دهها فعال سیاسی و مدنی «دعوت به حمله نظامی به ایران» را محکوم کردند

ناو هواپیمابر USS Nimitz در تنگه هرمز (عکس از آرشیو)دویچه وله: ده‌ها نفر از فعالان سیاسی و مدنی با امضای بیانیه‌ای هرگونه دعوت مستقیم و غیرمستقیم به حمله نظامی به ایران را محکوم کردند؛ امضاکنندگان تاکید کردند که "حمله نظامی به ایران، به بقای حکمرانی جمهوری اسلامی کمک می‌‌کند."

ده‌ها نفر از فعالان سیاسی و مدنی با امضای بیانیه‌ای مشترک "دعوت مستقیم و غیرمستقیم" برخی از "گروه‌های ایرانی و غیرایرانی، گرایش‌های افراطی و جنگ‌طلب و برخی فرصت‌طلبان سیاسی" به حمله نظامی به ایران با کلیدواژه "کوبیدنِ سَرِمار" را محکوم کردند.

این بیانیه که نسخه‌ای از آن روز دوشنبه اول آبان‌ماه به دست دویچه وله فارسی رسید، تاکید می‌کند که حمله نظامی احتمالی به ایران، "به هر دستاویز یا در هر پوششی کشور ما را نابود و مبارزه به‌حقِ مردم ایران را برای دموکراسی و صلح به شدت تضعیف و تخریب می‌کند."

شمار امضاکنندگان این بیانیه تا لحظه تنظیم این گزارش، به ۶۰ نفر رسیده است؛ در میان امضاکنندگان نام تقی رحمانی، مهرداد درویش‌پور، نیره توحیدی، محمدجواد اکبرین، سعید پیوندی، دامون گلریز، مهدی جامی، علی افشاری، فاطمه حقیقت‌جو و هادی خرسندی دیده می‌شود.

امضاکنندگان با تاکید بر اینکه "گذر از استبدادِ جمهوری اسلامی به دموکراسی بر بسترِ مبارزه‌ ایرانیان به ثمر می‌نشیند نه با حمله نظامی" افزودند که "حمله نظامی به ایران نه تنها می‌تواند به بقای حکمرانی جمهوری اسلامی کمک ‌کند که تهدیدی آشکار علیه صلح و دموکراسی بوده و بهمنی سهمگین از رنج و ویرانی را بر کشور ما آوار خواهد کرد."

آنها همچنین مخالفت خود را با "استبداد و سرکوبِ مردم در داخل کشور و سیاست‌های ماجراجویانه و تنش‌زای جمهوری اسلامی و جنگ‌های نیابتی آن" ابراز کردند.

امضاکنندگان همچنین اعطای جایزه نوبل صلح به نرگس محمدی و جایزه ساخاروف سال ۲۰۲۳ میلادی به ژینا مهسا امینی و خیزش "زن، زندگی، آزادی" را نشانه‌ای از آن دانستند که "جهان مبارزه‌ مردم ایران را برای آزادی و دموکراسی و صلح به رسمیت شناخته ‌است."

فرج سرکوهی، منصوره شجاعی، رضا علیجانی، حسن یوسفی اشکوری، پرستو فروهر، مهرانگیز کار و مهدیه گلرو از دیگر امضاکنندگان این بیانیه هستند.

گفتنی است با تشدید درگیری‌ها در منطقه میان اسرائیل و شبه‌نظامیان تروریست، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال گشوده‌شدن جبهه‌های جدیدی از درگیری‌های نظامی در منطقه افزایش یافته است.
+21
رأی دهید
-82

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۲۴
    varied - ریزه، ترکیه

    بجز دو یا سه نفر تقزیبا بقیه امضاکنندگان این بیانیه از چیره خوران طویله اسلامی هستند که خودشان را اصلاحطلب مینامند یعنی آنسوی سکه طویله اسلام ولی حمله نظامی به ایران تنها راه سرنگونی طویله اسلامی است والا 44 سال است اپوزیسیون خارجه نشین خوش گذران هیچ کار مثبتی در جهت سرنگونی طویله اسلام انجام نداده اند فقط بلدند دو سه تا آکسیون راه بیندازن بعدش تمام روز از نو روزی از نو
    25
    192
    دوشنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    majiddk - کپنهاک، دانمارک

    صادراتی های اپوزیسیون نما . اینان در واقع خواستار اصلاحات با اخوند خندان هستند
    4
    49
    دوشنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    خشایار1980 - شیراز، ایران

    جنگ فاجعه هست،اما حکومت ما یک فاجعه‌ بدتر از جنگ است .پیش بینی عواقب حمله به ایران اصلا آسان نیست اما برای نسل ما الان نابود شدن حکومت و در راس آن خامنه ای ضحاک،اولویت هست،شاید به هر قیمتی متاسفانه. آن آزادی سیاسی و مدنی که ما اواخر حکومت پهلوی داشتیم کم سابقه بود ولی مردم دیگر ترمز بریده بودند و تنها خواسته آنها نابودی کامل آثار حکومت پهلوی بود.الان هم تنها خواسته مردم نابودی کامل حکومت آخوندی است
    6
    46
    دوشنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zarduscht1 - فرانکفورت، آلمان

    تقی‌ رحمانی مشاور کهروبی. مذهبی‌ دو اتشه. از طرفداران فداهیان اسلام.مهرداد درویش‌پور چپ تروریست .در کردستان با کومله همکاری.نیره توحیدی به خودش میگوید فمنسیت مسلمان. محمدجواد اکبرین ملی‌ منقلی مشاور خاتمی. سعید پیوندی ملی‌ منقلی. بقیه هم از دم یا چیریک یا مجاهد یا حزب توده، قبول جنگ خوب نیست.این بزمجه‌ها از دم تا سال ۵۷ در اردوگاه‌ها فلسطینی با پول قذافی آموزش ترور با کلاشنیکف یاد می‌‌گرفتند. بلیط فروش شرکت هواپیمای پان امریکن ترور می‌‌کردند.پاسبان سر کوچه را به عنوان جاسوس امپریالیست ترور می‌‌کردند. حتا چندین سال بعد از ۵۷ با حماس دیدار می‌‌کردند.حالا از دم همه شده مادر ترزا و مخالف جنگ. می‌‌گویند حرکات اسراهیل بانی‌ گره‌ها ارتجاعی شده.همان گروها که تا زمان سه طلاقه شدن توسط امام امت با آن‌ها عکس یادگاری می‌‌گرفتند.این‌ها بیشتر از اینکه مخالف جنگ باشند. ترس از بیهوده بودن خود در آینده ایران دارند. بعد می‌‌گویند چرا می‌‌گید .مگ بر سه مفسد؟ همه از دم انگار در بستر فرخ نگردار خوابیده. به این‌ها می‌‌گویند اصغر‌ها فرخ نگردار
    5
    44
    دوشنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    PERTAPANI - بن، آلمان

    واقعاً مسخره است!! دهها فعال سیاسی و مدنی !! یک روز یکی دنبال کار میگشت یک بنده خدایی بهش گفت اگر این تنه درخت رو با تبر خورد کنی بابت هیزمها بهت یک سکه میدم، پسر هم شروع کرد به تبر زدن یکی که اونجا بود پشت سر هم میگفت آهان آفرین؛ آهان محکمتر!! وقتی کار پسر تموم شد و سکه رو گرفت همون آقای آهای آفرین گفت پس سهم من چی میشه؟ کی بود که اینقدر تشویقت میکرد موقعی که تو با تبر هیزم درست میکردی حالا سهم منو بده!! این دهها فعال سیاسی و مدنی سالها از شاه ایراد میگرفتند که همه احزاب رو ممنوع کرد ولی حالا خودشون در کشورهای غربی حتی عرضه تشکیل یک حزب یا گروه بدرد بخور رو ندارند و کارشون شده جلو دوربین تلویزیون حرف بزنند و این شده تنها فعالیت سیاسی و مدنی اینها!! اینها برن کشکشون رو بسابند
    0
    28
    دوشنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.