آغاز دیدار کوتاه بایدن از اسرائیل: «آمدم تا جهان بداند آمریکا کجا ایستاده است»

 بنیامین نتانیاهو برای استقبال از جو بایدن به فرودگاه بن گوریون رفته بودرادیو فردا: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، ظهر چهارشنبه، ۲۶ مهرماه، در آغاز دیدار خود از اسرائیل در گفت‌وگو با نخست وزیر این کشور تاکید کرد که هدف از سفرش این بوده که «مردم اسرائیل و جهان» بدانند که «آمریکا کجا [در کنار که] ایستاده است».

سفر رئیس جمهور آمریکا که رسانه‌های این کشور آن را «تاریخی» و «بسیار پیچیده» توصیف کرده‌اند ۱۲ روز پس از حمله «غافلگیرانه» گروه حماس از غزه به خاک اسرائیل انجام می‌شود، حمله‌ای که در اسرائیل بیش از ۱۳۰۰ کشته، بیشتر غیرنظامی، به جا گذاشت.

در این سفر که پیش‌بینی شده تنها پنج شش ساعت به طول بینجامد، جو بایدن علاوه بر دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، با مقامات نظامی این کشور و همین طور خانواده‌های قربانیان حمله حماس دیدار خواهد کرد.

جو بایدن روز چهارشنبه در گفت‌وگو با نخست وزیر اسرائیل ضمن تاکید بر حمایت از این کشور خاطرنشان کرد: «جهان نظاره‌گر است. اسرائیل یک نظام ارزشی مثل آمریکا و دیگر دموکراسی‌ها دارد. و حالا همه مراقبند که ببینند ما چه می‌کنیم.»

آقای بایدن قرار بود در ادامه این سفر به اردن رفته و با عده‌ای از رهبران کشورهای عربی دیدار کند، اما حتی پیش از آن که سفر او از واشینگتن آغاز شود، خبر انفجار در یک بیمارستان در شهر غزه که بلافاصله انگشت اتهام بسیاری را به سوی اسرائیل متوجه کرد باعث شد مرحله دوم از سفر لغو شود.

قرار بود این سفر که شبکه خبری سی‌ان‌ان نوشته است نخستین سفر یک رئیس جمهور آمریکا به اسرائیل در زمان جنگ است هم جلو تبدیل این جنگ به جنگی بزرگ‌تر و سرایت آن به کل منطقه را بگیرد و هم جلو لطمات انسانی آن، به‌ویژه در غزه، را بگیرد.

با این حال خبر انفجار در بیمارستان الاهلی در غزه و واکنش گسترده به آن در بیشتر کشورهای مسلمان کل سفر جو بایدن را تحت‌الشعاع قرار داد.

بلافاصله پس از انفجار در بیمارستان که به گفته مقام‌های غزه دست‌کم ۳۰۰ کشته بر جا گذاشت، وزارت بهداشت غزه که در کنترل حماس است اسرائیل را مقصر معرفی کرد؛ اسرائیل در مقابل اعلام کرد که راکت یکی دیگر از گروه‌های فلسطینی، جهاد اسلامی، منفجر شده و به بیمارستان آسیب زده است. جهاد اسلامی این اتهام را رد کرده است.

به نوشته سی‌ان‌ان، رئیس جمهور آمریکا در ابتدای دیدار خود با بنیامین نتانیاهو تاکید کرد که بر اساس «شواهد و مدارکی» که خود دیده «آن گروه دیگر» مسئول انفجار بوده است.

جو بایدن با این حال اضافه کرد که قانع کردن کسانی که حرف‌ها و شواهد اسرائیل را باور نمی‌کنند کار دشواری خواهد بود.

او در گفت‌وگو با نخست‌وزیر اسرائیل و با اشاره به انفجار بیمارستان الاهلی گفت: «بر اساس آنچه دیده‌ام، به نظر می‌آید که کار طرف مقابل بوده و نه شما. اما خیلی‌ها هنوز مطمئن نیستند؛‌ بنابراین باید موضوعات زیادی را حل‌وفصل کنیم.»

آقای بایدن اشاره نکرد که تاکنون چه شواهد و مدارکی به آمریکا رسیده، اما پیشتر سخنگوی ارتش اسرائیل با انتشار متن «یک مکالمه شنود‌شده» گفته بود این مکالمه ثابت می‌کند که شبه‌نظامیان فلسطینی هم می‌دانند که حادثه انفجار بیمارستان، ناشی از شلیک موشک جهاد اسلامی بوده، نه حمله اسرائیل.

نخست‌وزیر اسرائیل روز چهارشنبه خطاب به آقای بایدن تأکید کرد: «وقتی از شما قدردانی می‌کنم، می‌دانم که از طرف تمامی مردم اسرائیل سخن می‌گویم، تقدیر برای این‌که در کنار اسرائیل ایستاده‌اید؛ امروز، فردا و همیشه.»

جو بایدن از آغاز به کار دولت بنیامین نتانیاهو با بیان نگرانی تلویحی از عواقب برنامه پیشین دولت او برای تغییرات دستگاه قضایی، ماه‌ها از تماس با نخست‌وزیر اسرائیل خودداری کرده بود؛ اما ماه گذشته، زمانی که دو رهبر برای حضور در مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد به نیویورک رفته بودند، دیدار کردند.

او از روز حمله حماس به اسرائیل، در تماس تلفنی روزانه با بنیامین نتانیاهو بوده و برحمایت کامل از اسرائیل تأکید کرده است.

در نزدیک به دو هفته‌ای که از جنگ اسرائیل و حماس می‌گذرد، در طرف مقابل، ۳۳۰۰ فلسطینی جان خود را از دست داده و بیش از ۱۳ هزار نفر هم زخمی شده‌اند.
+10
رأی دهید
-24

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۰
    گور دجال زار می بینم - نیده، ترکیه
    باید گریست به حال آن کشوری تو رییس جمهورش باشی!
    2
    6
    ‌چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۰
    senator x - تهران، ایران
    در داخل باطلاقی که 44سال پیش خودش بوجود آورده
    2
    8
    ‌چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.