سازمان دیده‌بان حقوق بشر: اسرائیل با فسفر سفید حمله کرده است؛ اسرائیل: تکذیب می‌کنیم (لینک به روز میشود)

بازدید کوئنتین تارانتینو، کارگردان شناخته‌شده سینما، از یک پایگاه نظامی اسرائیلبر اساس تصویر منتشر شده در شبکه ایکس (توئیتر سابق)، کوئنتین تارانتینو، کارگردان شناخته‌شده آمریکایی، برای حمایت از نیروهای نظامی اسرائیل در یکی از پایگاه‌های نظامی در جنوب این کشور حاضر شده است.
این فیلمساز برنده اسکار و نخل طلای جشنواره کن که سال ۲۰۱۸ با دانیلا پیک، بازیگر و موسیقیدان اسرائیلی، ازدواج کرد، مدت کوتاهی بعد به تل‌آویو نقل مکان کرد و از آن زمان در این شهر زندگی می‌کند.
 
او در این فاصله فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» را در آمریکا فیلمبرداری کرد، اما بعد از شیوع ویروس کرونا در سطح جهان، برای مدت طولانی خاک اسرائیل را ترک نکرد.
 
اقامت او در اسرائیل همزمان شد با درگیری میان اسرائیل و حماس در سال ۲۰۱۹ و او دو سال بعد به روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحرونوت» گفت دوستان اسرائیلی‌اش به او گفته‌اند بعد از تجربه کردن راکت‌پرانی حماس می‌تواند خود را «به شکل رسمی اسرائیلی» بخواند.
ویدیو؛ ارتش اسرائیل با پخش اطلاعیه‌هایی از مردم شمال غزه خواسته خانه هایشان را ترک کنند
ارتش اسرائیل اطلاعیه‌هایی را در شمال غزه به صورت هوایی بین مردم پخش کرده که در آنها از ساکنان خواسته می‌شود فورا به مناطق جنوبی غزه بروند.
سازمان دیده‌بان حقوق بشر: اسرائیل با فسفر سفید حمله کرده است؛ اسرائیل: تکذیب می‌کنیم
در حالی که سازمان دیده‌بان حقوق بشر اسرائیل را متهم کرده که در جریان حملاتش از فسفر سفید استفاده کرده است، ارتش اسرائیل می‌گوید که این اتهامات، کاملا بی‌اساس هستند.
 
در بیانیه سازمان دیده‌بان حقوق بشر آمده بود که اسرائیل از این ماده خطرناک، علیه مردم لبنان و غزه استفاده کرده است. اما در بیانیه ارتش اسرائیل نیامده که آیا این ماده در حملات به لبنان استفاده شده‌اند یا نه.
 
اسرائیل در مواردی دیگر، از جمله در درگیری‌های سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ به غزه اعتراف کرد که از ماده شیمیایی فسفر سفید استفاده کرده است.
 
اما در پی انتقادهای بین‌المللی، این کشور در نهایت در سال ۲۰۱۳ پذیرفت که از استفاده از فسفر سفید دست بشوید و اعلام کرد که آرام آرام، این ماده را از تجهیزات نظامی خود حذف می‌‌کند.
 
فسفر سفید از جمله مواد شیمیایی است که هنوز می‌توان از آن به شکل قانونی (بر اساس قوانین بین‌المللی) برای ایجاد دود، کمک به پنهان شدن یا نشانه‌گذاری میدان جنگ، بهره برد.
 
اما در عین حال، این ماده بسیار آتش‌زاست و در صورت استفاده علیه مناطقی که از تراکم جمعیتی بالایی برخوردارند، می‌تواند به فجایع گسترده‌ای منجر شود.
 
در پی انتشار گزارش سازمان دیده‌‌بان حقوق بشر، ارتش اسرائیل در نخستین واکنش اعلام کرد که «در حال حاضر» از فسفر سفید در حملاتش به غزه استفاده نمی‌کند، اما نمی‌تواند درباره وضعیت لبنان، اظهارنظر کند.
 
در بیانیه سازمان دیده‌بان حقوق بشر آمده بود که استفاده از فسفر سفید، «خطری را که متوجه غیرنظامیان است، به شدت افزایش می‌دهد».
حماس: ۱۳ گروگان اسرائیلی در حملات اسرائیل به غزه کشته شده‌اند
حماس اعلام کرد که ۱۳ نفر از افراد گروگان گرفته شده توسط این گروه، از جمله اتباع خارجی در حملات اسرائیل کشته شدند. در همین حال ارتش اسرائیل خبر داد که پنجشنبه شب ۲۰ مهر‌ماه، به ۷۵۰ هدف در غزه از جمله ۱۲ برج حماس حمله کرده است.
یک یهودی در نیویورک ۲۵۰ بلیت برای اسرائیلی‌های خواستار بازگشت جهت دفاع از کشورشان خرید
خبرنگاران اسرائیلی به نقل از یک کارمند شرکت هواپیمایی ال‌آی اسرائیل گزارش دادند یک فرد یهودی که خواسته نامش فاش نشود، با حضور در فرودگاه جان اف کندی نیویورک برای تمام کسانی که با فراخوان ارتش اسرائیل به دنبال بازگشت به کشورشان هستند،‌۲۵۰ بلیت رایگان خریده است.
ارتش اسرائیل به ساکنان شمال غزه ۲۴ ساعت مهلت داد به جنوب بروند
هفتمین روز درگیری‌های حماس و اسرائیل در حالی آغاز شد که حمله‌ها ادامه دارد و ارتش اسرائیل به ساکنان شمال غزه ۲۴ ساعت فرصت داده است به جنوب غزه بروند. اقدامی که احتمال آغاز عملیات زمینی ارتش اسرائیل در غزه را تقویت می‌کند.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که در منطقه حضور دارد و با مقامات اسرائیل دیدار کرده است، از مشاهده تصاویر «نوزادان سوزانده شده اسرائیلی در جریان حمله حماس به اسرائیل، سربازانی که گردن زده شدند و جوانان اسرائیلی که در خودرو به آتش کشیده شده‌اند»، ابراز انزجار کرد.
 
همزمان بحران انسانی در غزه به دنبال قطع آب و برق رو به وخامت است و سازمان ملل درخواست کمک اضطراری کرده است. سازمان بهداشت جهانی هم از خطر فروپاشی سیستم بهداشتی غزه سخن گفته است.
 
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به بیروت سفر کرده و مورد استقبال مقامات حماس قرار گرفته است، درباره کشیده شدن جنگ به جبهه‌های دیگر در صورت ادامه بمباران غزه هشدار داد.
 
از روز شنبه که حماس به اسرائیل حمله کرده و پس از آغاز واکنش اسرائیل در غزه، تا کنون دست‌کم دو هزار و ۷۰۰ نفر در این جنگ کشته شده‌اند. هزاران نفر دیگر نیز مجروح‌اند و صدها هزار نفر نیز آواره شده‌اند. حماس ۱۰۰ تا ۱۵۰ گروگان نیز در اختیار دارد.
 
ارتش اسرائیل: غیرنظامیان شهر غزه را تخلیه کنند؛ حماس: این درخواست را نادیده بگیرید
در ادامه درگیری در غزه و گزارش‌هایی از آمادگی ارتش اسرائیل برای احتمال عملیات زمینی در این سرزمین، ارتش اسرائیل مستقیما از ساکنان شهر غزه خواسته است به منظور «ایمنی خود و خانواده‌هایشان» شهر را ترک کنند اما حماس آن را جنگ تبلیغاتی خوانده و از غیرنظامیان خواسته آن را نادیده بگیرند. پیشتر سازمان ملل متحد در واکنش به درخواست ارتش اسرائیل برای انتقال ساکنان نوار غزه از شمال به جنوب این منطقه گفته بود که اجرای این دستور فاجعه‌بار خواهد بود و خواستار لغو آن شده بود.
توصیه حماس به ساکنان غزه: به هشدار تخلیه اسرائیل گوش ندهید
یک منبع گروه حماس دستور ارتش اسرائیل برای تخلیه ساکنان غزه از شمال به جنوب را «تبلیغات توخالی» توصیف کرده و از غیرنظامیان این منطقه خواسته است که آن را نادیده بگیرند.
 
حماس از گذشته به خاطر استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی و پنهان کردن شبه‌نظامیان خود در میان مردم غیزنظامی با انتقاد بین‌المللی مواجه بوده است.
 
این گروه اسلامگرای پس از پیروزی در انتخابات پارلمان فلسطینی در سال ۲۰۰۶ قدرت را در اراضی فلسطینی در نوار غزه به دست گرفت و سال بعد با شکست افراد جنبش فتح و اخراج ماموران تشکیلات خودگردان، قدرت خود را تثبیت کرد.
مهمترین خبرها تا این لحظه
سازمان ملل گفته اسرائیل خواسته است ساکنان بخش شمالی نوار غزه که محل سکونت حدود ۱.۱ میلیون نفر است ظرف ۲۴ به جنوب این منطقه تخلیه شوند.
 
سازمان ملل اجرای این دستور در چنین مدتی را دشوار و نتیجه آن را «فاجعه‌بار» توصیف کرده اما نماینده اسرائیل در سازمان ملل این واکنش را مورد انتقاد قرار داده و آن را «شرم‌آور» خوانده است.
 
ارتش اسرائیل مستقیما ساکنان شهر غزه را خطاب قرار داده و به آنها گفته است که برای امنیت خود و خانواده‌هایشان شهر غزه را ترک کنند. حماس در بیانیه‌ای این دستور را «جنگ روانی» توصیف و از غیرنظامیان خواسته آن را نادیده بگیرند.
 
با تجمع واحدهای ارتش اسرائیل در مرز غزه، انتظار می‌رود اسرائیل برای پاکسازی غزه از گروه شبه‌نظامی حماس به عملیات نظامی گسترده زمینی در این منطقه دست بزند.
 
انتظار می رود آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اواخر امروز با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان دیدار کند. او پیشتر به اسرائیل سفر کرده بود.
 
لوید آستین وزیر دفاع آمریکا قرار است وارد اسرائیل شود.
 
شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بحث در مورد مناقشه اسرائیل و غزه، نشستی امروز نشستی را پشت درهای برگزار خواهد کرد.
ارتش اسرائیل: غیرنظامیان دشمن ما نیستندکنریکوس پذیرفته است که عملیات انتقال غیرنظامیان آسان نیستجاناتان کنریکوس، سخنگوی ارتش اسرائیل از دستور تخلیه غیرنظامیان از برخی مناطق نوار غزه دفاع کرده و گفته است که این دستور بخشی از «اقدامات بشردوستانه» اسرائیل است.
 
او در جدیدترین پیام ویدیویی خود در X (توییتر) نوشته است که هدف از این دستور حفظ جان مردم است و افزوده: «غیرنظامیان دشمن ما نیستند.»
 
سرهنگ کنریکوس گفته است که ارتش تلاش دارد تلفات غیرنظامیان در حمله به هدف‌های خود در نوار غزه را به حداقل برساند و تاکید کرده است که اسرائیل «کاملا به اجرای قوانین بین‌المللی جنگ متعهد است.»
سخنگوی ارتش اسرائیل در مورد دستور تخلیه غیرنظامیان از مناطقی از غزه گفته است: «ما می‌دانیم که اجرای این دستور زمان می‌برد. و یک عملیات آسان نیست.»
 
به گفته سازمان ملل، درخواست ارتش برای تخلیه مناطق شمال نوار غزه از جمله شهر غزه شامل جابجایی حدود ۱.۱ میلیون نفر - حدود نیمی از کل جمعیت نوار غزه - می‌شود.
ارتش اسرائیل از ساکنان شهر غزه خواست شهر را تخلیه کنند
ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای از ساکنان شهر غزه خواسته است به منظور «ایمنی و حفاظت از خود» شهر را ترک کنند.
 
پیشتر، ارتش از سازمان ملل خواسته بود عملیات تخلیه غیرنظامیان از منطقه شمال نوار غزه را به اجرا بگذارد اما سازمان ملل اجرای این دستور را فاجعه‌بار توصیف کرد و خواستار لغو آن شد.
 
طی یک ساعت گذشته، ارتش اسرائیل مستقیما از غیرنظامیان شهر غزه درخواست کرده است به جنوب نوار غزه بروند.
 
ارتش در بیانیه‌ای خطاب به ساکنان غزه که منطقه شهری اصلی نوار غزه است، گفته است: «شما تنها زمانی می‌توانید به شهر غزه بازگردید که اعلامیه دیگری مبنی بر اجازه آن صادر شده باشد.»
 
ارتش اسرائیل گفته است که شبه‌نظامیان حماس در داخل تونل‌های زیرزمینی شهر و داخل ساختمان‌های پر از غیرنظامی پنهان شده‌اند.
 
در بیانیه ارتش خطاب به غیرنظامیان آمده است که شهر را «برای امنیت خود و خانواده‌هایتان تخلیه کنید و از تروریست‌های حماس که از شما به عنوان سپر انسانی سوءاستفاده می‌کنند فاصله بگیرید.»
 
ارتش گفته است که در روزهای آینده به عملیات علیه هدف‌هایی در شهر غزه ادامه خواهد داد و همزمان تلاش گسترده‌ای برای جلوگیری از آسیب به غیرنظامیان صورت خواهد گرفت.
 
دستور تخلیه غزه در حالی صادر شده که چند هزار تن از نفرات ارتش اسرائیل همراه با واحدهای زرهی و توپخانه در مرز غزه تجمع کرده و احتمال می‌رود خود را برای عملیات زمینی علیه شبه‌نظامیان در غزه آماده می‌کنند.
نماینده اسرائیل: واکنش سازمان ملل به دستور انتقال جمعیت غزه «شرم آور» است
گیلاد اردان، نماینده اسرائیل در سازمان ملل به درخواست این سازمان برای لغو خواسته ارتش برای انتقال ساکنان شمال غزه به جنوب واکنش تندی نشان داده است.
 
او ضمن دفاع از درخواست ارتش و توصیف آن به عنوان اقدامی جهت کاهش آسیب به غیرنظامیان، واکنش سازمان ملل را «شرم‌آور» توصیف کرده است.
 
آقای اردان گفته است که اسرائیل قبل از انجام هر عملیات هوایی در غزه، به ساکنان محل هشدار می‌دهد و سعی دارد «آسیب به کسانی را که در عملیات نظامی حماس دست ندارند به حداقل برساند.»
 
وی گفت: «سازمان ملل سال‌هاست چشم خود را بر مسلح کردن حماس بسته و استفاده این گروه از جمعیت و زیرساخت‌های غیرنظامی غزه برای پنهان کردن اسلحه و کتمان کشتار خود را نادیده گرفته است.»
 
آقای اردان گفت: «این سازمان اکنون هم به جای ایستادن در کنار اسرائیل که شهروندانش توسط تروریست‌های حماس سلاخی شده‌اند... برای اسرائیل موعظه می‌کند.»
 
وی افزود: «بهتر است سازمان ملل اکنون بر بازگرداندن گروگان‌ها، محکومیت حماس و حمایت از حق اسرائیل برای دفاع از خود تمرکز کند.»
 
رئیس ستاد ارتش اسرائیل: در روز حمله حماس به مسئولیت خود عمل نکردیم
رئیس ستاد ارتش اسرائیل روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای اذعان کرد که در روز حمله گروه حماس، ارتش به مسئولیت خود عمل نکرده است.
 
در بیانیه هرتزی هالوی آمده است: «ارتش اسرائیل مسئول امنیت کشور و شهروندان آن است و صبح شنبه در نوار غزه ما به این امر عمل نکردیم. ما این موضوع را بررسی خواهیم کرد. اما اکنون زمان جنگ است».
 
او حمله روز ۱۵ مهر شبه‌نظامیان حماس را «رویدادی مرگبار، وحشیانه و غافلگیرکننده» توصیف کرده و در ادامه «قتل عام» کودکان،‌ زنان و مردم اسرائیل توسط مهاجمان را «حیوانی و غیرانسانی» خوانده است.
رئیس ستاد ارتش اسرائیل در ادامه وعده داده که ارتش این کشور به حماس حمله خواهد کرد و افزوده که ‌«آن‌ها را متلاشی خواهیم کرد و سیستم آن‌ها را از بین خواهیم برد».
 
او افزوده است: «غزه مانند گذشته نخواهد بود. ما به شرایطی می‌رسیم فردی که غزه را رهبری کرد ضربه سختی بخورد، او را متلاشی می‌کنیم».
 
ارتش اسرائیل می‌گوید از روز ۱۵ مهر که گروه حماس حملات خود را به خاک این کشور آغاز کرد، نوار غزه را با تقریبا «شش هزار بمب» بمباران کرده است.
مقام ارشد حماس: به جز معدودی از رهبران، کسی از «ساعت حمله» خبر نداشت
یک مقام ارشد حماس به خبرگزاری آلمان گفته است آماده‌سازی برای حمله روز ۱۵ مهر به اسرائیل «ماه‌ها» طول کشید و به جز «معدودی از رهبران حماس» کسی از «ساعت حمله» خبر نداشت.

علی برکه که در بیروت زندگی می‌کند، ادعا کرده که گروه شبه‌نظامی حماس از این حمله، به هدف خود برای «تبادل احتمالی زندانیان» با اسرائیل رسیده است.

او در عین حال گفته که برای رسیدن به توافق در این زمینه ابتدا باید آتش‌بس برقرار شود.

انتظار این مقام حماس در حالی است که رهبران اسرائیل نوار غزه را به طور کامل محاصره کرده، و با قطع برق این باریکه، ورود مواد غذایی، دارو و سوخت به آن را ممنوع کرده‌اند.

از سوی دیگر، اسرائیل گفته است که گروه حماس را از روی زمین محو می‌کند و رهبران آن باید خود را «مرده» بدانند.

علی برکه در بخش دیگری از اظهارات خود مدعی شده که شبه‌نظامیان حماس موفق شدند صبح روز ۱۵ مهر به «۵۰ نقطه نظامی و اقامتگاه» حمله کنند و افزوده که حماس کنترل پست‌های نظامی و فرماندهی «واحد غزه» ارتش اسرائیل را بعد از حمله به دست گرفت و «تعداد زیادی» از افسران و سربازان این واحد را به اسارت خود درآورده است.

این مقام حماس همچنین تأکید کرده است که فلسطینی‌های ساکن غزه از حمله زمینی اسرائیل ترس ندارند و مدعی شد که غزه «گورستان ارتش اسرائیل» خواهد شد.

برکه همچنین هشدار داده که در صورت تلاش اسرائیل برای یورش به غزه، حماس «تنها» نمی‌ماند و ادعا کرده که حزب‌الله لبنان و ایران به عنوان متحدان نزدیک، از این گروه شبه‌نظامی حمایت خواهند کرد.
بلینکن: حمله حماس به اسرائیل ۱۰ برابر تلفات ۱۱ سپتامبر از نظر جمعیتی بوده است
وزیر خارجه آمریکا شامگاه پنجشنبه در پایان سفر یک روزه خود به اسرائیل گفت تلفات حمله تروریستی حماس به اسرائیل معادل ۱۰ برابر حملات روز ۱۱ سپتامبر (۲۰۰۱ میلادی) به آمریکا از نظر جمعیتی بوده است.
 
آنتونی بلینکن گفت این امر بیانگر آن است که این حمله چقدر بزرگ و ظالمانه بوده است.
 
او با تأکید دوباره بر «حق اسرائیل در دفاع از خود» گفت امور عملیاتی مسئله‌ای است که تصمیم‌ در مورد آن در حیطه اختیارات دولت اسرائیل است.
 
وزیر خارجه آمریکا در ملاقات با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت تا زمانی که آمریکا باشد اسرائیل هرگز تنها نخواهد بود و همه تسلیحات لازم را دریافت خواهد کرد.
 
آقای بلینکن با اسحاق هرتسوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل، و همچنین شماری از خانواده‌های کشته‌شدگان اسرائیلی در حملات حماس و خانواده‌هایی که عزیزان آن‌ها به غزه ربوده شده و برخی از آن‌ها تابعیت آمریکایی نیز دارند، دیدار کرد.
 
قرار است لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، نیز روز جمعه به اسرائیل سفر کند.
 
ژنرال آستین روز پنجشنبه در نشست وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو در بروکسل حضور داشت که یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، با حضور مجازی در آن فیلم‌هایی از حملات حماس به اسرائیل در روز ۱۵ مهر را برای همتایان خود از پیمان آتلانتیک شمالی پخش کرد.
 
آمریکا اعلام کرده است غیر از ناو جرالد فورد که عازم شرق مدیترانه در نزدیکی اسرائیل شده است، ممکن است یک ناو دیگر را نیز به منطقه بفرستد.
 
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، روز چهارشنبه با حمایت کامل از اسرائیل، صریحا به ایران هشدار داد که خود را وارد این جنگ نکند.
اعزام دو ناو و هواپیمای نظامی از بریتانیا به اسراییل
دولت بریتانیا از اعزام دو ناو و یک هواپیمای تجسسی به شرق دریای مدریترانه برای حمایت از اسراییل خبر داده است.
 
بنا بر اعلام دولت بریتانیا، این هواپیمای شناسایی ماموریت خود را برای رصد خطرات منطقه‌ای، از جمله «رهگیری انتقال تسلیحات به گروه های تروریستی» از جمعه آغاز خواهد کرد.
 
ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا گفت:‌ باید اطمینان حاصل کنیم صحنه‌های وحشتناکی که این هفته مشاهده کردیم، دیگر تکرار نخواهند شد.»
+69
رأی دهید
-27

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۹
    پرشین پرینس - لوس انجلس، ایالات متحده امریکا

    اره لاپوشی کنید برای ج اسـ.... مهم نیست اسرائیل چنان پاره اتون کنه که میلیاردها دلار برباد رفته مردم ایران که این عرب زاده ها خرجتون میکنند هم نتونه وصله پینتون کنه…
    7
    62
    جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    Omide por jalal - تبریز، ایالات متحده امریکا

    با درود به خاندان پهلوی ! جالب نیست ؟! اسرائیل از دشمنان خود میخواهد برای نجات جانشان منطقه را ترک کنند ولی این تروریست های اسلامی حتی به فکر همفکران مسلمان خود نیز نیستند ! وقتی میگم بذارید این “ وحوش “ بیشتر حرف بزنند برای همین است ! چون هر چه بیشتر حرف بزنند “ ذات کثیف “ خود را بیشتر لو می‌دهند !
    10
    38
    جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

    من در طول زندگی بیشرف تر از حماسی ها ندیده ام. در تمام مدتی که پشت زن ها پنهان میشدند و به کودکان خودشان بمب انتحاری می بستند تا اسرائیل را متهم کنند یا از درون مدارس موشک می فرستادند من دست این کفتارهای وحشی را خوانده بودم که تا چه حد رذل هستند. حالا هم می خواهند از ادم های بیگناه سپر انسانی بسازند
    10
    33
    جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۱
    تنها در اینجا - کپنهاگ، دانمارک
    سایبری‌ها بیأید حلوا پخش کنید
    5
    15
    جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    Munchen - مونیخ، آلمان
    تروریستهای داعشی حماس با حمایت شیاطین جمهوری اسلامی با شروع این‌جنایت وحشیانه و‌کشتار غیرنظامیان و کودکان گور خود را کندند. کل منطقه باید از وجود این تروریستهای داعشی حماس واکسازی بشه.بعد هم نوبت نابودی شر بعدی یعنی حزب الله لبنان خواهد بود و البته در نهایت رژیم فاضلاب جمهوری اسلامی.
    6
    21
    جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    سرزمین اریا - کویت ، کویت
    رسیدیم به عدد 1513 ... .خدا رو شکر .به امید 2000 تا
    6
    2
    جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    antifascism - تهران، ایران
    سرزمین اریا - کویت ، کویت
    داری مشتریهاتو میشمری؟ برو خیابون ... خیلی سریع میرسه به 2000تا اما ....
    1
    4
    جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.