بهمن گراوند، پدر آرمیتا می‌گوید پزشکان امیدی به زنده ماندن او ندارند

آخرین وضعیت آرمیتا گراوندایندیپندنت فارسی: چند ساعت پس از انتشار خبر خبرگزاری برنا، رسانه وابسته به وزارت ورزش و جوانان دولت جمهوری اسلامی ایران، مبنی بر تقویت احتمال مرگ مغزی آرمیتا گراوند، بهمن گراوند پدر آرمیتا طی گفتگویی با هه‌نگاو گفت که پزشکان گفته‌اند که امیدی برای زنده ماند آرمیتا نداریم.

به گزارش هه‌نگاو، بهمن گراوند، پدر آرمیتا اعلام کرد: «پزشکان آرمیتا به ما گفته‌اند که مغز وی از کار افتاده و هیچ کاری از دست ما بر نمی‌آید و امیدی برای زنده ماندنش نداریم.»

به گزارش هه‌نگاو، پدر آرمیتا اصطلاح " مرگ مغزی" را به کار نبرده اما به صورت ضمنی اعلام کرد که وضعیت جسمانی آرمیتا از روز اول تاکنون هیچ گونه تغیری نکرده است و پزشکان ناامیدی خود را از احیاء سلامتی آرمیتا ابراز داشته‌اند.

ظهر یکشنبه، ۳۰ مهر (۲۲ اکتبر) به وقت ایران، نخست پایگاه خبری تسنیم، از رسانه‌های نزدیک به برخی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی، خبری در مورد وضع سلامتی آرمیتا در کانال تلگرام خود منتشر کرد. خبرگزاری تسنیم مدعی شد که با طولانی‌شدن دوره کمای آرمیتا، پزشکاناز بهبود او ناامید شده‌اند و احتمال مرگ مغزی این دختر نوجوان قطعی به نظر می‌رسد.

آنچه سبب شد کاربران با تردید به این خبر بنگرند، منتشرنشدن جزئیات تکمیلی یا اعلام‌ نام و مشخصات منابع پزشکی در خبرگزاری‌های تسنیم و برنا است. از این گذشته، خبرهای مشابه دیگری نیز در هفته‌های اخیر در این ‌زمینه منتشر شده که پس از چند ساعت، نزدیکان آرمیتا گراوند آن‌ها را رد کرده‌اند.

انتشار این خبر اخیر از شرایط سلامتی و درمانی آرمیتا، بدون مشخص ‌بودن منبع رسمی، دو‌ نکته برای کاربران و تحلیلگران مطرح کرده است.

نکته نخست، همزمانی نشر این خبر با انتشار خبر محکومیت الهه محمدی و نیلوفر حامدی به احکام  بلندمدت است که برخی را به این گمان رسانده است که هدف منتشر‌کنندگان، به حاشیه راندن خبر احکام قضایی صادرشده برای دو‌ خبرنگار بازداشتی است.

از سوی دیگر، برخی معتقدند که با توجه به طولانی شدن دوره کمای آرمیتا گراوند، نهادهای امنیتی با آگاهی از احتمال بهبود نیافتن او، تلاش دارند با انتشار چنین اخباری، افکار عمومی را به صورت تدریجی برای احتمال ناگوار درگذشت او آماده کنند.

گذشته از هدف انتشاردهندگان خبر، این نکته نیز دارای اهمیت است که در هفته‌های اخیر نیروهای امنیتی نه‌تنها مانع دسترسی خبرنگاران مستقل به پرونده پزشکی آرمیتا شده‌اند، بلکه بر اساس برخی شنیده‌ها به نظر می‌رسد که با تحت‌فشار قراردادن خانواده و دوستان او، از اطلاع‌رسانی دقیق در باره وضعیت سلامتی و درمانی‌اش جلوگیری می‌کنند.

این شرایط سبب شده است که تنها مراجع خبری موجود و ممکن درباره وضعیت کنونی آرمیتا، رسانه‌های نزدیک یا وابسته به حکومت باشند و هرگونه خبری از شرایط این دختر نوجوان، از قابلیت راستی‌آزمایی از منابع پزشکی و مسئولان بیمارستان محل بستری او برخوردار نباشد.

آرمیتا گراوند، نوجوان ۱۷ساله، نهم مهر (یکم اکتبر) سال جاری، در جریان حادثه‌ای مشکوک در مترو تهران بر زمین افتاد و بیهوش شد.

شیوه ابهام‌برانگیز اطلاع‌رسانی مسئولان جمهوری اسلامی، سبب شده است که اخبار مختلفی از درگیری آرمیتا با حجاب‌بانان مترو به نقل از منابع آگاه و شاهدان در صحنه مطرح شود و در معرض توجه قرار گیرد و شائبه به کما رفتن او در اثر این اتفاق را تقویت کند.

نگهداری آرمیتا در بیمارستان فجر تهران تحت شدیدترین تدابیر امنیتی و ممانعت از اطلاع‌رسانی خبرنگاران که در یک مورد موجب بازداشت چندساعته خبرنگار روزنامه شرق نیز شد، بر ابهام‌ ماجرا افزوده است.
+31
رأی دهید
-0

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۸
    فضول میرزا - استکهلم، سوئد
    همین؟ در تعجبم که ملت همیشه در صحنه لااقل قدری بع بع نمی کنن!
    17
    18
    دوشنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    TanTanMilo - دوبلین ، ایرلند
    مردم ما خوابن. هر بلایی هم سرشون بیارن براشون مهم نیست پس من نمیدونم چرا اینقدر غر میزنن اونم از طریق کامنت
    4
    21
    دوشنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    2023Azadi - لینز، اتریش
    اگر امیدى هم باشه نمیزارند به هوش بیاد،چون همه چیز روح میشه!. میگیند نه بزارید از ایران خارج بشه برا تداوى😉
    0
    1
    دوشنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.