لایحه مسدود کردن مجدد ۶ میلیارد دلار وجوه ایران به مجلس سنای آمریکا ارائه شد

دویچه وله: میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان مجلس سنا و سناتور تام کاتن روز چهارشنبه از تهیه لایحه‌ای برای مسدود کردن فوری ۶ میلیارد دلار از پول‌های آزادشده جمهوری اسلامی خبر دادند.

در پی حمله گروه تروریستی حماس به اسرائیل، تنش بین دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در آمریکا بر سر شش میلیارد دلار پول‌های جمهوری اسلامی که دولت بایدن ماه گذشته اجازه آزادسازی‌آن را صادر کرد، بالا گرفته است.

جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا، حمله حماس که تا کنون منجر به کشته شدن بیش از یک هزار اسرائیلی شده را با آزاد شدن دلارهای بلوکه‌شده جمهوری اسلامی گره زده‌اند.

میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان سنا و سناتور تام کاتن روز چهارشنبه ۱۹ مهر (۱۱ اکتبر ۲۰۲۳) لایحه جدیدی را برای مسدود کردن فوری ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های آزاد شده ایران ارائه کردند. مک کانل در پی تصویب قانونی برای جلوگیری از دسترسی ایران به این بودجه شش میلیارد دلاری است.

این لایحه دو صفحه‌ای برخی تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را بازمی‌گرداند و "نقض تحریم‌ها در رابطه با انتقال وجوه از کره جنوبی به قطر" را که در ۱۱ سپتامبر به کنگره ارسال شد، ممنوع می‌کند.

مک‌کانل در بیانیه‌ای مسیر دسترسی به "منابع مالی، آموزشی و تسلیحاتی مرگبار" از تهران به "تروریست‌ها در سراسر خاورمیانه" را امری "کاملا روشن" خواند. او افزود که این حمایت‌ها روز شنبه "حماس و جهاد اسلامی فلسطین" را قادر ساخت تا "مرگبارترین روز خشونت علیه یهودیان در دهه‌های اخیر را انجام دهند".

سناتور تام کاتن نیز جمهوری اسلامی را "شرورترین حامی تروریسم در جهان" خواند که پیشتیبانی‌های نیابتی‌اش در سال‌های اخیر منجر به ده‌ها حمله در خاورمیانه شده است.

کاتن افزود: «دنیای متمدن باید دوباره عواقب جدی را بر رژیمی تحمیل کند که به اعمالی شرورانه علیه اسرائیلی‌های بی‌گناه کمک می‌کند.» او گفت که ایالات متحده باید الگویی برای جهان با مسدود کردن دارایی‌های ایران به عنوان اولین گام مهم باشد.

برمبنای این گزارش، جمهوری‌خواهان معتقدند آزادسازی این مبلغ باعث شده تا جمهوری اسلامی به راحتی از منابع مالی که در اختیار دارد با فراغ بال بیشتری سود ببرد.
مخالفت جمهوری‌خواهان با آزادسازی ۶ میلیارددلار ایران
روز سه‌شنبه ۱۸ مهر ۲۰ سناتور جمهوری‌خواه آمریکا در نامه‌ای مشترک از وزارت خارجه این کشور خواستند تا معافیت‌های تحریمی را که به ایران اجازه برداشت شش میلیارد دلار وجوه این کشور از حساب‌های بانکی در قطر را می‌دهد، لغو کند.

این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی به تازگی مدعی شد که این مبلغ به ایران منتقل شده و در بانک‌های ایران است.

پیش‌تر نیکی هیلی، یکی از نامزدهای جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا از دولت بایدن خواسته بود تا ۶ میلیارد دلار از "قرارداد باج‌گیری" را از ایران بگیرد و به اسرائیل بدهد تا حماس را "ریشه‌کن" کند.

دولت بایدن ادعا می‌کند وجوه مورد نظر همچنان در بانک‌های قطر است و صرف حمایت از حملات حماس نشده است.

در نامه ۲۰ سناتور جمهوری‌خواه خطاب به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا آمده است: «بی‌عملی و اجازه دسترسی ایران به این منابع مالی خلاف وجدان است، در حالی که حماس به اسرائیل نفوذ کرده و اسرائیلی‌های بی‌شماری را کشته، مورد تجاوز قرار داده و مثله کرده است.»

امضاءکنندگان نامه همچنین انتقاد می‌کنند که برخلاف "ادعای" دولت بایدن استفاده از این وجوه "قابل تغییر" است و "خطر زیادی وجود دارد" که "برای تلاش‌های بیشتر ایران یا حماس علیه اسرائیل استفاده شود".

مارشا بلکبرن، سناتور جمهوریخواه از تنسی گفته است که دادن شش میلیارد دلار به حامی دیرینه حماس، این نیرو را "جسور" کرده است.
+96
رأی دهید
-12

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    Daheye 60 - نیویورک، ایالات متحده امریکا

    کثافت ترین رژیم تو تاریخ ایران , همین جمهوری اسلامی هست . مرگ بر جمهوری اسلامی و هر چی آخوند.
    5
    55
    ‌پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۷
    Flames - روتردام، هلند
    جمهورى اسلامى فقط در حد حرف وادعاى کاذب هستش جرات هیچ دخالتى را نداره و زورش فقط به مردمش میرسه مثل بقیه کشورهاى عربى ، و حماس این را قشنگ درک کرده بود و بهمین خاطر به تنهایى طراح حمله خودش شد چون هم ایران هم کشورهاى عربى خیانتکارن، و با این حمله سرى خودش خواست که همه را تو عمل انجام شده قرار بده و قشنگ واکنش اسرائیل را به خودبى میدونست. این حمله اگه بهش بى طرف نگاه کنیم همه در حد حرف بیش نیستن( کجا رفت ادعاى رهبران ایران و رهبران خود اسرائیل ! ) این بهترین فرصت که اسرائیل به ایران حمله کنه با پشتیبانى همه کشورهاى اورپایى و امریکا و همچنین بهترین فرصت براى ( ادعاى نابودى ) اسرائیل ، نتیچه که میبینیم همه خائن نسبت به ملتهاشون و فقط منافع شخصى بیش نیست. مردم از همه طرف احساساتى و جوگیر میشن و تاثیر منفى روشون میزاره و در نهایت متاسفانه کودکان واقعا بیگناه کشته میشن چه در غزه چه اسرائیل . امیدوارم هموطنان عزیز عمیقتر نگاه کنن و تفاوتى بین بچه هاى بیگناه خردسال نذارن .
    19
    8
    ‌پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    Omide por jalal - تبریز، ایالات متحده امریکا
    با درود به پهلوی ! متاسفانه اگر چه ۴ تا آدم حسابی تو سنا هست اما با وجود موجوداتی مثل “ بایدن سرگیجه “ بعید میدانم این لایه مسدود سازی دوباره تصویب شود ! اما اگر بشود باز این “ علی ش ... “ ننه من غریبه در میاورد که ؛ دیدید امریکا باز عهد شکنی کرد و این حرفا ! ولی اگه بشه چه حالی میده جوننننن ! جاوید شاه 🤗
    4
    14
    ‌پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.