روزنامه فرانسوی زبان چاپ بیروت: حمله حماس به اسرائیل هشداری است از سوی تهران درباره صلح اسرائیل و عربستان

اصابت راکت‌های حماس به خودروها و منازل اسرائیلرادیو فرانسه: به نوشته روزنامه فرانسوی زبان چاپ بیروت، لوریان لوژور، حمله امروز حماس به اسرائیل از قبل  با حزب الله و حکومت ایران هماهنگ شده است. با این حمله تهران به ریاض پیام میدهد که صلح با اسرائیل بهای سنگینی دارد.

به گزارش رسانه های اسرائیل در نتیجه حملات امروز سازمان حماس دست کم دویست نفر کشته و بیش از ۸هزار و صد تن دیگر زخمی شدند. در این حال، دهها تن از اعضای سازمان حماس وارد خاک اسرائیل شده‌اند و خود سازمان حماس گفته است که ۵۳ اسرائیلی را به گروگان گرفته است. منابع فلسطینی همچنین گفته‌اند که در عملیات‌های تلافی‌جویانه اسرائیل دویست فلسطینی کشته و صدها نفر دیگر زخمی شده‌اند.

اسرائیل می‌گوید که بیش از سه هزار راکت از نواحی مختلف غزه به روی اسرائیل به ویژه به سوی مناطق جنوب و مرکز این کشور پرتاب شده اند.

دهها عضو حماس که توانسته‌اند وارد خاک اسرائیل شوند به محلاتی در نزدیکی این کشور  حمله کرده‌اند. به گفته شاهدان عینی نیروهای حماس توانسته‌اند کنترل برخی محلات را در دست بگیرند و علاوه بر آتش زدن منازل اسرائیلی‌ها و  به گروگان گرفتن ساکنان آنان شماری از غیرنظامیان را نیز به قتل برسانند. این حملات و درگیری ها که از سحرگاه تا اوایل بعد از ظهر امروز شنبه هفتم اکتبر جریان داشته دست کم به کشته شدن دویست اسرائیلی و زخمی شدن بیش از هزار و صد اسرائیلی دیگر منجر شده اند. مقامات دولت اسرائیل صریحاً گفته اند که این کشور در وضعیت جنگی است و از ساکنان مناطق همجوار غزه خواسته اند که در منازل خود بمانند.

در واکنش به حمله غافلگیرانه حماس، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت : "دشمن ما بهای سنگین و بی سابقه‌ای بابت حمله امروز خواهد پرداخت." او گفت که اسرائیل در جنگ است و در این جنگ پیروز خواهد شد. اسرائیل گفته است که گروه حماس که از سوی ایران حمایت می‌شود با حمله امروز خود به اسرائیل به این کشور اعلام جنگ کرده است. نتانیاهو همچنین تأئید کرد که ارتش اسرائیل هم‌اکنون در شماری از مناطق و پایگاه های نظامی نزدیک غزه سرگرم نبرد با سازمان حماس است.

رهبر نظامی حماس، محمد ضیف، در پیامی رادیویی حمله امروز را سرآغاز پایان دادن به اشغال فلسطین خواند و حکومت ایران نیز اعلام داشت که تا پیروزی در این نبرد از حملات گروه های فلسطینی به اسرائیل حمایت می‌کند.

روزنامه فرانسوی زبان چاپ بیروت، "لوریان-لوژور" بعید ندانست که حمله امروز حماس از ماه‌ها پیش با حزب الله و حکومت ایران هماهنگ شده باشد. روزنامه چاپ بیروت در ادامه نوشته است که با این حمله عادی شدن مناسبات اسرائیل و عربستان به تأخیر می‌افتد. به نوشته این روزنامه در وضعیت حاضر عربستان نمی تواند با اسرائیل قرارداد صلح امضاء کند به ویژه این که دولت اسرائیل قصد ندارد اکنون در قبال فلسطینیان نرمشی از خود نشان بدهد. به این ترتیب به نوشته "لوریان-لوژور" پیام اصلی حمله امروز حماس به اسرائیل این است : "تهران به ریاض می فهماند که صلح با اسرائیل بهای سنگینی دارد."

در این حال، سردار پاسدار یحیی رحیم‌صفوی، فرمانده پیشین سپاه پاسداران و مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور نظامی، در گفتگو با ایسنا گفت که جمهوری اسلامی ایران از حملات امروز حماس به اسرائیل موسوم به "توفان الاقصی" حمایت می‌کند. در اظهاراتی مشابه، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه اسلامی ایران، ضمن حمایت از حملات امروز حماس علیه اسرائیل "پیروزی‌های گروه فلسطینی در این حمله را خیره‌کننده خواند و از آن به عنوان لحظه درخشانی در تاریخ مبارزات فلسطینیان علیه اسرائیل یاد کرد.

در اظهاراتی جداگانه حزبالله لبنان نیز حمله امروز حماس را پاسخی قاطع به اسرائیل و پیامی به جهان عرب و مسلمان و به ویژه کسانی دانست که همانند عربستان در پی عادی کردن مناسبات خود با اسرائیل هستند.
+10
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.