شرکت‌کنندگان جشنواره موسیقی اسرائیل: مثل یک فیلم ترسناک بود

یکی از شرکت‌کنندگان جشنواره موسیقی سوپرنوا در حال فرار از حملات نیروهای حماسبی بی سی: هفته‌ها، عاشقان موسیقی هیجان‌زده منتظر جشنواره سوپرنوا بودند که همزمان با جشنواره یهودی سوکوت در صحرای جنوب اسرائیل برگزار می‌شود.

سازمان دهندگان قبل از شروع فستیوال در شبکه‌های اجتماعی نوشتند: «وقتش رسیده که همه خانواده دوباره دور هم جمع شوند»‌ و «چه مراسم سرگرم‌کننده‌ای خواهد بود».

تنها چند ساعت بعد، با حمله شبه‌نظامیان فلسطینی، صفحات رسانه‌های اجتماعی فستیوال پر شده از افرادی که ناامیدانه سعی دارند عزیزان خود را پیدا کنند. حمله به جشنواره بخشی از عملیات بزرگ غافلگیرانه حماس به اسرائیل بود.
بر اساس گزارش سازمان نجات زکا، بیش از ۲۵۰ جسد در محل پیدا شده است.

یکی از مهمانان، به نام اورتل، گفت اولین نشانه از این‌که حادثه‌ای در جریان است، زمانی بود که، حوالی سپیده‌دم، یک آژیر به صدا درآمد که هشدار موشک بود. شاهدان می‌گویند بلافاصله بعد از موشک صدای شلیک گلوله شنیده شد.

او به شبکه ۱۲ اسرائیل گفت: «آن‌ها برق‌ها را خاموش کردند و ناگهان وارد شدند و از هر طرف شروع به تیراندازی کردند.»

او گفت: «پنجاه تروریست با مینی‌بوس و لباس نظامی وارد شدند.»

به گفته این شاهد، مردم سعی کردند از محل فرار کنند. روی شن‌ها می‌دویدند و سوار ماشین‌‌هایشان می‌شدند تا دور شوند. شرکت‌کنندگان می‌گفتند افراد مسلح، سوار بر اتومبیل‌های جیپ،‌ به طرف ماشین‌ها هم تیراندازی می‌کردند.

«آن‌ها پشت‌سر‌هم شلیک می‌کردند. ما به نقطه‌ای رسیدیم که همه ماشین‌هایشان را متوقف کردند و شروع کردند به دویدن. من به داخل یک منطقه پر از درخت و بوته رفتم و مخفی شدم. دیدم که شروع کردند به شلیک به مردم. عده زیادی مجروح این‌ور و آن‌ور افتاده بودند. در حالی‌که پشت بوته‌ها پنهان بودم سعی می‌کردم ببینم چه اتفاقی دارد می‌افتد.»

محل جشنواره در سه بخش چادرها، غذاخوری و بار نوشیدنی، در صحرای نگب در نزدیکی کیبوتص رعیم در جنوب اسرائیل است که فاصله چندانی با نوار غزه ندارد؛ جایی که شبه‌نظامیان حماس سحرگاه از آنجا عبور کردند تا حمله خود را آغاز کنند. آن‌ها به شهرها و روستاهای منطقه نفوذ کردند و ده‌ها نفر را گروگان گرفتند.

آدام بارل، شرکت‌کننده جشنواره، به روزنامه هاآرتص گفت که همه حاضران در جشنواره می‌دانستند که احتمال شلیک موشک در منطقه وجود دارد، اما شلیک گلوله شوکه‌کننده بود.

آدام هم مثل بسیاری دیگر، سعی کرد با ماشین خود فرار کند. اما افراد مسلح به طرف ماشین شلیک کردند. بنابراین پیاده شد و فرار کرد. او گفت: «مردم تیر می‌خوردند. ما پنهان شدیم و بقیه هم هر کدام به طرفی فرار کردند.»

استر بوروچوف به رویترز گفت در حال رانندگی بود که یکی با ماشین به او زد. او مرد جوانی را پشت فرمان دید که گفت سوار شود. استر می‌گوید در درگیری به مرد راننده شلیک شد و او هم نقش یک جسد مرده را بازی کرد تا سرانجام سربازان اسرائیلی نجاتش دادند.

استر که در بیمارستان بود به رویترز گفت: «نمی‌توانستم پاهایم را تکان دهم. سربازها آمدند و ما را به طرف بوته‌ها بردند که پنهان کنند.»

بسیاری از تماشاگران جشنواره مانند اورتل ساعت‌ها در بوته‌ها و باغ‌های میوه اطراف پنهان شدند و امیدوار بودند که نیروهای ارتش از راه برسند و نجاتشان دهند.

اورتل گفت: «گوشی را در حالت ساکت قرار دادم و روی زمین سینه‌خیز به طرف یک باغ مرکبات رفتم. گلوله‌ها از بالای سرم صفیرکشان رد می‌شدند.»

گیلی یوکوویچ به بی‌بی‌سی گفت که چگونه در باغ درختان دارابی پنهان شده است: «درخت به درخت می‌رفتند و تیراندازی می‌کردند. دیدم مردم دور تا دور می‌میرند. خیلی ساکت بودم. گریه نکردم، هیچ کاری نکردم.»

در نهایت، پس از سه ساعت، او صدای سربازان اسرائیلی را شنید و تصمیم گرفت به یک طرف امن فرار کند.
نقشه
نقشه محل برگزاری فستیوال ۱.ورودی اصلی ۲.ورودی ۳.چادرها ۴.استیج نوا ۵.استیج ماشروم ۶.استیج چانتی ۷.محل امن ۸.بازارچه ۹.غذاخوری ۱۰.بار ۱۱.وسایل گم‌شده ۱۲.اطلاعات ۱۳.دستشویی ۱۴.فضای هنرییکی دیگر از شاهدان به کانال ۱۲ گفت: «چهار- پنج ساعت از یک فیلم ترسناک بود... دیوانه‌وار می‌دویدیم، واقعا دیوانه‌وار."

یانیو، پزشک اورژانس است که به جشنواره رفته بود. او به شبکه کان‌نیوز اسرائیل گفت: «قتل‌عام راه انداخته بودند. هرگز در زندگی‌ام چیزی شبیه‌لش ندیده بودم. کمین برنامه‌ریزی شده بود. وقتی مردم از خروجی‌های اضطراری بیرون می‌رفتند، جوخه‌های تروریست آنجا منتظر بودند و تازه شروع به هدف‌گیری می‌کردند.»

«سه هزار نفر در این مراسم حضور داشتند، بنابراین مهاجمان احتمالا این را می‌دانستند. اطلاعات محرمانه داشتند.»

دوستان و اعضای خانواده حالا به شدت دنبال پیدا کردن عزیزانشان هستند که مفقود شده‌اند.

در میان ناپدید شدگان، یک شهروند ۲۶ ساله بریتانیایی به نام جیک مارلو است که نگهبان جشنواره بود.، یک گردشگر آلمانی هم بود به نام شانی لوک، که مادرش معتقد است او را ربوده‌اند.

دوستان و اقوام زن دیگری به نام نوآ ارگامانی، ۲۵ ساله، هم می‌گویند که او را گروگان گرفته‌اند.

آمیت پارپارا، دوست نوآ، به بی‌بی‌سی گفت که در حال مخفی شدن به او پیام می‌فرستاد.

او گفت: «حدود ساعت ۸:۳۰ آخرین پیام را از او گرفتم.»

آمیت بعدا ویدیویی را در شبکه‌های اجتماعی دید که نشان می‌داد نوآ اسیر شده است. ویدئو او را سوار بر موتورسیکلت نشان می‌دهد که از دوست پسرش گرفته شده است:‌ « به‌وضوح می‌‌شد وحشتش را هنگام بردنش به نوار غزه دید.»

والدین هرش گلبرگ پولین ۲۳ ساله، شهروند آمریکایی-اسرائیلی، نیز به دنبال پسرشان هستند که پس از برگزاری جشن تولدش، به فستیوال رفته بود. آنها به روزنامه جروزالم پست گفتند که صبح شنبه دو پیام کوتاه از پسرشان گرفتند که در آن نوشته شده بود: «دوستت دارم» و «متاسفم».

بر اساس آخرین آمار رسانه‌های محلی، از زمان آغاز این حمله دست‌کم ۷۰۰ نفر کشته شده‌اند.

نبرد ارتش اسرائیل و شبه‌نظامیان فلسطینی همچنان ادامه دارد و اسرائیل موجی از حملات هوایی را به غزه آغاز کرده است. مقامات فلسطینی می‌گویند این حملات دست‌کم ۴۱۳ کشته به جا گذاشته است.
+26
رأی دهید
-2

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۷
    hitman01 - استوکهلم، سوئد
    اشغال گر‌اشغال‌گر‌هست و محکوم هست. چی می‌خواد اسرائیل باشه یا آخوندها یا آمریکا.
    20
    15
    دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    visman34 - دبی، امارات متحده عربی

    بابا اینا یه مشت وحشین.از 1400 سال پبش تا امروز اینها یک ارزن تغییر نکردن.اخه یک دختر بچه غیر نظامی چه کرده که تو بهش حمله کنی.بکشی یا اسیر کنی.اولین کسی که این رسم وحشیانه رو گذاشت بنیان گذار اسلام بود.قبل از این وقتی دو سپاه با هم میجنگیدن از سپاه بازنده هر چه سلاح و پول باقی میموندمیشدغنیمت جنگیه سپاه پیروز.کسی با مردم عادیه غیر نظامی کاری نداشت.بعضی از شاهان هم که بعد از پیروزی فرمان قتل و غارت رعایای طرف مغلوب رو میدادند در تاریخ بدنام میشدند.فقط در بین قبایل وحشی این رسم حمله به غیر نظامیان در جنگ بوده.این اسلام هم که سراسر توحشه این دستور رو داده و تازه میگه این دستور خداست.پس اگر شیطان دستور بده اون چی میگه.و ببینید ما چه مردم نادانی هستیم که افتادیم دنبال اسلام.این دین برای همین وحشی‌ها خوبه.دستوراتش با روحیات این وحوش سازگاره.اینها بسیار علاقه مند به تجاوز و سر بریدن دختر بچه ها و دزدی و غارت هستند و این قرآن هم در نزدیک به 500 آیه این فرامینه حمله.کشتار.تجاوز.شکنجه وغارت غیر مسلمانان از نظامی و غیر نظامی و از طفل و پیر رو صادر کرده.
    6
    38
    دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.