اخبار کوتاه جنگ؛ «غواصان حماس قصد نفوذ از دریا به جنوب اسرائیل را داشتند»

خشایار جنیدی خبرنگار اعزامی بی‌بی‌سی به اسرائیل می‌گوید ارتش این کشور از شکست تلاش شبه‌نظامیان حماس برای نفوذ به جنوب اسرائیل از راه دریا خبر داده است.
 
بنا بر اعلامیه منتشر شده، نیروی دریایی اسرائیل همه غواصان حماس را از پا در آورده است.تعداد کشته شدگان اعلام نشده است اما بنابر گزارش رسانه‌های اسرائیلی، دست‌کم چهار نفر در این عملیات کشته شده‌اند. در اعلامیه ارتش اسرائیل که در کانال تلگرامی آنها منتشر شده آمده است این غواصان قصد داشته‌اند در منطقه کیبوتز زیکیم رسوخ کنند. بر این اساس جت‌های جنگنده اسرائیل پایگاهی را که مبداء این غواصان در غزه بوده نیز هدف قرار داده‌اند.
مردم غزه ممکن است برای غذا «شروع به کشتن یکدیگر کنند»فرزندان عماد ابوعاصی همراه با سایر اعضای فامیل در یک آپارتمان در خان یونس ساکن هستندحمزه عباس گزارشگر بی‌بی‌سی در لندن
بیاید به غزه برگردیم، جایی که ارتش اسرائیل در شبانه روز گذشته ۴۰۰ نقطه را که می‌گوید، زیرساخت‌های حماس بوده، هدف قرار داده است.

عماد ابوعاصی، مرد فلسطینی که کمتر از یکسال قبل از بلک‌پول بریتانیا به غزه رفته، می‌گوید که با بیش از ۵۰ عضو خانواده در آپارتمان برادرش در خان یونس ساکن است.

او که همراه با همسرش استفانی و چهار فرزندش است، گفته که امروز توانسته مقداری پاستا پیدا کند اما نان گیر نیاورده است.

او در یک فایل صوتی که برای بی‌بی‌سی فرستاد، گفت:

«به نظرم مردم اینجا در دو سه روز آینده برای کمی غذا شروع به کشتن یکدیگر می‌کنند. برای خریدن کمی نان که بیرون بروید، مردمی را می‌بینید که به خاطر یک کیسه نان به هم چاقو می‌زنند.»
حماس: بقیه گروگان‌ها در برابر دارو و سوخت آزاد می‌شوند
یک مقام حماس روز سه‌شنبه گفت گروگان‌های بیشتری از سوی این گروه آزاد نخواهند شد مگر این‌که اجازه داده شود تجهیزات پزشکی و سوخت وارد نوار غزه شود.
 
اسامه حمدان، یکی از اعضای دفتر سیاسی و نماینده حماس در لبنان، به خبرگزاری آلمان گفت: «ما چهار نفر را بدون قید و شرط آزاد کردیم، اما اگر کسی به‌دنبال آزادی بیشتر گروگان‌هاست باید اصرار داشته باشیم که جامعه بین‌الملل فشار بیشتری به اسرائیل برای بازکردن گذرگاه رفح اعمال کند تا سوخت و تجهیزات پزشکی وارد غزه شود.»
 
او تأکید کرد ما نیاز داریم اسرائیل حملات خود به مردم غزه را متوقف کند تا بتوانیم آزادی افراد بیشتری را تضمین کنیم.
 
این اظهارات در حالی است که اسرائیل می‌گوید فقط به شرط آزادی بیش از ۲۰۰ گروگانی که در اسارت حماس هستند، گذرگاه‌های مرزی خود با نوار غزه را باز خواهد کرد
 
پیش از آغاز جنگ جاری،‌ بخش عمده برق باریکه غزه را اسرائیل تأمین می‌کرد.
 
مقامات بهداشتی غزه صبح سه‌شنبه هشدار دادند که بیمارستان‌ها تنها برای ۴۸ ساعت دیگر سوخت دارند.
 
درخواست ارتش اسرائیل از ساکنان غزه برای «لو دادن محل اختفای گروگان‌های حماس»
خشایار جنیدی، خبرنگار اعزامی بی‌بی‌سی به اسراییل
ارتش اسرائیل با پخش اعلامیه در نوار غزه، از ساکنان این منطقه خواسته است در «ازای پاداش مالی محل اختفای گروگان‌های حماس را اطلاع دهند.»

ارتش اسرائیل به افرادی که همکاری کنند وعده داده تا علاوه بر پرداخت پاداش مالی، از آنها «محافطت» کند.

در این اطلاعیه نوشته شده: «اگر خواستار زندگی در صلح و آینده بهتر برای فرزندانتان هستید، فورا این اقدام بشردوستانه را انجام دهید و اطلاعات قابل تایید و گرانبهای خود درباره گروگان‌های نگهداری شده در محل خود را در اختیار ما بگذارید. ارتش اسرائیل تعهد می‌دهد تمام تلاش خود را برای محافطت از شما و خانه‌تان به کار گیرد و شما پاداش مالی دریافت خواهید کرد. حفاظت کامل از هویت شما را تضمین می‌کنیم. »
یوکابد لیفشیتس: رسیدگی پزشکی می‌شد و رفتار خوب و دوستانه‌ای داشتندیوکابد لیفشیتسیوکابد (یوخه‌ود) لیفشیتس می‌گوید او و سایر اسرا در جایی نگهداری می‌شدند که به گفته او «تمیز» بود.

او می‌گوید که آنها روی «تشک‌های روی زمین» و در «تونل‌های زیر غزه» می‌خوابیدند.

یوکابد (یوخه‌ود) لیفشیتس اضافه کرد، «هر دو تا سه روز یک‌بار» یک پزشک یا پزشکیار به دیدار آنها می‌آمد.

او گفت، یک امدادگر به ملاقات آنها آمد تا داروهای مورد نیاز آنها را تهیه کند. هر چند او گفت «شباب» هنگام دستگیری با چوپ او را زدند.

یوکابد (یوخه‌ود) لیفشیتس ۸۵ ساله ماجرای گروگان گرفته شدن خودش توسط مردان مسلح موتورسوار حماس را «گذشتن از جهنم» توصیف کرد.

او می‌گوید که از طریق یک دروازه به نوار غزه برده شد و سوار شدن روی موتور موجب کبودی بدنش شده بود و به سختی می‌توانست تنفس کند.

لیفشیتس همچنین گفت که دولت اسرائیل میلیاردها دلار خرج ساختن حصار مرزی کرده است تا مانع از عبور حماس شود، اما ناموفق بوده است.
هنگام بازداشت گروگان را با «چوب» زدندیوکابد (یوخه‌ود) لیفشیتس و دخترش شارونشارون دختر یوکابد لیفشیتس به مادرش کمک می‌کرد تا ماجرای گروگان گرفته شدن خودش را بازگو کند. او تایید کرد که مادرش را روی موتور سیکلت نشانده بودند، در مورد کبودی‌های بدن او توضیح داد و گفت که مادرش را با چوب زده بودند. این دختر همچنین گفت که مادرش را مجبور کرده بودند چند کیلومتر پیاده‌روی کند. شارون تونل‌های زیرزمینی حماس را «شبکه‌ای بزرگ» توصیف کرد که شبیه «تار عنکبوت» است.
مردم جنوب لبنان به دنبال درگیری‌های مرزی خانه‌هایشان را ترک می‌کنندهوگو باچگا، خبرنگار بی‌بی‌سی در جنوب لبنان
شماری از مردم جنوب لبنان در هراس از گسترش درگیری‌های مرزی بین حزب‌الله و ارتش اسرائیل خانه‌هایشان را ترک می‌کنند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت تخمین زده است که به دنبال حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل دست‌کم ۲۰۰ هزار نفر محل اقامتشان را تغییر داده‌اند که بیشترشان در نقاط جنوبی این کشور مستقر بودند.

ما در روزهای اخیر به دهکده‌های حاشیه مرز رفتیم و دیدیم که خالی از سکنه‌اند، مغازه‌هایشان بسته شده و خیابان‌ها خالی‌اند. در شهر صور (جنوب لبنان) صدها نفر که جایی برای رفتن نداشتند، در یک مدرسه که بدل به پناهگاه شده بود، ساکن شده بودند.

گرچه درگیری‌های مرزی افزایش یافته است، اما دو طرف تا کنون توانسته‌اند خشونت‌ها را کنترل کنند، اما بسیاری از افرادی که هنوز ویرانی‌های ناشی از جنگ یک ماهه بین اسرائیل و حزب‌الله را به خاطر دارند، می‌ترسند که تاریخ تکرار شود.
«کاروان امدادی یک فریب است»
غسان ابو سته پزشک بریتانیایی در سازمان پزشکان بدون مرز که از ابتدای درگیری‌ها در بیمارستان شفای غزه کار می‌کند از احتمال قطعی برق در این بیمارستان نگران است. ا

شب گذشته بیمارستان اندونزیایی در شمال غزه بعد از اتمام سوخت در خاموشی فرو رفت.

ابوسته می‌گوید در حال حاضر نزدیک به ۱۸۰۰ نفر در بیمارستان شفا پناه گرفته‌اند و تنها در ۲۴ ساعت گذشته پیکر ۶۰۰ کشته به این بیمارستان منتقل شده است. او تعداد مجروحان را نزدیک به سه برابر کشته‌ها اعلام کرد: «همه‌جا هستند. در راهروها، روی زمین، در بخش، روی زمین، همه جا پر تشک شده.»

این پزشک بریتانیایی می‌گوید به دلیل استفاده بسیار زیاد از اقلام پزشکی، پزشکان مجبورند در درمان بیمارها هر دقیقه به انتخاب دست بزنند. او در عین حال کاروان‌های امدادی را یک «فریب» خواند و گفت: وقتی که ۱۵ یا ۲۰ کامیون امداد را به جایی می‌فرستید که بیش از دو میلیون نفر جمعیت دارد، می‌خواهید وانمود کنید که کمک‌رسانی در جریان است. ولی قصدی ندارید که سرنوشت پانزده هزار مجروحی را که در آنجا هستند تغییر بدهید.»
نمایی از بیمارستان شفا در غزه
+7
رأی دهید
-24

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    وقتی گرسنگی شدید حادث آید ادمیان ممکن است از هر درنده ای بدتر شده و برای یک لقمه نان شکم یکدیگر را بدرند
    4
    19
    ‌سه شنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    kurosh-h - گوتنبرگ، سوئد
    شبانگه به سر فکر تاراج داشت /سحرگه نه تن سر ؛ نه سر تاج داشت. روز اول حمله حماس جشن و شادی و شربت خوری بود ، فلسطینی ها چند تا جوان و پیر را کشتن و حمله به یک یا دو تا پاسگاه مرزی را فتح کامل اسراییل قلمداد کردند ،اما در یکی از از این گزارشات تلویزیونی تصویری از زن نسبتا مسن فلسطینی پخش شد ، که بر خلاف بقیه که سرمست از پیروزی بودند ، گریه می‌کرد ، پرسیدند ، چرا گریه میکنی ، خردمندانه جواب داد که میدادند که این حمله حماس چه عواقبی دارد ،اکنون از رقص و آواز خبری نیست ، سرداران شیره ای سپاه جرات ندارند شکم گنده را تکان بدهند ، کشورهای عرب که جنگ ۶ روزه را بیاد دارند ، از یک اسراییل اتمی هراس دارند ، یهودیان هم که به قبول شاه فقید تمامی مدیا و خبرگزاری های دنیا را در دست دارند ، پشت سر این جنگ هستند ، اسراییل از لحاظ سیاسی و نظامی تاکنون برنده بوده ، اما شهوت پیروزی در جنگ میتونه گمراه کننده باشد ، تحمیل بی آبی و بی برقی بر یک منطقه ۲ میلیونی ، ضد قوانین جنگ و جنایت جنگی حساب می‌شود ، این سبک پیروزی افتخار اور نیست ، هر چند که دنیا فراموشکار خواهد بود
    5
    6
    ‌سه شنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.