صورتک‌های هزار ساله، حک شده بر صخره‌‌های باستانی، در آمازون سر از آب برآوردند

سنگ‌های کنده‌کاری شده پس از سخت‌ترین خشکسالی که تا به حال در این منطقه ثبت شده است، نمایان شده‌اندبی بی سی: در پی افت سطح آب رود آمازون، صخره‌هایی سر از زیر آب برآوردند که بر رویشان صورتک‌های حکاکی‌ شده‌ است با قدمتی بیش از هزار سال.

در طول خشکسالی قبلی بعضی از این صخره‌ها دیده شده بودند، اما باستان‌شناسان می‌گویند که این بار توانسته‌اند انواع بیشتری از این کنده‌کاری‌های هزار ساله را کشف کنند.

این صخره‌های حکاکی شده در شهر مانائوس در شمال برزیل و در مسیر آمازون کشف شدند در ساحلی به نام پونتاداس لاژس، نزدیک جایی که رودخانه ریو نگرو و سولیموس به آمازون سرازیر می‌شوند.
بعضی از این چهره‌ها مستطیل شکل هستند، در حالی که بعضی دیگر به شکل بیضی حکاکی شده‌اندخشکسالی اخیر به دلیل شدت آن صخره‌های بیشتری را نمایان کردجیمی الیویرا باستان شناس به رسانه‌های محلی گفته است که این صورتک‌ها توسط مردمانی حکاکی شده‌اند که پیش از دوران کریستف کلمب در این منطقه زندگی می‌کردند: «این منطقه یک منطقه ماقبل استعمار است و شواهدی از مسکونی بودن در ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ سال پیش در دست است.»
این صخره‌ها در ادامه تخته سنگ‌هایرحکاکی‌شده دیگری که سال ۲۰۱۰ از زیر آب سربرآوردند، مشاهده شده‌اندقطعه سنگ دیگری نیز با شیارهایی بر سطحش در میان این صخره‌های تازه پیدا شده که تصور می‌شود مردم بومی برای تیز کردن پیکان‌های خود از آن استفاده می‌کردند.

کنده‌کاری‌های اینچنینی پیش از این نیز در این منطقه در سال ۲۰۱۰ مشاهده شده بودند؛ زمانی که سطح آب ریو نگرو به ۱۳/۶۳ متر (۴۴/۷ فوت) افت کرده بود.

سطح آب این رودخانه روز یکشنبه (۲۲ اکتبر) برای اولین بار به زیر ۱۳ متر کاهش یافت و روز بعد حتی به ۱۲/۸۹ متر افت کرد.

دولت برزیل خشکسالی‌های سال‌های اخیر را به گرمایش زمین و پدیده آب‌وهوایی ال‌نینو نسبت می‌دهد که باعث شده میزان بارندگی در شمال آمازون به کمتر از میانگین همیشگی برسد و سطح آب رودخانه‌ها به طرز کم‌سابقه‌ای کاهش یابند.
سطح آب رودخانه ریو نگرو به قدری پایین آمده که عبور و مرور و پهلو گرفتن قایق‌ها را با مشکل روبرو کرده است
+6
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.