فری‌بیکن: مجوز امنیتی آرین طباطبایی پس از بررسی پنتاگون دوباره تایید شد

آرین طباطباییایندیپندنت فارسی: فری‌بیکن گزارش داد که آرین طباطبایی، از کارمندان وزارت دفاع آمریکا که اخیرا به عنوان یکی از اعضای پروژه «ابتکار کارشناسان ایران» وزارت خارجه جمهوری اسلامی شناسایی شده بود، پس از بررسی داخلی پنتاگون، اجازه دسترسی به اسناد فوق محرمانه در آمریکا را همچنان حفظ خواهد کرد.

۳۰ سناتور آمریکایی از پنتاگون خواسته بودند که تا ششم اکتبر به این پرسش‌ها درباره مجوز امنیتی آرین طباطبایی پاسخ داده شود:

۱- در چه تاریخی وزارت دفاع از این‌ که خانم طباطبایی به‌عنوان بخشی از یک اندیشکده مرتبط با دولت ایران کار کرده است، مطلع شد؟

۲- در چه تاریخی مجوز امنیتی به خانم طباطبایی داده شد و سازمان حامی که تصمیم نهایی برای اعطای مجوز امنیتی به خانم طباطبایی را گرفت، کدام بود؟

۳- آیا مجوز امنیتی خانم طباطبایی به صورت دوره‌ای مورد بازبینی قرار گرفته است؟ اگر بلی، در چه تاریخی آخرین تحقیقات دوره‌ای درباره خانم طباطبایی انجام شده است؟

۴- آیا به‌عنوان بخشی از تحقیقات برای اعطای مجوز امنیتی، خانم طباطبایی مورد روش‌های دیگری از مشاهدات اطلاعاتی از جمله تحقیق با دروغ‌سنج یا هرگونه بازبینی دوباره برای صلاحیت دستیابی به مجوز امنیتی قرار گرفته بود یا محدودیتی برای دسترسی یا دسترسی ویژه برای او در نظر گرفته شده بود؟

۵- در فرم استاندارد شماره ۸۶، آیا خانم طباطبایی ارتباطات پیشین خود با جواد ظریف، وزیر امور خارجه سابق جمهوری اسلامی ایران، عدنان طباطبایی، استاد دانشگاه، مصطفی ظهرانی، رئیس اندیشکده آی‌پی‌آی‌اس و سعید خطیب‌زاده، سخنگوی پیشین وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرده بود؟

۶- آیا خانم طباطبایی در جریان برنامه‌های دسترسی ویژه (اس‌ای‌پی) قرار گرفته بود؟ اگر بله، آیا تحقیقات پیشرفته متناسب با مراتب امنیتی اس‌ای‌پی درباره او انجام شده است؟ اگر در این مورد چشم‌پوشی صورت گرفته، کدام مقام وزارت دفاع چین امری را تایید کرده است؟

به گزارش واشنگتن فری بیکن، وبسایت سمافور ماه گذشته آرین طباطبایی، از مقامات ارشد دفتر عملیات ویژه پنتاگون را به عنوان عضو پروژه «ابتکار کارشناسان ایران» شناسایی کرد. براساس این گزارش، این پروژه «شبکه پروپاگاندا و تبلیغات نظام جمهوری اسلامی است» که وظیفه پیشبرد منافع و اهداف جمهوری اسلامی در میان سیاستگذاران آمریکایی را بر عهده دارد و وزارت خارجه ایران آن را اداره می‌کند.

عضویت طباطبایی در چنین سازمانی، باعث نگرانی قانون‌گذاران جمهوری‌خواه آمریکایی شد و به همین دلیل آن‌ها خواستار تعلیق مجوز امنیتی او تا زمان بررسی مجدد ارتباطش با حکومت ایران شدند.

پنتاگون اکنون اعلام کرد که پس از انجام بررسی و ارزیابی داخلی، طباطبایی همچنان مجاز به دسترسی فوق امنیتی است.

براساس رونوشتی که به دست واشنگتن فری‌بیکن رسیده است، رنه ای ویرکالا، دستیار وزیر دفاع ایالات متحده، روز جمعه، ۱۳ اکتبر در نامه‌ای به جونی ارنست، سناتور جمهوری‌خواه نوشت: «مراحل استخدام و دسترسی‌های خانم طباطبایی مطابق با همه قوانین و سیاست‌های مربوطه بوده است.»

پنتاگون اطلاعاتی درباره چگونگی تحقیقات خود ارائه نکرد و همچنین توضیح نداده که چرا این مقام ارشد همچنان واجد شرایط دریافت مجوز امنیتی است.

در نامه رنه ویرکالا آمده است: «سوابق همه نظامیان، غیرنظامیان و پیمانکاران دارای مجوز امنیتی، جهت اطمینان از ادامه رعایت الزامات این مجوز‌ها به طور منظم بازبینی می‌شوند.»

ارنست که از قانون‌گذاران جمهوری‌خواهی است که درباره مجوز امنیتی طباطبایی و نقش آن در عملیات اطلاعاتی و تبلیغاتی جمهوری اسلامی پرسش‌هایی را مطرح کرده بود، گفت که به نظر می‌رسد پنتاگون به حکومت تهران در «دسترسی به اطلاعات فوق حساس» یاری می‌رساند. او افزود: «اگرچه دولت بایدن در خطر است، اما آنها همچنان از اعطای مجوز به یک جاسوس ایرانی برای نفوذ و کار در پنتاگون دفاع می‌کنند و به نظر می‌رسد به حکومت ایران اجازه دسترسی به اطلاعات بسیار حساس را می‌دهند. دولت بایدن با ادامه این روند به‌جای این که تهدید‌های امنیتی را جدی تلقی کرده و مجوز طباطبایی را معلق کند، راهبرد مماشات خود را تشدید کرده که در حال حاضر منجر به جسورتر شدن ایران و گروه‌های تروریستی نیابتی آن شده است.»

بر اساس گزارش‌ها، طباطبایی به عنوان بخشی از نقش خود در مشارکت در «ابتکار کارشناسان ایران» به صورت مستقیم با مقامات جمهوری اسلامی ایران در ارتباط بود و حتی از آن‌ها می‌خواست «سفرهایش را برای شرکت در کنفرانس‌های سیاسی تایید کنند». بر اساس ایمیل‌هایی که سمافور بررسی کرده است، طباطبایی «حداقل در دو مورد پیش از شرکت در یک رویداد سیاسی با وزارت خارجه ایران موضوع را چک کرده است.»

دفتر ارنست همچنین ۸۰ مورد مکالمه طباطبایی با مسئولان ارشد جمهوری اسلامی را، از جمله محمدجواد ظریف، وزیر خارجه پیشین و دیگر مقامات مرتبط با دستگاه امنیتی ایران کشف کرده است. طباطبایی پیشتر با رابرت مالی، نماینده ویژه تعلیق شده ایالات متحده در امور ایران در وزارت خارجه همکاری می‌کرد و آن‌جا نیز مجوز امنیتی داشت.
+7
رأی دهید
-69

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۵
    amirHassna - سیدنی، استرالیا

    امید بستن ایرانی جماعت به بایدن چرتیو بقیشنو فرافکنی نتیجش میشه اخوندو ملاو بسیجیو سپاهی وطن فروشو قیمه حسین و حسرتو بدبختی دیگه خود خاکستریا دانندو بس. تمام.
    3
    47
    ‌پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    از طرف امریکا ماموریت داشته برود ایران و مذاکره کند و خطائی نکرده است. در دوران اوباما یکی از اقوام من (عضو سیا) همین ماموریت را داشت و به مدت 2 ماه با محافظت دائمی دو پاسدار در ایران به سر می برد
    3
    15
    ‌پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    Munchen - مونیخ، آلمان
    قیافه طرف مشخصه ار قشر ارزشی مخفی هست.خاک بر سر بایدن آلزایمری و البته جناح چپ افراطی دموکراتها که نخهای عروسک خیمه شب بازی بایدن را میشکند که باعث اینهمه فاجعه و بی آبرویی برای آمریکا و گستاخ شدن رژیم تروریستی ایران در این چند سال شدند.
    0
    6
    ‌پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.