پنتاگون: هیچ دستور مستقیمی از خامنه‌ای به گروه‌های نیابتی برای حمله به نیروهای آمریکایی ندیده‌ایم

 پت رایدر می‌گوید چیزی ندیدیم که برای مثال رهبر ایران به این گرو‌ه‌ها گفته باشد بروید و حمله کنیدرادیو فردا: سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز دوشنبه اول آبان گفت دستور مستقیمی از رهبر جمهوری اسلامی ایران به گروه‌های نیابتی تهران برای افزایش حمله به نیروهای آمریکایی در منطقه، مشاهده نکرده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پت رایدر اظهار داشت: ما لزوما چنین دستوری از سوی ایران به نیروهای تحت حمایت خود برای انجام این نوع حملات را ندیده‌ایم.

او افزود: چیزی ندیدیم که برای مثال رهبر ایران به این گرو‌ه‌ها گفته باشد بروید و حمله کنید.

با این حال، سخنگوی پنتاگون گفت آمریکا در نهایت ایران را که حامی این گروه‌های شبه‌نظامی است، مسئول این حملات می‌شناسد.

از آغاز حمله حماس به اسرائیل در روز ۱۵ مهر و کشتن بیش از یک هزار و ۴۰۰ اسرائیلی که جنگ اسرائیل علیه این گروه در باریکه غزه را درپی داشت، حملات گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در عراق و سوریه علیه مقرها و نظامیان آمریکایی افزایش داشته است.

هفته گذشته در حمله پهپادهای تهاجمی در عراق، چند نظامی آمریکایی به طور سطحی زخمی شدند.

همچنین آمریکا تأیید کرد ناو یواس‌اس کارنی که یکی از کشتی‌های جنگی همراه با ناوگروه اعزامی جرالد فورد به بخش شرقی آب‌های دریای مدیترانه است، هفته گذشته شماری پهپاد و چهار موشک هدایت‌شونده شلیک‌شده از یمن را رهگیری و سرنگون کرد.

شبکه سی‌ان‌ان گزارش داده بود که عملیات رهگیری ۱۵ پهپاد و موشک‌های شلیک‌شده از سواحل یمن، ۹ ساعت طول کشیده و یک رویداد وخیم بوده است.

مقامات آمریکا احتمال داده بودند که نیروهای حوثی برای هدف قرار دادن اسرائیل آن پهپادها و موشک‌ها را شلیک کردند.

روز دوشنبه نیز دو پهپاد تهاجمی به نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه حمله کردند اما توسط پدافند پایگاه آمریکا رهگیری شده و آسیبی به پایگاه و نیروهای آن وارد نشد.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، روز ۳۰ مهر با ارزیابی در مورد تشدید «قابل توجه» حملات به نیروهای آمریکایی در خاورمیانه، خطاب به ایران و گروه‌هایی که درصدد بهره‌برداری از جنگ جاری هستند، گفت این کار را نکنید.

ژنرال آستین تأکید کرد آمریکا در صورت لزوم، در برداشتن گام‌های لازم تردید نخواهد کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز روز یکشنبه ارزیابی مشابهی ارائه کرد و گفت آمریکا خواهان تشدید این تنش نیست.

خبرگزاری رویترز روز ۳۰ مهر به نقل از مقامات امنیتی ایرانی نوشت جمهوری اسلامی تنها می‌خواهد که نیروهای نیابتی آن در خاورمیانه مانند حزب‌الله در این مرحله «حملات محدود» به اسرائیل و آمریکا انجام دهند اما از تنشی جدی‌تر که تهران را درگیر کند، خودداری کنند.

رویترز افزوده بود تردید تهران در حمایت عملی و معنادار از متحدینش از یکسو برای این گروه‌ها ناخوشایند است و از سوی دیگر اگر در پی چنین حمایتی به وارد شدن ضربه به خود ایران منجر شود، خشم مردمی در داخل ایران را به‌دنبال خواهد داشت.

نوشته رویترز در حالی بود که مقامات جمهوری اسلامی ایران از آغاز حملات حماس علیه اسرائیل، با تمجید از شبه‌نظامیان فلسطینی، بر حمایت قاطع از «نیروهای محور مقاومت» تأکید می‌کنند.

علی فدوی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران، روز دوشنبه گفت اگر اسرائیل به غزه حمله زمینی کند، «محور مقاومت» پاسخ خواهد داد و سپاه «موشک مستقیم» به سوی حیفا شلیک خواهد کرد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، گفته است در صورت ادامه حملات اسرائیل به غزه، «هر احتمالی ممکن است رخ دهد».

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و نماینده علی خامنه‌ای در استان خراسان رضوی، روز ۲۸ مهر گفت: «سفرهای وزیر خارجه در روزهای اخیر به منطقه... موجب شد نیروهای مقاومت به حالت آماده‌باش درآیند؛ حزب‌الله پای کار است، حشدالشعبی پای کار است، انصارالله پای کار است... تا اگر اسرائیل خواست به طور کامل مستقل شوند، آن‌جا بریزند...»

روزنامه نیویورک تایمز روز دوشنبه به نقل از چند منبع در دولت واشینگتن نوشت آمریکا به اسرائیل توصیه کرده عملیات زمینی به غزه را به تعویق بیندازد تا از جمله برای حملات احتمالی نیروهای نیابتی متحد تهران در منطقه علیه اهداف راهبردی آمریکا، آمادگی بیشتری به‌دست آید و شمار بیشتری نیروی آمریکایی به خاورمیانه اعزام شود.
+5
رأی دهید
-28

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۷
    سرزمین اریا - کویت ، کویت
    آخ آخ کوری هم بد دردیه .خوب مجبورید این حرفها رو بزنید .والا باید جواب ایران رو بدید و اون هم از توان شما خارجه .فعلا نوچه هار شما در غرب آسیا زیر ضربات حماس است و نیروهای مقاومت در عراق و سوریه مشغول بمباران پایگاه های آمریکایی هستند
    16
    15
    دوشنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۱
    ساتراپ11 - تهران، ایران

    بخواهیم یا نخواهیم فعلا آخوندا رو یک قدرت بزرگ در منطقه می‌بینند!!!! ،،،، البته آخوندا به کنار ،، وسعت ایران زمین خودش ابهت هست در مقابل اسراییل که اندازه تهران هم نمیشه!!!,, همه مان سر کار هستیم ،، از مردمان یهود گرفته تا ایران و کشورهای اطراف،،،.....
    3
    24
    دوشنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    danyou - تل آویو، اسرائیل
    پخمه تر از این دولت کنونی آمریکا تاریخ به خود ندیده. ترامپ جان بیا که دنیا بهت نیاز داره الان
    1
    11
    دوشنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۰
    طلوع ازادی - لوس آنجلس ، ایالات متحده امریکا
    سیاست کثیف استعمارگرانه غرب و شرق، اگر میخواهیم نسل‌های بعدی مانند کشورهای پیشرفته آزادانه زندگی کنند و از دست این سیاستها جان سالم به در ببرند راهی جز راه پیوند هم‌بستگی و اعتماد به یک شخص آنهم شاهرضا پهلوی ست، وی در چهل و دو سال گذشته دست مبارزه نکشید و خط. عوض نکرد. بیدار شویم تا رمقی داریم برای نجات ایران.
    1
    8
    دوشنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.