بلینکن: آذربایجان ممکن است در هفته‌های آینده به ارمنستان حمله نظامی کند

ایران اینترنشنال: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده گفت آذربایجان ممکن است در هفته‌های آینده به ارمنستان حمله نظامی کند. او تاکید کرد واشینگتن برای حل مناقشه باکو و ایروان، همچنان به دنبال راه‌حلی دیپلماتیک است.

پولیتیکو روز ۲۱ مهر نوشت بلینکن در تماسی تلفنی با گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا ضمن ابراز نگرانی از گسترش تنش‌ها در منطقه قفقاز، اعلام کرد واشینگتن به دنبال پاسخگو کردن آذربایجان به دلیل اقداماتش در منطقه است.

به گفته بلینکن، آمریکا قصد ندارد معافیت طولانی‌مدتی را که به واشینگتن اجازه ارسال کمک‌های نظامی به باکو می‌داد، تمدید کند.

این معافیت که در ماه ژوئن سال جاری به پایان رسید از سال ۲۰۰۲ بدین سو، هر ساله از سوی واشینگتن تمدید شده بود.

وزیر امور خارجه آمریکا در عین حال نسبت به ادامه مذاکرات دیپلماتیک میان آذربایجان و ارمنستان ابزار اطمینان کرد.

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، روز ۱۹ مهر گفت پس از کنترل منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی از سوی نیروهای آذربایجان در ماه گذشته، برنامه‌هایی برای ادامه دیدارهای مشترک با الهام علی‌اف، رییس جمهوری آذربایجان دارد.

به گفته پاشینیان، این دیدارها به منظور رسیدن به توافق صلح پایدار است.

وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به پرسش پولیتیکو از اشاره به جزییات تماس‌ تلفنی بلینکن خودداری کرد و تنها گفت واشینگتن خود را به حاکمیت و تمامیت ارضی ارمنستان متعهد می‌داند و می‌کوشد این بحران از طریق مذاکرات مستقیم حل شود.

در این تماس تلفنی تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا از جمله نانسی پلوسی، آنا اشو و فرانک پالون حضور داشتند.

پالون روز چهارشنبه ۱۹ مهر در شبکه اجتماعی ایکس نوشت از وزارت امور خارجه آمریکا خواسته است علیه باکو دست به اقدامات عملی مانند اعمال تحریم بزند.

او گفت پس از اینکه حمله آذربایجان به قره‌باغ با عواقب چندانی روبه‌رو نشد، حکومت باکو نسبت به ادامه سیاست‌های خود «جسورتر» شده است.

تیگران بالایان، فرستاده ارمنستان در اتحادیه اروپا، روز ۱۱ مهر از این اتحادیه خواست آذربایجان را به دلیل حمله نظامی به قره‌باغ تحریم کند.

او همچنین هشدار داد اگر غرب اقداماتی قاطع انجام ندهد، باکو ممکن است به زودی به ارمنستان حمله کند.

حکمت حاجی‌اف، مشاور ارشد سیاست خارجی الهام علی‌اف روز ۱۹ مهر در مصاحبه‌ای گفت آذربایجان هیچ قصدی برای حمله به ارمنستان ندارد.

علی‌اف نیز روز ۱۶ مهر اعلام کرد در صورت موافقت ارمنستان، باکو آماده است فورا با این کشور بر سر میز مذاکره بنشیند.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان سه سال پیش و پس از حدود سه دهه، بار دیگر بر سر حاکمیت قره‌باغ کوهستانی با یکدیگر درگیر شدند و پس از چندین هفته، آتش‌بسی تحت حمایت مسکو امضا شد. با این حال تنش‌ها بین باکو و ایروان پس از آن همچنان ادامه یافت و هر از گاهی به درگیری نظامی منجر شد.

قره‌باغ بر اساس قوانین بین‌المللی بخشی از جمهوری آذربایجان شناخته می‌شود اما اکثریت جمعیت در این منطقه را ۱۲۰ هزار ارمنی تشکیل می‌دادند که بسیاری از آن‌ها در پی مناقشه اخیر به ارمنستان گریخته‌اند.

این منطقه در جنگ اوایل دهه ۱۹۹۰ بین دو کشور از کنترل جمهوری آذربایجان خارج شده بود.
+8
رأی دهید
-25

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن
    یعنی اینکه چراغ سبز حمله از سوی واشینگتن به آذربایجان روشن شده و بعد از اوکراین قربانی بعدی زد و بندهای مافیای قدرتهای جهانی ارمنستان خواهد بود ! شاید یک نسل کشی جدیدی بعد از نسل کشی عثمانیها ، هم در راه باشد !!
    14
    18
    یکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.