کارزار حمایت از مهاجران افغان در ایران

العربیه: در پی انتشار ویدیویی از شکنجه و آزار یک شهروند افغانستانی با قمه در استان کُردستان ایران، کارزاری در حمایت از شهروندان افغانستانی در ایران شکل گرفته است.

کاربران ایرانی، در شبکه‌های اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) و «اینستاگرام» با انتشار تصاویری از این جوان که احتمالا در حال عبور از استان‌های غربی ایران برای رساندن خود به ترکیه و اروپا بوده، نسبت به آن‌چه «افغان‌ستیزی» در ایران خوانده می‌شود، موضع انتقادی گرفته‌اند.
برخی از کاربران با بازنشر خبر «بی‌بی‌سی» مبنی بر این‌که بیشترین مهاجرانی که با قایق از کانال مانش عبور کرده و خود را از فرانسه به بریتانیا رسانده‌اند، «ایرانی و افغانستانی» بوده‌اند، نسبت به آن‌چه افغان‌ستیزی خوانده می‌شود، انتقاد کرده‌اند.
پس از انتشار و بازتاب گسترده این ویدیو، 5 مهر، احمد وحیدی، وزیر کشور ایران در حاشیه جلسه هیئت دولت به خبرنگاران گفت که دست‌کم 5 میلیون مهاجر افغانستانی در ایران حضور دارند.

او ادامه داد: «آنچه ما می‌توانیم تایید کنیم 5 میلیون نفر است. البته تعداد مهاجرین رسمی کمتر است. به نظر می‌رسد اظهارات غیرکارشناسانه و آمارهای ساختگی درباره تعداد مهاجرین بیان می‌شود.»

در پی این اظهارنظر، دهم مهرماه، خبرگزاری «ایرنا»، به نقل از علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی نوشت که انتشار این ویدیو یک «دام رسانه‌ای» است.

بهادری جهرمی، همچنین گفت که گفته شده این ویدیو مربوط به 5 سال پیش است.

سخنگوی دولت ایران که در یک نشست پرسش و پاسخ در دانشگاه شهید بهشتی تهران شرکت کرده بود، گفت: «درباره این موضوع دو مسئله پیش روی ماست یکی این که یک هجمه رسانه‌ای که اخیرا شروع شده را باید بفهمیم و در دام آن قرار نگیریم و دوم این که واقعیت این موضوع را بپذیریم و به فکر ساماندهی آن باشیم.»

همزمان خبرگزاری «ایرنا» نیز، روز 12 مهر محل وقوع این آزار و شکنجه را دهگلان عنوان کرده و نوشته است که هیچ شکایتی نه از سوی کارفرما و نه از سوی خود کارگر افغانستانی در این شهر ثبت نشده است.

این در حالیست که پیش از این هم در خود ویدیو و هم در اطلاعاتی که کاربران شبکه‌های اجتماعی حین بازنشر ویدیو بر آن تاکید کرده بودند، این اتفاق در سنندج رخ داده و نه دهگلان.

با این وصف، دست‌کم بنا بر آن‌چه در رسانه‌های ایران منتشر شده، تنها با اتکا به موضوع عدم شکایت، هیچ یک از افرادی که این جرم را مرتکب شده‌اند، مورد پیگرد قضایی قرار نگرفته و با وجود اطلاع مقامات به جنبه عمومی جرم رسیدگی نشده و درباره سرنوشت قربانی و وضعیت او اطلاع‌رسانی نشده است.
+5
رأی دهید
-47

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۴
    ایران جویدان - جیبوتی، آنگولا

    اکثر اونایی که ژست دموکراسی بخودشون می گیرن و کارزار راه می ندازن خودشون فرار کردن رفتن یه کشور اروپایی و یا امریکایی و برای مردم داخل کشور از این جنوگلگ بازیا در می یارن، تو ایران نیستن که ببینن این افغانیایی بی چشم رو تو هر سوراخی یه چند تاسشون ریختن و اگر وضع بهمین منوال پیش بره خدا می دونه که چه بسر ایران می یاد، یطرف و عراقیا گرفتن یه طرف دیگرشم افغانیا.
    16
    38
    شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۴:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.