پرونده گذرنامه دومینیکا؛ دو ایرانی متهم به فساد در میان خریداران گذرنامه این کشور

العربیه: وب‌سایت «رادیو زمانه»، شنبه 29 مهر، در گزارشی تحقیقی که با همکاری چند روزنامه‌نگار تحقیقی دیگر نوشته شده است، درباره خرید گذرنامه‌ دومینیکا توسط دوازده نفر از متهمان به فساد مالی گسترده، از جمله دو ایرانی، خبر داد.

بر اساس این گزارش، مهدی ابراهیم عشرت‌آبادی، متولد مشهد و علیرضا زیباحالت منفرد، دو ایرانی هستند که با خرید و دریافت گذرنامه دومینیکا، قصد فرار از دست قانون در کشور خود را داشته‌اند.

«رادیو زمانه» نوشته است که دومینیکا پاسپورت خود را با قیمت 100 هزار دلار به فروش می‌رساند.

به گزارش این وب‌سایت خبری و تحلیلی فارسی زبان در هلند، علیرضا زیباحالت منفرد، فروشنده نفت ایران بعد از تحریم‌های سال 2010 سازمان ملل علیه فروش نفت ایران بوده است. او تلاش کرد، «میلیون‌ها بشکه نفت ایران را از طرف دولت بفروشد» و «احکامی که متعاقباً در دادگاه ایران برای او صادر شده است نشان می‌دهد ظاهراً در همین زمان، به اختلاس میلیون‌ها دلار از عواید همین فروش و خروج آن از کشور کمک کرده است.»

او مدتی بعد در ایران بازدشت و مورد تعقیب قضایی قرار گرفت.

طبق این گزارش، ایرانی دوم، مهدی ابراهیم عشرت‌آبادی، از سال 2015 گذرنامه دومینیکا خرید و گذرنامه‌ای قبرسی نیز با نام «تونی نیومن» داشته است.
اعلان قرمز اینترپل
عشرت‌آبادی از سوی مقامات ایران، به‌دلیل «کلاهبرداری» تحت تعقیب است و «اینترپل» از سال 2019 برای او اعلان قرمز صادر کرد.

بر اساس گزارش‌ها، در مارس 2022، مقامات قبرس اخطاریه‌ای برای عشرت‌آبادی صادر و اعلام کردند که گذرنامه قبرسی او را لغو خواهند کرد، اما وکیل عشرت‌آبادی در پاسخ به تیم روزنامه‌نگاران تحقیقی که یکی از اعضای تحریریه «رادیو زمانه» نیز در بین آنها است، گفت که موکلش ارتکاب هرگونه خطایی را رد می‌کند و زمانی که برای دریافت شهروندی قبرس درخواست داد، «هیچ پرونده جنایی علیه او گشوده نبود.»

رادیو زمانه، همچنین تصویری از اعلان قرمز اینترپل از این شهروند ایران، قبرس و دومینیکا منتشر کرده است.

در میان سایر افرادی که در این پرونده درباره آنها اطلاع‌رسانی شده، افرادی از هندوستان، اردن و نیجریه نیز حضور دارند.

تیم روزنامه‌نگاران تحقیقی که این گزارش را تهیه کرده‌اند، همچنین از رفت و آمد افراد ایرانی مذکور در این گزارش با مقامات رده‌ بالای دومینیکا خبر داده‌اند.
کاخ سفید مهناز
بر اساس این گزارش، بررسی تصاویر منتشرشده در اینترنت و مصاحبه با یکی از خدمه سابق خانه منفرد نشان می‌دهد او مجالس باشکوهی را با حضور مقامات بلندپایه دومینیکا برپا می‌کرده است.

خدمتکار سابق خانه منفرد که گفته می‌شود به افتخار همسرش، خانه آنها، «کاخ سفید مهناز» نام گرفته بود، به تیم روزنامه‌نگاران تحقیقی این گزارش گفت که منفرد، اغلب میزبان اشخاص مطرح و چهره‌های مهم خارجی، از جمله روزولت اسکریت، نخست‌وزیر دومینیکا بوده است.

در سال‌های اخیر، گزارش‌های متعددی از این‌که کشورهای کوچک حوزه کارائیب به محل فرار متهمان پرونده‌های فساد مالی بزرگ تبدیل شده، منتشر شده است.

پیش‌تر، نام پاناما، کشوری دیگر در این منطقه خبرساز شد.

روزنامه آلمانی، «زود دویچه» در سال 2015 اسنادی مربوط به دوره‌ 40 ساله را منتشر کرد که شامل 214 هزار صفحه سند در ارتباط با پولشویی، فرار مالیاتی و دور زدن تحریم‌های بین‌المللی بود.

در این اسناد، نام ایران و محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری پیشین ایران نیز دیده می‌شد.
+6
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.