«احساس می‌کنم فرشته مرگ شده‌ام»؛ افسر اسرائیلی که به خانواده‌ها خبر کشته شدن عزیزانشان را می‌دهد

رافائل که برزیلی و سرگرد ارتش اسرائیل است، برای خبررسانی به خانواده‌ها فراخوانده شده استبی بی سی: خانواده اسرائیلی‌هایی که در عملیات‌ نظامی یا حملاتی که دولت به عنوان حمله تروریستی طبقه‌بندی می‌کند جانشان را از دست می‌دهند، از حمایت‌های ویژه‌ای برخوردار می‌شوند. این خانواده‌ها خبر رسمی مرگ را در دیدار یک افسر ارتش دریافت می‌کنند که برای این کار مامور شده است.

اما از آنجا که حمله حماس بیش از ۱۴۰۰ کشته در اسرائیل به جا گذاشته، این ماموریت ابعادی پیدا کرده که پیش از این هرگز سابقه نداشته است. در نتیجه ارتش اسرائیل افسرانی را برای این ماموریت فرا خوانده که در حالت عادی کارشان این نیست.

رافائل* که اصلا برزیلی و سرگرد ارتش اسرائیل است، یکی از همین افراد است که برای خبررسانی به خانواده‌ها فراخوانده شده است. از روز جمعه گذشته (۱۳ اکتبر -۲۱ مهر) او به در روز طور متوسط با سه خانواده دیدار کرده تا رسما خبر مرگ عزیزانشان را به آنها اعلام کند.

او به بی‌بی‌سی گفت: «وقتی در خانه‌ها را می‌زنم،‌ احساس فرشته مرگ را دارم… اما می‌دانم که این کار بسیار مهم است. چون این فرصت را به خانواده‌ها می‌دهد که درباره آنچه برای عزیزانشان رخ داده، اطلاعات دقیقی دریافت کنند و بتوانند برای آنها عزاداری کنند.»

این اولین بار است که چنین وظیفه‌ای به رافائل محول می‌شود. او که در شهر ریو دو ژانیرو برزیل به دنیا آمده، ۱۴ سال در ارتش اسرائیل خدمت کرده و کار اصلی‌اش در حوزه امور حقوقی ارتش است.

او می‌گوید: «افرادی در ارتش هستند که به صورت معمول کارشان همین است [خبر کردن خانواده‌ها]. اما الان که آمار کشته‌ها تا این حد بالا رفته، تعداد افسرانی که برای این کار آموزش دیده بودند،‌ دیگر کافی نیست.»

رافائل می‌گوید قبل از شروع این کار چهار ساعت آموزش دیده است: «به ما گفتند که ممکن است وضعیت روحی و روانی‌مان به هم بریزد و خواب و اشتهای‌مان را از دست بدهیم، به خصوص در روزهای اول. همین اتفاق هم افتاد. خواب و خوراکم کاملا به هم ریخته.»
خودروهای سوخته و ویران نزدیک محل برگزاری فستیوال موسیقی الکترونیک که هدف حمله حماس واقع شد«البته که تلاش می‌کنم بخوابم و غذا بخورم، چون می‌دانم که اگر این کار را نکنم، ممکن است چندین خانواده از دریافت اطلاعات درباره بستگانشان محروم شوند.»

رافائل می‌گوید که سخت‌ترین دیدارها برای او رفتن پیش خانواده‌هایی است که بچه کوچک یا نوجوان خود را از دست داده‌اند.

در یکی از این دیدارها او باید خبر کشته شدن یک دختر ۱۷ ساله را به پدرش می‌داد. این دختر شب را در ساحلی در نزدیکی نوار غزه با دوست پسرش می‌گذرانده که حماس به آنها حمله کرده است.

رافائل به یاد می‌آورد: «وقتی خبر را به پدر دادیم، او گفت که روز قبلش عکسی از دخترش را در میان کسانی در تلویزیون دیده که گفته بودند احتمالا ربوده شده‌اند.»

«او گفت بسیار امیدوار بوده که دخترش هنوز زنده است - یعنی شرایط به گونه‌ای است که ربودن یک نوجوان جای امیدواری دارد.»

در دیداری دیگر رافائل به خانه والدین یک زن ۳۰ ساله رفت که در خانه خودش به قتل رسیده بود و همسرش هم ناپدید شده بود.

رافائل می‌‌گوید: «این زوج یک دوقلوی ۱۰ ماهه داشتند که تنها به این دلیل جان به دربردند که پدر و مادرشان توانستند قبل از رسیدن تروریست‌ها آنها را در اتاقی پنهان کنند و در آن را قفل کنند.»
رافائل می‌گوید خواب و خوراکش به هم ریخته«کار خیلی سختی است. از فکر خانواده‌ها در نمی‌آیم. پدر و مادرهایی که دیگر هرگز فرزندانشان را نمی‌بینند، و بچه‌هایی که بدون پدر و مادر بزرگ می‌شوند.»

به گفته رافائل بسیاری از خانواده‌های قربانیان حمله روز هفت اکتبر، باید مدت زیادی منتظر بمانند تا خبر رسمی و اطلاعات مربوط به عزیزانشان را دریافت کنند.

او می‌گوید: «شناسایی اجساد کار سختی است،‌ چون بعضی از آنها کاملا غیر قابل شناسایی هستند. در نتیجه تایید مرگ بعضی از کشته‌ها زمان می‌برد.»

«بیش از ۶۰۰ مفقود داریم که تعداد زیادی از آنها متاسفانه جانشان را از دست داده‌اند، اما هنوز اجساد آنها شناسایی نشده است.»

حمله هفت اکتبر مرگبارترین حمله بین مرزی بود که اسرائیل در بیش از یک نسل گذشته با آن روبرو شد.

نیروهای حماس در چندین نقطه از حصارهای مرزی به داخل اسرائیل نفوذ کردند، به روستاها یورش بردند و دست‌کم ۱۴۰۰ نفر را کشتند. گفته می‌شود که حدود ۲۰۰ نفر هم ربوده شده‌اند.

پیکارجویان همچنین هزاران راکت از نوار غزه به سوی اسرائیل پرتاب کردند که بعضی از آنها شهرهای دوری مانند تل‌آویو و بیت‌المقدس را هدف گرفت.
خانه‌ای سوخته در کیبوتص بئری در نزدیکی نوار غزه بعد از حمله حماساسرائیل در واکنش به این حمله، غزه را هدف حملات هوایی خود قرار داد. شمار کشته‌های غزه در بمباران‌های متقابل اسرائیل تا روز چهارشنبه ۱۸ اکتبر به بیش از ۳۰۰۰ نفر رسیده است. به گفته مقام‌های فلسطینی حدود هزار نفر هم زیر آوار ساختمان‌ها مفقود هستند.

چند روز پیش ارتش اسرائیل اعلام کرد که برای حملات تازه‌ای به غزه، از زمین، دریا و هوا آماده می‌شود.

اسرائیل از یک میلیون و صدهزار فلسطینی ساکن شمال نوار غزه خواسته است که برای در امان ماندن از این حملات به سوی جنوب نوار غزه بروند.

بحران انسانی در سرزمین‌های فلسطینی به شدت رو به وخامت است و بیم آن می‌رود که تنش در منطقه بالا بگیرد و کشورهایی مانند ایران و لبنان را هم درگیر کند.

* بی‌بی‌سی به دلایل امنیتی از ذکر نام خانوادگی این عضو ارتش اسرائیل خودداری کرده
+3
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.