعیف باشه مثل اسراییل ضربه میخوره اون هم چه ضربه ای ۱۰۰۰تاکشته توی یه شب. اپوزیسیون ما بعد۴۵سال حتی شده برای دل خوشکنک یه اسلحه هم جمع نکرده مبارزه مدنی هم راه نینداخته واقعا یعنی پشم. سپاه بی رقیبه، بایدبپذرید اشکالتون چیه، خارج و فحش توی اینستا به اخوند مبارزه نمیشه،
    58
    37
    ‌چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۳
    Hassan1479 - تهران، ایران

    مسیری که ج.ا طی می‌کند باین شکل خواهد بود. ابتدا میدان های نفتی را به حرامزادگان خودشان و سپاه خواهند داد و چون آنها علاوه بر آنکه مفتخور هستند توان کار هم ندارند در نتیجه آنها این میادین را ، با قرارداد مشابه ترکمنچای به روس‌ها و چینی ها واگذار خواهند کرد ، و ایران رسما به دوران قاجار بر خواهد گشت .اگر جمهوری نکبت اسلامی از بین نرود ، ایران قانونا بر باد فنا خواهد رفت . حیف است که ایران ویران شود ، کنام ددان لاشخور شود .
    12
    56
    ‌چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۴:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    ادوینو - گوالف، کانادا

    این که خبر تازه ای نیست نفت ایران ۴۴ سال است که ملی نیست چون منفعتش را آخوند جماعت واراذل اوباششان وترویستهای جیره خوار شان میبرند اگه نفت ملی بود وضعیت مردم این نبود که سر درزباله کنند برای پیدا کردن غذا یا قبر خواب و پشتبان خواب شوند.
    3
    51
    ‌چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۴:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن

    ترسم از این هست که میادین نفتی رو دربست در اختیار و انحصار چین و روسیه قرار بدهند و در پسا رژیم هم هیچ بیضه داری نتونه میادین رو از چنگ این لاشخورها دربیاره !! مردم ایران بخوابید که مفعول عمامه بسر و شیطان صفت ، سرنوشتی سیاه تر و مخوف تر از اونچیزی که امروز شاهدش هستید ، براتون رقم زده ! فعلاً حالشو ببرید ، شاید یکروز که دیگه خیلی دیره ، از این رخوت و خواب گران بلند بشید !!
    4
    53
    ‌چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۴:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

    دیگه به چه زبونی بگن دارن غنیمت میبرن؟ کل معادن دست چین و روسیه أست. اینهم نفت که میره روی بقیه
    2
    36
    ‌چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    کو حق - ولینتون، نیوزلند

    خوبه دیگه پول چند ماه پول شام قالیباف هم جور شد
    2
    22
    ‌چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.