رزمایش یگان ویژه سپاه شهر تهران برای برخورد با اعتراضات در «محیط‌های مختلف شهری»

 تصاویری که از رزمایش سپاه تهران منتشر شده، نشان می‌دهد نیروهای یگان این سپاه مقابله با معترضان شهری را تمرین کرده‌اندرادیو فردا: بیش از یک سال پس از آغاز اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی» که سرکوب گسترده معترضان به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی را به دنبال داشت، یگان ویژه سپاه تهران رزمایشی را از جمله برای آمادگی در «محیط‌های مختلف شهری» برگزار کرد.

بر اساس تصاویری که از این رزمایش منتشر شده، نیروهای یگان ویژه سپاه شهر تهران مقابله با معترضان شهری را تمرین کرده‌اند.

خبرگزاری‌های حکومتی در ایران با انتشار عکس‌ها و فیلم‌هایی از این رزمایش نوشتند که مرحله نهایی این رزمایش با عنوان «رزمایش امنیتی مستقل نبی اکرم» روز دوشنبه، ۱۷ مهر، با حضور حسن حسن‌زاده فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (سپاه شهر تهران) برگزار شد.
تصاویری که از رزمایش سپاه تهران منتشر شده، نشان می‌دهد نیروهای یگان این سپاه مقابله با معترضان شهری را تمرین کرده‌اندسپاه پاسداران نام یگان ویژه این شاخه از خود را «یگان ویژه فاتحین» گذاشته و تاکنون دو بار رزمایش این نیرو را برگزار کرده است.

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران نوشت که برگزاری رزمایش دیگری از یگان ویژه سپاه تهران «همزمان با پیروزی‌های جبهه مقاومت» علیه اسرائیل است.

مقام‌ها و رسانه‌های جمهوری اسلامی از گروه‌های شبه‌نظامی منطقه که علیه اسرائیل فعالیت می‌کنند به عنوان «جبهه مقاومت» نام می‌برند.

سخنگوی دومین رزمایش یگان ویژه سپاه تهران اعلام کرد که در جریان این رزمایش، «عملیات‌های دفاعی، امنیتی و ضد تروریستی در محیط‌های مختلف شهری با هدف آمادگی صددرصدی توسط گردان‌های فاتحین اجرا شد».

همچنین به گفته او، در این رزمایش «عملیات واکنش سریع با هدف تمرین انتقال سریع گردان‌های فاتحین به مناطق عملیاتی تمرین شد.»

بر اساس این گزارش، موقعیت‌های مختلف جغرافیایی و آب و هوایی رزمایش نیز موقعیت‌هایی شبیه «سوریه و عراق و همچنین برخی ماموریت‌های داخلی» بود.

سپاه محمد رسول‌الله ملقب به «بزرگ‌ترین سپاه ایران» مسئولیت فعالیت و هماهنگی نیروهای بسیج و سپاه در شهر تهران را بر عهده دارد.
تصاویری که از رزمایش سپاه تهران منتشر شده، نشان می‌دهد نیروهای یگان این سپاه مقابله با معترضان شهری را تمرین کرده‌انداین نیرو که در پی تغییر ساختار سپاه و تشکیل سپاه‌های استانی در سال ۱۳۸۷ تشکیل شد، پیشتر از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی برای سرکوب اعتراضات مردمی سال‌های گذشته مورد تقدیر قرار گرفته است.

برگزاری رزمایش از سوی این سپاه همچنین همزمان است با اعتراض‌های پراکنده به برخورد با آرمیتا گراوند، دانش‌آموز ۱۶ ساله‌ای که روز ۹ مهرماه پس از بیهوشی در واگن مترو به بیمارستان منتقل شد.

سه روز بعد، ۱۲ مهر، رادیوفردا از طریق منابعی مطلع شد که او به‌دلیل «خون‌ریزی مغزی و خون‌ریزی در جمجمه» دچار افت فشار و بیهوشی شده و به همین دلیل در کُماست.

بر اساس گزارش منابع حقوق بشری و برخی فعالان شبکه‌های اجتماعی، آرمیتا گراوند «همچنان در کما به سر می‌برد» و نیروهای امنیتی از ملاقات خانواده او جلوگیری می‌کنند.
فرمانده سپاه شهر تهران کیست؟
حسن‌زاده که پیشتر فرمانده سپاه «سید‌الشهدا» (سپاه استان تهران) بود در آذر ۱۳۹۹ و پس از سرکوب خونین اعتراض‌های مردمی آبان‌ ۹۸ به فرماندهی سپاه شهر تهران منصوب شد.

او سوم آذرماه ۱۳۹۸ در مراسم تشییع یکی از نیروهای امنیتی در شهریار، معترضان را «مزدوران اجیر شده توسط ایادی استکبار جهانی» لقب داد که «پول گرفته‌اند تا با چاقو، قمه و سلاح گرم به مردم حمله کنند» و سپس «کشته‌سازی کنند».

«پول گرفتن» و «کشته‌سازی» از جمله اتهاماتی است که مقامات جمهوری اسلامی همواره در برخورد با اعتراضات مردمی مطرح می‌کنند، اما تاکنون هرگز شواهد و مدارکی از این اتهامات ارائه نکرده‌اند.

در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» نیز سپاه تهران نقش فعالی در سرکوب معترضان شهر تهران داشت.

هنوز چند روز بیشتر از آغاز این اعتراضات نگذشته بود که سپاه محمد رسول‌الله تهران روز ششم مهر پارسال اعلام کرد تا آن زمان ۱۸۵ بسیجی هنگام ماموریت سرکوب اعتراضات تهران زخمی شدند.

حسن‌زاده ادعا کرد که معترضان «در کوچه‌های تاریک با سلاح کمری مردم را هدف قرار می‌دهند.» این در حالی بود که بر اساس تصاویر منتشرشده از اعتراضات، افراد لباس‌‌شخصی به صورت مسلح در کنار نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی برای سرکوب مردم وارد عمل شده‌ بودند.

حضور لباس‌شخصی‌ها با سلاح گرم علیه معترضان در حالی بود که مجلس شورای اسلامی در حال تصویب قانونی بود که کاربرد سلاح گرم برای لباس‌شخصی‌ها در جریان تجمعات مردمی را قانونی می‌دانست.

به دلیل نقش فعال در سرکوب اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، حسن حسن‌زاده سال گذشته از سوی کشورهای غربی و برخی متحدان‌شان تحریم شد.

سپاه محمد رسول‌الله تهران پیشتر به فرماندهی حسین همدانی نقش تعیین‌کننده‌ای در سرکوب اعتراضات سال ۸۸ داشت. همدانی بعدا در جنگ سوریه کشته شد.

در سال ۱۳۹۴ محمدعلی جعفری، فرمانده کل وقت سپاه پاسداران در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اقدامات حسین همدانی، از او به عنوان «جمع‌کننده فتنه ۸۸» نام برد.
+2
رأی دهید
-55

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۵
    سهراب هیچستانی - دلفت، هلند

    جا زدن رهبر جمهوری اسلامی در دخالت داشتن در حمله تروریستی حماس به اسراییل هم به همین دلیل بود. ترس از خیزش دوباره مردم به ستوه آمده ایران . این نظام بخوبی میداند اگر جنگی با اسراییل در بگیرد مردم نه تنها در آن شرکت نمی کنند بلکه سلاحها را بسوی آخوندها نشانه خواهند گرفت. مردم ایران بارها شعار دادند که . دشمن ما همین جاست دروغ میگن آمریکا و اسراییل است. این رزمایش های هم نشانه وحشت نظام است.
    1
    29
    ‌سه شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.