اسرائیل می‌گوید مانع امدادرسانی به غزه از طریق مصر نخواهد شد

 کاروانی از کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه در گذرگاه رفحبه گزارش رویترز، دولت اسرائیل روز چهارشنبه اعلام کرد که کمک‌های بشردوستانه مصر به غزه را متوقف نخواهد کرد، اما اجازه داده نخواهد شد که این محموله‌ها به دست حماس برسد.

رویترز خاطر نشان می کند که مصر همچنان کمک‌های خود را در پشت مرزهای غزه انباشته کرده است، اما کامیون‌ها در میانه حملات هوایی قادر به عبور از مرز نیستند.

پس از آن که حماس در ۷ اکتبر حمله مرگباری را به خاک اسرائیل آغاز کرد، اسرائیل گفت که در حال اعمال محاصره کامل نواره باریکی است که حدود دو میلیون و سیصد نفر در آن زندگی می کنند، برق را قطع کرده و جریان مواد غذایی و سوخت را متوقف می کند. به دنبال آن سازمان ملل در مورد یک "فاجعه انسانی" هشدار داد.

در تازه ترین بیانیه دفتر نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو اعلام‌ کرد «اسرائیل تا زمانی که این کمک‌ها فقط غذا، آب و دارو برای غیرنظامیان مستقر در جنوب نوار غزه یا (کسانی که) به آنجا تخلیه می‌شوند و تا زمانی که این کمک‌ها به حماس نرسد، مانع از کمک‌های بشردوستانه مصر نخواهد شد».

در این بیانیه‌ اعلام شده است که اسرائیل پس از درخواست بایدن این تصمیم را اتخاذ کرده است، اما افزود که اسرائیل به محاصره کمک‌های بشردوستانه از اسرائیل به غزه ادامه خواهد داد تا زمانی که گروگان‌های ما بازگردانده نشوند.

در این بیانیه آمده است: «از هر گونه تدارکاتی که به حماس برسد، جلوگیری خواهد شد».

اسرائیل به مردم غزه گفته است که برای امنیت خود در طول جنگ از شمال به جنوب حرکت کنند.

رویترز در ادامه گزارش می‌دهد که کامیون های کمک‌رسانی روز سه‌شنبه ۲۵ مهر از شهر العریش مصر در شمال شبه جزیره سینا به گذرگاه رفح بین مصر و غزه نزدیک شدند. اما در غیاب توافقی برای امداد رسانی، نتوانسته بودند وارد غزه شوند.

قبل از سفر بایدن به اسرائیل در روز چهارشنبه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با مقامات اسرائیلی گفتگو کرد و گفت که با اسرائیل برای تهیه طرحی برای ارسال کمک به غزه به توافق رسیده است، اما گفته بود چارچوب زمانی آن مشخص نیست.

مصر گفته است که گذرگاه رفح که مسیری مهم برای تدارکات مورد نیاز است، به طور رسمی بسته نشده است، اما به دلیل حملات هوایی اسرائیل به سمت غزه، غیر فعال شده است.
+10
رأی دهید
-2

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.