ترامپ: هزینه جنگ حماس علیه اسرائیل توسط بایدن پرداخته شد

العربیه:دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا و شماری از اعضای ارشد حزب جمهوری‌خواه با انتقاد از جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا تاکید کردند که آزادسازی 6 میلیارد دلار پول‌های بلوکه‌شده ایران توسط دولت کنونی ایالات متحده باعث تقویت بنیه مالی حماس شد و حمله این گروه به اسرائیل را امکان‌پذیر کرد.

ترامپ، شنبه 15 مهر در واترلو در ایالت آیوا گفت که دولت بایدن از طریق معامله تبادل زندانیان و آزادسازی منابع مالی مسدودشده ایران، حملات حماس به اسرائیل را تسهیل کرد.

او تصریح کرد، «پول مالیات‌دهندگان آمریکایی این حملات را امکان‌پذیر کرد» و افزود که «گزارش‌های بسیاری نشانگر ارسال این پول‌ها از سوی دولت بایدن است.»

ترامپ اشاره کرد که رویکرد بایدن باعث از بین رفتن صلح در خاورمیانه شد و اظهار داشت: «حملات حماس توهین‌کننده است و اسرائیل حق دفاع از خود با تمام قدرت را دارد.»

رئیس جمهوری پیشین آمریکا خاطرنشان کرد: «از طریق توافقنامه‌های صلح ابراهیم صلح را در منطقه گسترش دادیم اما بایدن با سرعتی باورنکردنی به نابودی این توافق‌ها اقدام کرد.»
کوتاهی برابر ایران
رون دیسانتیس، فرماندار جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا و از نامزدهای این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا هم گفت که به‌دلیل کوتاهی دولت بایدن برابر ایران، حماس فرصت بازیگردانی پیدا کرد و در این میان «اسرائیل در حال پرداخت هزینه» است.

ویوک راماسوامی، دیگر نامزد جمهوری‌خواهان برای انتخابات 2024 آمریکا هم تاکید کرد که دولت آمریکا آگاهانه و عامدانه حماس را پشتیبانی کرد.

او گفت که نهاد سیاست خارجی آمریکا از پشتیبانی مالی حماس آگاه بود با این حال به سیاست خود در این رابطه ادامه داد.

راماسوامی بیان کرد که «پرداخت بی‌سابقه 6 میلیارد دلار به ایران در ماه گذشته، به وخامت اوضاع در منطقه منجر شد. پول مالیات‌دهندگان آمریکایی به ایران، حماس و حزب‌الله پرداخت می‌شود. این روند در اولین روز از فعالیت دولت من متوقف خواهد شد.»

کوری میلز، عضو جمهوری‌خواه کنگره آمریکا هم گفت که «اگر ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بود، حادثه حمله به اسرائیل هرگز اتفاق نمی‌افتاد.»
کمک به اسرائیل
از سویی، بایدن و دو وزیر خارجه و دفاع آمریکا، شنبه با صدور بیانیه‌هایی حملات حماس به اسرائیل را محکوم و از تعهد واشینگتن در کمک به اسرائیل جهت دفاع از خود تاکید کردند.

با این حال شمار بسیاری از جمهوری‌خواهان رویکرد دولت بایدن در خاورمیانه را به شدت نقد کردند و تاکید داشتند که این رویکرد برابر ایران نرم و منفعلانه است.

مات میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در هنگام معامله تبادل زندانیان با ایران گفت که این تصمیم «انتخابی سخت» اما «ضروری» بود چرا که «ایران از منظر دلسوزی و بشردوستانه به آزادی شهروندان آمریکایی» اقدام نمی‌کرد.

در همین رابطه، برخی مقامات دولت بایدن تصریح کردند که اموال آزادشده ایران در بانکی در قطر قرار داده شدند و تنها برای خرید کالاهای بشردوستانه می‌توان از آنها استفاده کرد.

بایدن پس از معامله تبادل پنج زندانی آمریکایی محبوس در ایران در ازای آزادسازی 6 میلیارد دلار از پول‌های بلوکه‌شده ایران، به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

به رغم این که پول‌های آزادشده طبق این معامله فقط برای خرید کالاهای بشردوستانه مورد استفاده قرار خواهند گرفت، با این حال جمهوری‌خواهان بر این باور هستند که این پول‌ها برای حمایت از حماس و دیگر گروه‌های نیابتی ایران هزینه می‌شوند.
+184
رأی دهید
-32

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۰
    گور دجال زار می بینم - نیده، ترکیه

    ته دلم میگه دستور عملیات از کاخ سفید و جو بایدن بود! چون اون از وساطت ترامپ بین اسرائیل و عربستان نفرت داشت! و اون گفتگوهای محرمانه با ایران و آزاد کردن پول عملیات! این دموکرات‌ها خیلی تبهکارند
    32
    117
    یکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    henryaaaa - لوس انجلس ، ایالات متحده امریکا

    ترامپ دزد و بی قانون هنوز هم عوام را میفریبد
    63
    15
    دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

    گور دجال زار می بینم - نیده، ترکیه
    ته دلت درست داره میگه دوست عزیز.
    7
    35
    دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    ادوینو - گوالف، کانادا

    میبینید که دولت جوبایدن شاشو واین پیر خرفت چه بر سر اسرائیل آورد وجالب اینکه وزیر فکولی خارجه امریکا مدرکی نمیبیند در باب حمایت رژیم ایران در این درگیری یا اینها احمقند یا لاس زدن با جمهوری اسلامی را بیشتر ترجیح میدهندچون انتخابات نزدیک است واین سوتی کار آقای بایدن خرفت هندیکپ هیچ هدفی ندارد بغیر از پیروزی در انتخابات وبرایش مهم نیست چه بلایی سر مردم اسرائیلی میآید هر که بفکر خویش است ملا به فکر ریش است این است حکایت امریکا در حال حاضر.
    7
    35
    دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    antifascism - تهران، ایران
    اگر بخوان شیطان رو به صورت ....و چرتی به تصویر بکشن میشه جو بایدن. اگر بخوان شیطان رو .....و شیعه به تصویر بکشن میشه حسین اوباما.
    22
    27
    دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۴:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۳
    Hassan1479 - تهران، ایران
    گور دجال زار می بینم - نیده، ترکیه
    جمهوری خواهان آمریکا تقریبا ظاهر و باطن شان یکی است ، ولی دمکرات ها موزیانه با پنبه سر میبرند .
    22
    34
    دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    henryaaaa - لوس انجلس ، ایالات متحده امریکا
    واقعا پرتی مستر سی ان ان
    7
    5
    دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.