نماینده حماس در لبنان: حزب‌الله از حمله ما به اسرائیل خبردار بود

العربیه: در بیانیه‌ای که موضع حزب‌الله و ایران را تضعیف می‌کند، یک مقام ارشد حماس فاش کرد که این جنبش فعالانه با ایران قبل، در حین و پس از حمله شنبه گذشته به اسرائیل هماهنگ بوده است.

احمد عبدالهادی، نماینده حماس در لبنان، در پاسخ به سوالی از مجله «نیوزویک»، اعلام کرد: «جنبش حماس پیش از حمله به اسرائیل، با حزب‌الله لبنان، متحد ایران و با دیگر جناح‌های موسوم به «محور مقاومت» هماهنگ بوده است».

عبدالهادی، در این‌باره تصریح کرد:«ما قبل، حین و بعد از عملیات «طوفان الاقصی» در بالاترین سطوح با حزب‌الله، ایران و محور مقاومت هماهنگی کردیم».

وی، همچنین افزود، این هماهنگی انجام شده شامل «ابعاد سیاسی، نظامی و غیره است.»

شایان ذکر است، اگرچه مقامات آمریکایی و اسرائیلی، ایران را به داشتن سابقه طولانی در حمایت نظامی، مالی و غیره از حماس متهم می‌کنند و از زمان حمله حماس تاکنون پیوسته اعلام می‌کنند ایران توطئه‌چینی کرده اما هیچ شواهد روشنی مبنی بر ارتباط بین تهران و عملیات «طوفان الاقصی» مشاهده نشده است.
هشدار به ایران
جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، چهارشنبه 19 مهر، «ضمن ابراز نگرانی از درگیری منطقه‌ای، به ایران نسبت به دخالت در درگیری اسرائیل با حماس هشدار داد.»

این در حالی است که منابع آمریکایی، چهارشنبه، اعلام کردند که ممکن است ایران از برنامه‌ریزی حماس برای انجام «عملیات علیه اسرائیل» آگاه بوده است، اما گزارش‌های اطلاعاتی اولیه واشینگتن، نشان می‌دهد که برخی از رهبران ایران از حمله بی‌سابقه حماس به اسرائیل غافلگیر شده‌اند.

با وجود اینکه هیئت ایرانی در سازمان ملل متحد، چهارشنبه به مجله نیوزویک گفت، که تهران به مبارزان فلسطینی «مهارت‌هایی» برای کمک به آنها برای انجام چنین حمله‌ای ارائه کرده است، اما هر گونه نقشی در این عملیات را رد می‌کند.

با توجه به این‌که گروه حماس نقش هر نهاد دیگری در طراحی حمله زمینی، دریایی و هوایی ناگهانی را رد کرده است، اما احمد عبدالهادی، نقش حزب یا کشور دیگری در طراحی این حمله غیر از حماس را انکار نکرد.

در همین راستا، حزب‌الله لبنان، چهارشنبه، بیانیه‌ای صادر کرد که در آن از حمایت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در روز سه‌شنبه از اسرائیل، و توصیف حمله حماس به «شر مطلق» و تعهد به افزایش کمک‌های واشینگتن به تل‌آویو، به شدت انتقاد کرد.

شایان ذکر است که اسرائیل، پنج‌شنبه 20 مهر، در ششمین روز از جنگ به بمباران نوار غزه ادامه داده و به نابودی کامل حماس متعهد شد.

درگیری‌های حماس و اسرائیل پنج‌شنبه در ششمین روز خود، تاکنون از دو طرف دست‌کم 2700 کشته و نزدیک به ده هزار زخمی بر جای گذاشته است.

وزارت بهداشت فلسطین پنج‌شنبه 20 مهر شمار قربانیان بمباران گسترده و شدید اسرائیل علیه مناطق مسکونی در نوار غزه را 1417 کشته و بیش از 6000 زخمی اعلام کرد.
+30
رأی دهید
-2

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا
    حماس ممکن است تا حدی استقلال داشته باشد اما حزب الله لبنان را ایران بوجود آورده و تمام تصنینات ان ها در ایران گرفته شده و دست راست آخوندها هستند
    1
    19
    جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    babak.iraniii - تهران، ایران

    بکثافت خوردن افتادن نه شعور دارن نه عقل نه منطق بیشرف ها کاری جز کشتار نکردنفقط غزه را ویران کردن گم شدم اون یارو تیغ زنه آمده بود ایران تیغ بزنه معلوم نیست کدام گوری رفته نماز وحشت میخونه تف بر شرف نداشتتون که به اندازه یک مگس عقل ندارید
    3
    23
    جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    سهراب هیچستانی - دلفت، هلند
    سرنخ همه شما در دست آخوندها در ایران است. کودک کشی و تجاوز به اسیران همان شیوه ای است که نیروهای سرکوبگر در ایران و اجداد جنایتکارشان یعنی تازیان در 1400 سال پیش در حمله به این سرزمین بنا نهادند.
    4
    18
    جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    Omide por jalal - تبریز، ایالات متحده امریکا
    با درود به خاندان پهلوی ! دیدین میگم بزار اینا بیشتر حرف بزنن 😊! خو یه لحظه فک من حزب الشیطان خبر دار بوده اما جمهوری الزامی بی خبر بوده 🤨🥸! ممنون که لو دادی 🤣🤣🤣🤣
    7
    11
    جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۱
    تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک
    به غلط کردن افتادن میگن ما تنهایی نزدیم اونم رو بزن ، مگه نه فنلاندی
    4
    11
    جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.