ادامه حملات اسرائیل به غزه؛ «چراغ سبز» آغاز حمله زمینی

العربیه: حملات هوایی اسرائیل علیه نوار غزه، جمعه 28 مهر در حالی ادامه یافت که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، گروه حماس را به تلاش برای «ویران‌کردن دموکراسی» اسرائیل متهم کرد.

همزمان رسانه‌های فلسطینی از کشته و زخمی شدن بسیاری در پی بمباران یک آپارتمان مسکونی توسط اسرائیل خبر دادند و افزودند که جنگنده‌های اسرائیلی بیش از 20 برج مسکونی را در شهر الزهرا در مرکز نوار غزه منهدم کردند.

به گفته شاهدان عینی، ساکنان این برج‌ها تماس‌هایی منسوب به ارتش اسرائیل را برای تخلیه تمام 24 برج شهر الزهرا دریافت کردند. رسانه‌های فلسطینی جمعه گزارش دادند که ارتش اسرائیل، با اجرای سلسله حملات هوایی سنگین علیه غرب غزه، مناطقی را در جنوب و شمال نوار غزه نیز هدف قرار داد.
حمله به کلیسا
وزارت بهداشت فلسطین، شامگاه پنجشنبه اعلام کرد که خسارات جانی ناشی از حملات اسرائیل به غزه به حدود 3800 کشته و 13300 زخمی رسیده است.

وزارت کشور حماس نیز اعلام کرد، بسیاری از آوارگان پناه‌برده به محوطه یک کلیسا در غزه، در حمله هوایی اسرائیل کشته و شماری دیگر زخمی شدند.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این حمله به کشته و زخمی‌شدن تعداد زیادی در محوطه کلیسای ارتدوکس یونانی شهر غزه انجامید. طبق گفته شاهدان، این بمباران ظاهراً به نقطه‌ای نزدیک به این کلیسا اصابت کرد که بسیاری از مردم غزه در آن پناه گرفته‌ بودند.
چراغ سبز برای حمله زمینی
شبکه «ای‌بی‌سی نیوز»، پنجشنبه به نقل از یکی از اعضای کابینه امنیتی اسرائیل و نیر برکات، وزیر اقتصاد اسرائیل، اعلام کرد که ارتش برای ورود به غزه در صورت آمادگی، «چراغ سبز» گرفته است.

این وزیر اسرائیلی گفت: «ما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا گروگان‌های خود را زنده بازگردانیم، اما اولین و آخرین اولویت، نابودی حماس است.»

از سوی دیگر، سخنگوی گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش حماس، اسرائیل را تهدید کرد که «هزینه سخت و دردناکی» بابت حملاتش به نواز غزه پرداخت خواهد کرد.

این سخنگو در فایلی صوتی ضمن تاکید بر این که اسرائیل، تاوان «جنایات» خود را خواهد پرداخت، افزود: «نه مقاومت و نه مردم فلسطین از این جنایات نخواهند گذشت.»

سخنگوی گردان‌های القسام با این بیان که حمایت دولت آمریکا از اسرائیل هرگز «کمکی به آن نخواهد کرد»، گفت: «با توجه به این که دشمن امروز در بدترین وضعیت خود طی 75 سال اخیر به سر می‌برد، این فرصتی برای امت است که نباید آن را هدر دهد.»

او تاکید کرد: «برای دفاع از الاقصی و بیت المقدس، آماده نبردی طولانی با اشغالگران هستیم.»
کمک‌های بشردوستانه
این در حالی است که به پیش‌بینی یک منبع رسمی فلسطینی در گفت‌وگو با خبرگزاری «العالم‌العربی»، گذرگاه زمینی رفح، جمعه برای ورود کامیون‌های حامل کمک‌های امدادی به نوار غزه باز خواهد شد.

در همین رابطه، شبکه خبری «سی‌ان‌ان» به نقل از منابع ناشناس گزارش داد که گذرگاه مرزی رفح به دلیل نیاز به «تعمیر جاده» در سمت مصری منطقه حائل، امروز باز نمی‌شود.

این شبکه به نقل از یک منبع گفت: «همچنین جزئیات زیادی به منظور تضمین تداوم کمک‌ها در حال بررسی است.»

به گفته «سی‌ان‌ان»، مقامات آمریکایی پیش‌بینی می‌کنند که اولین کاروان‌ کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه در ابتدای هفته آینده و احتمالاً شنبه، عبور کند.

این شبکه همچنین تاکید کرد که اسرائیل می‌خواهد در مکانیزمی برای نظارت بر ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه مشارکت کند تا نسبت به موارد انتقال یافته به نوار غزه، اطمینان یابد.
کمک‌های روسیه و لهستان
دو هواپیما از روسیه و لهستان، حامل کمک‌های بشردوستانه و پزشکی برای انتقال این کمک‌ها به نوار غزه از طریق گذرگاه رفح، شب گذشته وارد فرودگاه بین‌المللی العریش مصر شدند.

خالد زاید، رئیس هلال احمر مصر در شمال سینا در بیانیه‌ای گفت: «فرودگاه العریش از اردن، ترکیه، امارات، قطر، سازمان جهانی بهداشت، یونیسف، ونزوئلا، برزیل و پاکستان پذیرای هواپیماهای امدادی بوده است.»
آمار کشته‌ها و اسیران اسرائیلی
از سوی دیگر، به نوشته روزنامه «تایمز اسرائیل»، از زمان آغاز درگیری با گروه‌های فلسطینی در 7 اکتبر، تعداد کل کشته‌های ارتش اسرائیل به 306 نفر افزایش یافته است.

روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست» نیز به نقل از وزارت بهداشت این کشور اعلام کرد که از آغاز جنگ تاکنون، 4629 اسرائیلی زخمی شدند. این روزنامه به نقل از سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد که تعداد اسیران اسرائیلی در نوار غزه 203 پیش‌بینی می‌شود.
+16
رأی دهید
-1

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۳
    Hassan1479 - تهران، ایران
    اسرائیل وقتی حمله زمینی را شروع خواهد کرد که از ضعیف شدن کامل حماس مطمعن شود چون نمی‌خواهد جان سربازانش را بخطر بیاندازد . پس از حمله کامل و انهدام پایگاه های زیر زمینی و روی زمینی حماس وارد غزه خواهد شد.
    0
    18
    شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.