وزیر دادگستری به ایرانیان خارج از کشور: با تاییدیه وزارت خارجه بدون نگرانی به ایران بازگردید

آمار مهاجرت سالانه ایرانیان به بیش از ۶۵ هزار نفر افزایش یافته استدویچه وله: وزیر دادگستری می‌گوید برای ایرانیان خارج از کشور، امکان پیگیری الکترونیکی وضعیت‌شان برای سفر به ایران فراهم شده است. به گفته او، کسانی که تأیید وزارت خارجه ایران را دریافت کنند، می‌توانند "بدون نگرانی" به ایران سفر کنند.

وزیر دادگستری جمهوری اسلامی روز جمعه ۲۸ مهرماه در گفت‌وگو با شفقنا اعلام کرد ایرانیانی که برای بازگشت به کشور "نگرانی" دارند، می‌توانند "امکان تردد خود را به‌صورت الکترونیکی پیگیری کنند و چنانچه تأیید وزارت امور خارجه را دریافت کردند، بدون هیچ نگرانی و پرسش و پاسخی وارد کشور شوند."

امین حسین رحیمی افزود که در همین خصوص، "در حال حاضر در وزارت امور خارجه کمیسیونی فعال است که با همکاری قوه قضاییه به سوالات این دسته از افراد پاسخ می‌دهد."

او همچنین تدوین "لایحه جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور" را عنوان مهمترین اقدام دولت سیزدهم در شورای عالی ایرانیان خارج کشور دانست و ابراز امیدواری کرد که این لایحه در مجلس فعلی به قانون تبدیل شود.

به ادعای او، یکی دیگر از مزیت‌های لایحه حمایت از ایرانیان خارج کشور، "تسهیل ورود سرمایه‌های ایرانیان به داخل کشور" است.

رئیس جمهور ایران نیز شهریور سال جاری در سفر به نیویورک و در نشست با ایرانیان مقیم آمریکا با اشاره به اهمیت نقش ایرانیان مقیم خارج در توسعه ایران، ادعا کرد که زمینه برای مشارکت و سرمایه‌گذاری آنان در داخل کشور فراهم است.

ابراهیم رئیسی بهمن‌ماه سال گذشته نیز از طراحی بسته‌ای موسوم به "بسته امتداد وحدت" خبر داد که به گفته او، بخشی از آن به رفع موانع برای بازگشت ایرانیان خارج کشور اختصاص دارد.

جلب نظر ایرانیان خارج کشور برای بازگشت به ایران در تمامی دولت‌های گذشته از علی‌اکبر رفسنجانی تا محمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی تکرار شده است.

وعده‌های دولت رئیسی برای تسهیل بازگشت ایرانیان به داخل کشور نیز در حالی ابراز شده که بر اساس بسیاری از گزارش‌ها، شهروندان ایرانی مقیم کشورهای دیگر هنگام سفر به کشور خود، همواره با تهدیدها و خطراتی همچون ضبط پاسپورت، احضار و بازجویی و همچنین فشار از سوی نهادهای امنیتی‌ می‌شوند.
افزایش مهاجرت در قالب پناهندگی
طی سال‌های اخیر، به‌دلیل مختلف از جمله مشکلات اقتصادی، سرکوب شدید معترضان در ایران و نفوذ و دخالت نهادهای امنیتی در لایه‌های زندگی مردم، مهاجرت‌ در قالب پناهندگی افزایشی بی‌سابقه داشته است؛ به‌‌طوری‌‌که آمارها نشان می‌دهد سال ۲۰۲۱ تنها در انگلستان، ۹ هزار و ۸۰۰ ایرانی درخواست پناهندگی داده‌اند.

بازداشت شهروندان دوتابعیتی در ایران توسط جمهوری اسلامی نیز مسبوق به سابقه است. جمهوری اسلامی در چهار دهه گذشته شمار زیادی از ایرانیان دو تابعیتی و شهروندان کشورهای دیگر را در ایران بازداشت و در برخی موارد حتی از خارج از ایران ربوده و به داخل کشور منتقل کرده است.

نازنین زاغری، شهروند ایرانی بریتانیایی، یکی دیگر از زندانیان دو تابعیتی بود که ۱۵ فروردین سال ۱۳۹۵ به هنگام خروج از ایران بازداشت شد و به اتهام "جاسوسی" به حدود پنج‌سال زندان محکوم شد. او اسفند ۱۴۰۰ پس از سال‌ها حبس، به‌همراه انوشه آشوری، دیگر شهروند ایرانی بریتانیایی، از زندان آزاد شد و به بریتانیا بازگشت.

سیامک و باقر نمازی، عماد شرقی، مراد طاهباز، و ناهید تقوی، شماری از دیگر زندانیان دوتابعیتی سال‌های گذشته در جمهوری اسلامی بوده‌اند. باقر نمازی سال گذشته آزاد شد. جمشید شارمهد، شهروند آلمانی-ایرانی که به گفته خانواده‌اش در سال ۱۳۹۹ توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در دبی ربوده شد.

او به اتهام "افساد فی‌الارض از طریق طراحی و هدایت اقدامات تروریستی" از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به اعدام محکوم شد و دیوان عالی حکومت ایران نیز این حکم را در ۶ اردیبهشت ماه تایید کرد. روند رسیدگی به اتهام‌های او با انتقادهای فراوانی مواجه شده است.
مقاصد جدید ایرانی‌ها برای مهاجرت
از سوی دیگر، آذرماه سال گذشته، بهرام صلواتی، رئیس رصدخانه مهاجرت ایران، اعلام کرد که آمار مهاجرت سالانه ایرانیان به ۶۵ هزار نفر افزایش یافته است. او با استناد به پیمایش سالنامه مهاجرت ایران در سال ۱۴۰۱، شیوه حکمرانی و مملکت‌داری، بی‌ثباتی اقتصادی و وجود فساد نهادینه‌شده، تحریم‌ها و نوسان نرخ ارز و تورم را از مهم‌ترین علل تمایل ایرانیان به مهاجرت برشمرد.

به گفته صلواتی، در سال‌های اخیر، کشورهای جدیدی که تا پیش از این کمتر مقصد مهاجران بودند، به فهرست مقاصد مهاجران ایرانی اضافه شدند؛ برای مثال روسیه یکی از کشورهایی است که برخی دانشجویان برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند.

محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی ایران نیز سال گذشته درباره موج مهاجرت پزشکان متخصص هشدار داد و آن را "زنگ خطر جدی" خواند.

آمار رصدخانه مهاجرت نشان می‌دهد تا سال ۲۰۱۸، در بخش‌های بهداشت و درمان آمریکا بالغ‌ بر ۲۹ هزار ایرانی فعال بودند که ۲۴ هزار نفر آنان مشاغل تخصصی داشتند.
+27
رأی دهید
-159

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۰
    گور دجال زار می بینم - نیده، ترکیه

    وزیر دادگستری جنایتکار! من خودم به شخصه، کوچکترین مشکلی با شما عزیزان اشغالگران انگلیسی نداشته و ندارم! من از دست ملتی بی همه چیز که با دشمنان سرزمینشان همکاری کردند، ناچار به مهاجرت شدم!
    12
    140
    جمعه ۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    زنده باد رضاشاه دوم‌ پهلوی - پاریس، فرانسه

    روح الله زم هم با تایید وزارت امور داعشه اومد ایران!
    11
    150
    جمعه ۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Ginger - چگو، اسپانیا

    آدم کش ها تروریست های رژیم اسلامی دچار کمبود طعمه برای تاخت زدن با دیپلمات ها ی جانی اسلامی شده اند چند روز پیش چند زندانی بیچاره را در عوض دریافت پول از خارج معامله کردند الان نیاز به گردن برای طناب دار دارند افتادند به دریوزگی برای جمع آوری زندانی از خارج کشور
    5
    142
    جمعه ۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران

    وزیر دادگستری در حد پیش خدمت آبدارچی هم اعتباری نداره بعد اطلاعیه میده برای تامین گروگانهای جدید؟ یکدفعه اعلام کنید به این تعداد گروگان با شرایط ویژه نیازمندیم.
    10
    143
    جمعه ۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    دوستدار - استهکلم، سوئد

    با چه تضمینی می توانیم به نظام اخوندی دروغگوی , وعده شکن پست باور کنیم تا به ایرانمان سفر کنیم ؟ هرگاه در دستان مزدوران نیروهای امنیتی نظام پست اخوندی گیر کردیم هرچند بگویم با موافقت وزارت دادگستری به ایران سفر کردم انگاه خیلی ساده مزدوران امنیتی نظام در جوابمان میگویند وزارت داد گستری چه تویله ای هست !
    4
    113
    شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    چلیپا - جزایرسلیمان، جزایر سلیمان

    paksan - ایران، ایران
    تاچشمت دربیاد.منظورش ایرانیای دربه در مثله تونیست.منظورش اون خاننده ها.بازیگرها که درخاست دادن برگردن.معین.شاماعی زاده.
    150
    7
    شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا

    چشم حتما. فردا دارم میام چیزی میزی میخوای بگو تا برات بیارم . یه زنگ بزن به معین دلش میخواد به اصفهان برگرده . خودتی و ....فاحشه ات
    2
    56
    شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۱
    تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک

    چلیپا - جزایرسلیمان، جزایر سلیمان
    چلی تو کدوم مردسه رفتی ناناز
    4
    51
    شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۴:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    منتظر الزورو - کپنهاگ ، دانمارک

    گروگان برای اخاذی از غرب, کم آوردن.
    3
    55
    شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۴:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن

    توبه گرگ ، مرگه !!
    4
    56
    شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    تحت تعقیب وزارت - لندن، انگلستان

    صد در صد دنبال بودجه هستند برای بعد از خرج کردن این ۶ میلیارد دلاری که آزاد شده ، و این خیلی خوبه که از الان فکر آینده هستند بالاخره کاسب واقعی باید آینده نگر باشه و کلا تو کاسبی رسمه که می گن مغازه نباید از جنس خالی بمونه اینا هم فراخوان بازگشت ایرانی ها را دادند که محصولاتی که قراره بفروشن را تامین کنن . ناسلامتی آقا محسن رضایی معاون اقتصادی دولت بودن و ایده گروگانگیری دو تابعیتی ها و بعدش باج خواهی پایان نامه دوره دکترای اقتصاد ایشان با معدل ۱۹.۵ بوده است !
    3
    47
    شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    danyou - تل آویو، اسرائیل

    خداروشکر پس مشکل حل شد برای رفتن به ایران . فقط خدا کنه بلیط گیر بیاد !!!!
    2
    57
    شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Persian2600 - استکهلم، سوئد

    آره جون عمه همه کارتون ما هم باور کردیم. متاسفانه باید بگم که با این کاری که این آخوندها و عرزشیهای ح .زاده و جنایتکار که به حال و روز ایران آوردن در حال حاضر من حتی به خاطر ...رفتن هم به ایران نمیرم چونکه حال و اوضاع ایران از برکت این آخوند و ملاهای ....بخطاهای جمهوری اس.حالی از صد ....بوگندو و کثیف بدتر. خلاصه یکی باید واقعا دیوانه باشه تا به این آخوندهای مفتخور جنایتکار اعتماد کند.
    2
    39
    شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    Belgo - بروکسل، بلژیک
    حرمزادهاى دروغگو، من شخصا ٢ سال پیش رفتم پاسپورتم رو گرفتن منو ١٠ بار بردن اطلاعات از کار و زندگى منو انداختن بخاطر هیچ اصلا مشکلى هم نداشتم و سیاسى هم نبودم حتى توى فضاى مجازى هم نبودم😂 بعد از یکماه گفتن میتونى برى، من ٢ تا خونه خردیده بودم ایران میگفتن خونه هات رو مصادره میکنیم!!! میگفتم واسه چى اخه میگفتن باید با همکارى کنى😳 منم گفتم باشه حتما از کشور که خارج شدم هرچى ایران داشتم فروختم پولهام رو هم اوردم دیگه هم نمیرم ، همینجا دارم زندگیم رو میکنم در ارامش مگه مجبورم این همه تلاش کل زدیگیم رو بدم به این دزدهاى حـ... بیشرف، توصیه میکنم به همه ایرانیان خارج از کشور که این یه دسیسه جدید هست برامون و هر چه از ایران دارید خارج کنید و به ایران سفر نکنید تا بیشرفها شرشون از سر ایران کم بشه
    2
    18
    شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    همایون نروژ - اسلو، نروژ
    گول این بی همه چیزارو نخورین . دوباره میخوان یه سری گروگان بگیرن به اسم جاسوس و همون بازیهای سابق .
    2
    19
    شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    PERTAPANI - بن، آلمان
    متوجه هستید دوستان!؟ بدون هیچ نگرانی!! اصلاً نگرانی نداشته باشید! خانم ضاغری و بقیه ایرانی ها هم که گرفتار شدند اولش اصلاً نگران نبودند ولی بعدش نگران شدند!! یک روز یک خرگوشی داشت فرار میکرد یکی ازش پرسید چرا فرار میکنی گفت که یک گرگی پیدا شده که هر کی سه تا بیضه داشته باشه دو تاش رو میبره!! طرف پرسید مگه تو سه تا بیضه داری؟ خرگوش گفت نه ولی این یارو اول میبره بعد میشمره!!
    3
    18
    شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    ۱) مطلبی که می‌گم کلی‌ هست. اصولا برای انسانی‌ که سال‌های سال مقیم کشور دیگری بوده، و در اصل، آن کشور برای او شده وطن دوم، بازگشت به وطن اول‌ش، هم از دیدگاه اورگانیسم بدن و هم امور و نورم‌های اجتماعی، مساله‌ی ساده‌ای نیست، به‌ویژه اینکه وطن اول آن شخص، کشور ایران باشد که باید‌ها و نباید‌های ویژه‌ی خودش را دارد. انتهای دهه‌ی هفتاد در ایران، در خدمت آهنگ‌سازی بودم که ساکن دو شهر ایران بودند و برخی‌ کارهاشان را در تهران گاهی‌ انجام می‌دادم. روزی آمده بودند منزل تهران‌شان، رفتم خدمت‌شان، گفت فلانی‌، دیروز جمشید مشایخی -که دوست ایشان بود- آمده بود به دیدنم، صحبت شد، گفت هفته دیگر می‌رود سفر به امریکا برای دیدن بستگان‌ش، از این‌رو از طرف سکیوریتی او را خبر کرده بودند و گفته بودند که رفتید امریکا، به خوانندگان بگویید که هیچ مساله‌ای با آنها نداریم و هرکه خواست به ایران بازگردد. (ادامه...)
    0
    3
    شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    ۲) حال صحبت بنده(نگارنده) این است، که وضعیت بازگشت افراد معمولی با افراد خواننده و امثال آن فرق دارد -با آن‌که حتا افراد معمولی‌ که سال‌ها مقیم اروپا و امریکا و کانادا بودند، اگر برگردند به زادگاه اول‌شان، آن‌گاه از جهت آب‌و‌هوایی و همچنین نورم‌های اجتماعی که یک عمر در کشور محل مهاجرت با آن خو گرفتند، پس از رجوع به زادگاه اول، می‌توانند با تناقض و مشکلات اورگانیسم بدن و حتا روحی‌ مواجه شوند- دیگر چه برسد به خوانندگان. برای نمونه معین -که خودخواسته مهاجرت کرد و یک عمر در بهترین کشورهای جهان اول زندگی می‌‌کنه و اکنون هم مثل سابق در سراسر جهان کنسرت می‌گذاره و آهنگ‌هایی‌ که هزاربار خوانده را هزاربار دیگر نیز می‌خواند و مردم هم می‌رن کنسرت ایشان و نیمی از سالن مشغول رقصیدن هستند و نیمه‌ی دیگر مشغول فیلم‌گرفتن با موبایل‌هاشان- حال اگر معین برگردد ایران، آیا می‌تواند از امتیازات مالی‌ و همچنین آزادی‌هایی‌ که در کنسرت‌های دور دنیا دارد همچنان در محیط ایران نیز برخوردار باشد؟ - پاسخ؛ نه. (ادامه...)
    0
    3
    شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    ۳) من خودم ۲۱ سال پیش، بخاطر خودخواهی‌ها و ندانم‌بکاری‌هایی‌ که والدینم در دوران کودکی و نوجوانی و آغاز جوانی‌، با فشارهایی که بهم وارد می‌کردن، سرانجام تصمیم به مهاجرت گرفتم، و جای ارزانی‌ که آن‌زمان این کشور بود را انتخاب کردم. حال اگر دارای والدین نورمالی می‌بودم که اینهمه کارشکنی برای‌ام نمی‌کردند، ایران را ترک نمی‌کردم. اکنون هم دیگه بیش از دو دهه هست که به این محیط عادت کردم (چون از شر سیستم آزاردهنده‌ی والدینم در اصل به این‌جا که آن‌را زادگاه دوم‌ام می‌نامم پناه آوردم)، و کلا در زندگی‌ اهل ثبات هستم، یعنی آرامش برام از هر‌چیزی مهمتر هست، و آرامش رو در ثبات می‌بینم. ۱۱ سال پیش هم -چون مادرم زنگ زد و گفت که بین پدر و برادرت اختلاف شدید ایجاد شده و بیا مشکل رو حل کن- من خر شدم و رفتم ایران و ۴۱ روز از دست محیط آنرمال زندگی‌ والدینم آزار کشیدم، بعد که برگشتم اینجا، گفتم خدایا شکرت که اینجا مقیم هستم. / اگر فرزند دارید، بهش بدی نکنید.
    0
    7
    شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Chokam - ری، ایران
    چه مردمی شدیم که این گجستک بیاد بما بگه برگرد یه کشور کهن براش کسر شانه، چرا سرتون رو میذارید سر افغان و سوریه و عراق .اونا کجا ایران کجا؟ خجالت آوره،اسم ایران یا پرشیا توی متون کهن توی نقشه های جهان باستان کنار امپراطوری روم آمده. حیفه برای شما، نباید از عرب وافغان تقلیدکنیم تایه جنگ بشه بنام پناهنده و دانشجو بریم خارج،،بزار برن هر چه سیتیزن شیپ رو بگیرن، توی کدام نقشه باستان اسم عرب و افغان و عراق اومده اونا طفیلی جهانن. نژادپرست نیستم دارم حقیقت میگم نگاه کنین به نقشه های یونان باستان ،ببینید کنارامپراطوری روم کدام امپراطوری رو نوشته امپراطوری افغان یاعرب یا پرشیا
    0
    0
    دوشنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.