مصرف «داکسی‌سایکلین» بعد از رابطه جنسی می‌تواند خطر بیماری‌ مقاربتی را کاهش ‌دهد

داکسی سایکلین یک آنتی بیوتیک ارزان، و بیش از ۴۰ سال در دسترس استایندیپندنت فارسی: مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (سی‌دی‌سی) در آمریکا برای کاهش خطر بیماری‌های مقاربتی بعد از رابطه جنسی، دستورالعمل جدیدی ارائه می‌دهد. این دستورالعمل شامل مصرف داروی آنتی‌بیوتیک به نام داکسی‌سایکلین، صبح بعد از رابطه جنسی پر خطر و محافظت‌نشده است.

به گزارش فاکس‌نیو‌ز به نقل از کارشناسان، مسئولان درمانی و بهداشتی کشور به احتمال زیاد این دستورالعمل را تایید می‌کنند.

بنا به دستورالعمل مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها که با توجه به پژوهش‌های پیشین تنظیم شده است: «مصرف یک قرص ۲۰۰ میلی‌گرمی داکسی‌سایکلین، حداکثر ۷۲ ساعت پس از رابطه جنسی محافظت‌نشده، دارای مزایای بسیاری در زمینه کاهش عفونت‌های مقاربتی، به‌‌ویژه کلامیدیا، سوزاک و سیفلیس است.»

چندین کارآزمایی تصادفی‌سازی‌شده اخیر نشان داد که وقتی بیماران در معرض خطر شدید، تا سه روز پس از رابطه جنسی محافظت‌نشده داکسی‌سایکلین مصرف کردند، در مقایسه با افرادی که بعد از رابطه جنسی این قرص‌ها را مصرف نکردند، تا حد چشمگیری کمتر به کلامیدیا، سیفلیس یا سوزاک مبتلا شدند.

این تحقیقات روی مردان همجنسگرا و دوجنسگرا و نیز زنان تراجنسیتی در معرض خطر ابتلا به عفونت‌های مقاربتی متمرکز بود.

این تحقیق همچنین نشان‌دهنده دوسوم کاهش در احتمال بروز سیفلیس، سوزاک و کلامیدیا در میان شرکت‌کنندگان بود. همه این افراد در طول سال گذشته به عفونت مقاربتی مبتلا شده بودند.

هنوز شواهد کافی مبنی بر اینکه این راهکار برای مردان و زنان دگرجنسگرا نیز مفید باشد، در دست نیست.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در دستورالعمل پیشنهادی تاکید کرد: «این آنتی‌بیوتیک فقط برای مردان همجنسگرا، دوجنسگرا و زنان ترنس توصیه شده است.»

با این حال، این روش برای مقابله با برخی رفتارهای پرخطر[جنسی] افراد مصونیت ایجاد نمی‌کند.

متخصصان نگرانند که این درمان‌های پیشگیرانه باعث شود افراد در انجام رفتارهای پرخطر راحت باشند و تصور کنند که این روش، از آن‌ها در برابر خطرهای رابطه جنسی محافظت می‌کند.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، از ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱، عفونت‌های مقاربتی با افزایش ۴۲ درصدی مواجه بوده و بیش از ۲.۵ میلیون ابتلا به کلامیدیا، سوزاک و سیفلیس در ۲۰۲۱ گزارش شده است.

داکسی‌سایکلین گونه‌ای آنتی‌بیوتیک رایج است که اغلب برای درمان آکنه، و پیشگیری از ابتلا به بیماری لایم و مالاریا تجویز می‌شود.

به گزارش اسوشیتدپرس، داکسی سایکلین آنتی‌بیوتیکی ارزان است که از بیش از ۴۰ سال پیش در دسترس بوده است.

برای مصرف هرگونه دارو و آنتی‌بیوتیک مشورت با پزشک متخصص ضروری است.
+5
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.