تاکتیک‌های جدید «حماس» در عملیات «طوفان الاقصی»

العربیه: آخرین برآوردها حاکی از آن است که استفاده از خط‌ آتش گسترده راکتی و توپخانه‌ای مقدماتی، در جریان عملیات «طوفان الاقصی» حماس، نقش مهمی را در از کار انداختن سامانه پدافندی «گنبد آهنین» ایفا کرد.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای «الشرق‌الاوسط»، بدین ترتیب سربازان اسرائیلی عملا زمین‌گیر و مجبور به ماندن در سنگرها شدند تا این که عوامل مسلح فلسطینی با استفاده از خودروهای سبک و موتورسیکلت، از راه رسیدند.

اصلی‌ترین تسلیحات مورد استفاده در جریان این حمله که برخی از آنها برای نخستین بار از سوی حماس به‌کار گرفته شد، به شرح زیر است:
موشک «رجوم»
موشک «رجوم» چه‌بسا از جمله تسلیحات جدیدی باشد که گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش حماس، برای نخستین بار استفاده از آن را در ویدئو نشان دادند.

به نظر می‌رسد که «رجوم» موشکی کوتاه برد با کالیبر 114 میلیمتر باشد که ظاهرا ساخت داخلی و مشابه موشک کاتیوشا 107 میلی‌متری دارد.

این ویدئوها نشان داد که پرتاب‌گر این موشک با داشتن 15 دهانه آتش می‌تواند هربار 15 موشک «رجوم» را به شکل رگباری، شلیک کند.

همچنین گردان‌های القسام برای خنثی‌سازی سامانه «گنبد آهنین» که کارآمدی آن در صورت مواجهه با انبوهی از راکت‌ها، به شدت افت می‌کند، از چندین موشک‌انداز سری‌شده استفاده کرد.

این ترفند همچنین برای نگه داشتن سربازان در اردوگاه‌های مجاور مرزهای نوار غزه در داخل پادگان‌ها و مخفیگاه‌های خود تا رسیدن عناصر مهاجم، مورد استفاده قرار گرفت.
حمله از هوا
در عملیات هوایی، از پرواز با چتر بر فراز برخی شهرک‌ها استفاده شد که صحنه‌ای غیرعادی و یکی از تکان‌دهنده‌ترین صحنه‌های حمله غافلگیرانه حماس «از هوا» را تشکیل دادند.

در این حمله «گردان‌های القسام» برای اولین بار از آنچه که «جوخه شاهین – نیروی هوایی» نامیدند استفاده کردند. این یگان متشکل از نیروهای هوابرد است که با استفاده از یک صندلی که دو نفر را حمل می‌کند و توسط یک پروانه بزرگ و چتر به پرواز درمی‌آید، حرکت می‌کنند.

این یگان «چترباز» یادآور عملیات کایت اجراشده از سوی «جبهه خلق- فرماندهی کل» در دهه هشتاد قرن گذشته است که طی آن، 4 فروند کایت از لبنان به اسرائیل حمله کردند ولی 3 فروند از آنها با مشکل روبرو شدند و تنها یک کایت توانست در اردوگاه اسرائیلی فرود آمده و قبل از کشته شدن، تعدادی از سربازان اسرائیلی را بکشد.
بمب‌های کوچک پهپادی
گردان‌های القسام همچنین صحنه‌هایی از استفاده از بمب‌های سبک پرتاب شده از پهپادهای کوچک را پخش کرد که یکی از بمب‌ها مستقیماً به یک تانک مرکاوا اصابت کرد و دیگری در کنار 3 سرباز اسرائیلی افتاد. صحنه‌های بعدی نشان داد که دست‌کم یکی از آنها زخمی شد.
تانک مرکاوا
در ارتباط با طرف اسرائیلی، اولین تصویر دریافت‌شده از نوار غزه، یک تانک مرکاوا، رکن اصلی نیروی زرهی اسرائیل را نشان داد که درحال سوختن است و عوامل فلسطینی، 3 خدمه آن را بیرون می‌کشند.

مرکاوا تانک جنگی اصلی است و نیروهای زرهی اسرائیل عمدتا از نسخه چهارم آن یعنی «مرکاوا-4» استفاده می‌کنند که ساخت داخل بوده و توپ اصلی آن، 120 میلی متری است.

اسرائیل سه هفته پیش، در اواسط سپتامبر، نسخه پنجم مرکاوا موسوم به «باراک» را پس از 5 سال کار روی آن، رونمایی کرد و به گردان 52 لشکر 401 زرهی تحویل داد.
نفربر زرهی اشرزیت
همچنین اسرائیل از نفربر زرهی «اشرزیت» و زره‌پوش مدل «ام113» استفاده کرد.

«آشرزیت»، نفربر زرهی سنگین است که توسط اسرائیل با اصلاح شاسی تانک‌های«تی-54» و «تی -55» قدیمی ساخت شوروی، به غنیمت‌گرفته شده از ارتش‌های مصر و سوریه طی جنگ ژوئن 67 با ارتش‌های عرب، ساخته شده است.

این نفربر ظرفیت حمل 10 سرباز شامل 3 خدمه را دارد و در همراهی با تانک مرکاوا و زره‌پوش «ببر» مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به احتمال بالا عوامل فلسطینی به‌رغم ورود به این اردوگاه نخواهند توانست این زره‌پوش را به نوار غزه انتقال دهند و به همین دلیل اقدام به تخریب آنها به هدف بالابردن خسارات اسرائیل در این عملیات خواهند کرد.
+2
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.