جان کربی: جمهوری اسلامی هرگز نگران مایحتاج مردم ایران نبوده است

جان کربی سخنگوی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید.صدای آمریکا: جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید، در مصاحبه با شبکه خبری فاکس در پاسخ به این سئوال که آیا دولت بایدن نگران است که جمهوری اسلامی تهدید کرده اگر اسرائیل به عملیات در غزه ادامه دهد دخالت خواهد کرد، گفت: «ما در باره تشدید بالقوه تنش نگران هستیم.»

او در ادامه افزود: «ما نمی خواهیم هیچ بازیگری یا کشوری مانند ایران یا گروه تروریستی مانند حزب الله این تنش را تشدید کنند یا جبهه دیگری باز کنند که نیروهای دفاعی اسرائیل را از جنگ اصلی با حماس منحرف کند و برای همین است که بایدن دستور اعزام گروه ضربتی حامل یو‌اس‌اس دوایت دی آیزنهاور را بعنوان یک پیام بازدارنده به سمت شرق مدیترانه داده است و برای همین است که ما همچنین اخیرا اعلام کردیم که گروه ضربتی حامل یو‌اس‌اس جرالد آر. فورد برای عملیات بازدارندگی در شرق مدیترانه آماده است.»

جان کربی همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا کاخ سفید به شواهدی برای ارتباط مستقیم جمهوری اسلامی با حماس نیاز دارد که بتواند ایران را به نوعی برای حملات حماس پاسخگو بشمارد گفت: «البته ایران همدست است. به حماس منابع و آموزش می‌دهد. مشخص است که به حماس کمک می‌کند که بتواند حملات تروریستی انجام دهد. برای ما ایران باید پاسخگو باشد. حملات ایران به نیروهای ما در سوریه و عراق به علت حملات تلافی‌جویانه ما به طرز چشمگیری کاهش یافته. طولانی ترین آتش‌بس در یمن اعمال شده که عملا جان ده ها هزار یمنی نجات پیدا کرده. ما به توان نظامی خودمان در منطقه خلیج فارس با اعزام کشتی‌ها و جنگنده‌های هوایی اضافه کرده‌ایم و حالا حضور نظامی خودمان را در شرق مدیترانه تقویت می‌کنیم. نباید کسی اشتباه کند که ما ایران را پاسخگو نمی‌دانیم. به کمکی که ایران به روسیه می‌کند نگاه کنید و تحریم‌های اضافی که علیه آنها برای ارائه فناوری پهپاد به روسیه اعمال کرده‌ایم. البته ایران باید پاسخگو باشد. اما باید تا جایی که بتوانیم به جریان اطلاعات نگاه کنیم که هنوز ادامه دارد. اما وقتی به اطلاعاتی که داریم نگاه می‌کنیم، هنوز دخالت مستقیم ایران را در این حملات ندیده‌ایم. به معنی این نیست که به دنبال آن نیستیم اما هنوز پیدا نکرده‌ایم. گزارش‌ها در این باره را دیده‌ام اما نمی‌توانم آنها را تایید کنم.»

شبکه خبری فاکس در این مصاحبه همچنین به انتقاد از دولت بایدن اشاره کرد که اخیرا دستور انتقال شش میلیارد دلار پول مسدود شده ایران در کره جنوبی به قطر را داده است. هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید در واکنش گفت: «هنوز ریالی خرج نشده است. ایران هنوز به ریالی دسترسی ندارد. رژیم ایران هرگز این پول را نمی‌گیرد. این پول در قطر همانقدر مسدود است که در کره جنوبی مسدود بود و مربوط به یک سری از حساب‌هایی است که در دولت ترامپ ترتیب داده شده بود. وقتی پمپئو وزیر خارجه وقت این حساب‌ها را اعلام کرد، اعتراضی نشد. و ایران میلیاردها دلار از حساب‌های دیگر که قرار بود صرف هزینه‌های انساندوستانه شود برداشت کرد. ما نمی‌توانیم در مورد آنها حساب و کتاب کنیم و فقط می‌توانیم در باره این شش میلیارد دلار صحبت کنیم. همه این پول هنوز در قطر است. ایران به هیچ مقداری از آن دسترسی ندارد.»

جان کربی در باره این نگرانی که جمهوری اسلامی از منابع ارزی آزاد شده و کمک‌های مالی بشردوستانه برای تامین منابع مالی گروه‌های تروریستی استفاده می‌کند گفت: «این استدلال که پول قابل تعویض است، استدلال اشتباهی است. اینطور نیست که مقامات ایران نشسته‌اند و می‌گویند شش میلیارد دلار داریم و برویم کمک مالی به تروریست‌ها بکنیم و نباید نگران غذای مردم ایران باشیم. آنها هرگز نگران مایحتاج مردم خودشان نبوده‌اند و هرگز فکر کمک‌های بشردوستانه برای مردم خودشان نبوده‌اند و باید دوباره بگویم که به این پول دسترسی ندارند. استدلال دیگر این است که آنها از تروریست‌ها حمایت می‌کنند. همیشه اینطور بوده است.»

کربی در ادامه به فهرست صدها تحریم‌های اعمال شده در دو سال و نیم ریاست جمهوری بایدن اشاره کرد و گفت اینطور نیست که ما چشمانمان را به روی فعالیت‌های مخرب ایران بسته‌ایم.
+63
رأی دهید
-5

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.