نهنگ‌های قاتل جگر کوسه سفید بزرگ را خوردند

العربیه: دسته‌ای از نهنگ‌های قاتل در سواحل استرالیا به یک کوسه سفید بزرگ سه متری حمله کردند، جگرش را خوردند و جسد تقریبا دست‌نخورده‌اش را رها کردند. به گفته دانشمندان، رفتارهای مشابه از نهنگ‌های قاتل در موارد نادر در مناطق دیگر جهان دیده شده است.

طی سالیان اخیر 9 مورد حمله مشابه توسط نهنگ‌های قاتل به کوسه‌های سفید بزرگ در آب‌های ایالات متحده و آفریقای جنوبی مشاهده شده است. نهنگ‌ها در جریان این حملات جگر کوسه‌ها را درمی‌آورند و باقی جسد را رها می‌کنند.

به گفته دانشمندان، دلیل علاقه نهنگ قاتل به جگر کوسه سفید این است که جگر کوسه مملو از کالری و ویتامین است، که آن را به غذایی بسیار محبوب برای نهنگ تبدیل می‌کند.

بر خلاف ماهی‌های استخوانی، ماهی‌های غضروفی که کوسه یکی از مشهورترین‌های‌شان باشد «کیسه هوا» برای شناور ماندن ندارند. جگر پُرچرب کوسه نقش کیسه هوا را بازی می‌کند. جگر 5 تا 10 درصد وزن کوسه را تشکیل می‌دهد، که در مقایسه با انسان و سایر حیوانات بسیار زیاد است.

به دلیل غلظت بالای روغن جگر کوسه، که آن را به غذایی بسیار پرانرژی تبدیل می‌کند، نهنگ‌های قاتل که سبک زندگی پرهزینه‌ای دارند و مدام انرژی می‌سوزانند، به آن علاقه خاصی دارند.

با این حال، همه نهنگ‌های قاتل جگر کوسه نمی‌خورند. این حیوانات بسیار باهوش هستند، و هر گروهی از آنها در مناطق مختلف دنیا خود را با شرایط محیطی وفق می‌دهد. بنابراین، نوع تغذیه نهنگ‌ها به آموزه‌های اجتماعی‌شان بستگی دارد.

نکته جالب این است که رفتارهای دسته‌های مختلف نهنگ‌های قاتل بر زیست‌بوم‌های محلی تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، در آب‌های آفریقای جنوبی که کوسه‌های سفید بزرگ و کوسه‌های نهنگی برنزی بسیاری وجود دارند، در مناطقی که نهنگ‌های قاتل پرسه می‌زنند، کوسه‌ها از آن مناطق دوری می‌کنند، که باعث شده است یک خلاء بزرگ در راس زنجیره غذایی به وجود بیاید.
+6
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.