دو شاهد عینی «ضرب و شتم» آرمیتا گراوند «بر سر حجاب» را تایید کردند

چهره و نام آرمیتا، دختر ۱۶ ساله‌ای که چند روز پیش در مسیر مدرسه دچار حادثه شد در برخی از خیابان‌های پایتخت نقش بسته است (تصویر سمت راست یکی از نقاشی‌های این دانش‌آموز است)بی بی سی: همزمان با طرح پرسش‌ها و ابهامات در باره اتفاقی که برای آرمیتا گراوند افتاده، روزنامه گاردین چاپ لندن به نقل از «دو شاهد عینی»‌ ضرب و شتم بر سر حجاب او را با یک حجاب‌بان زن در داخل واگن مترو تایید کرده است.

گاردین همچنین به نقل از منابع مخالف حکومت ایران می‌گوید که زمان تصاویر ویدئوهایی که خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا) از این ماجرا منتشر کرده، نشان می‌دهد که دست کم صد ثانیه از زمان آن کم شده است.

آرمیتا دختر ۱۶ ساله‌ای است که صبح روز یکشنبه در مسیر مدرسه در ایستگاه مترو شهدا تهران به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی به دلیل «افت فشار بیهوش»‌ شد اما فعالان حقوق بشر گفتند که او در درگیری با پلیس حجاب در داخل مترو دچار آسیب شده است.

در تصاویری که خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا) دیده می‌شود که آرمیتا حدود ساعت ۷ یکشنبه قبل بی‌آنکه مقنعه به سر داشته باشد به همراه دوستانش در ایستگاه شهدا مترو تهران دچار حادثه شد و از آن زمان در یک بیمارستان نظامی در پایتخت بستری است.

برخی گزارش‎‌ها حال آرمیتا را وخیم توصیف می‌کند و پیشتر والدین او نیز در گفتگو با ایرنا از مردم خواستند که برای سلامت دخترشان دعا کنند.

روزنامه گاردین در این باره با دو «شاهد عینی» روز حادثه گفتگو کرده که به گفته یکی از آنها آرمیتا به هنگام ورود به واگن مترو با تذکرات یک حجاب‌بان زن روبه‌رو می‌شود و این زن به دلیل آن که آرمیتا روسری نداشته با او مشاجره می‌کند.

به گفته این شاهد عینی «زن چادری فریاد زد که چرا حجاب نداری؟» و آرمیتا در پاسخ گفت: «آیا من به تو می‌گویم چرا چادرت را برنمی‌داری»؟

به نوشته گاردین به نقل از این شاهد عینی، این درگیری لفظی بعدا به خشونت کشیده شد و‌ حجاب‌بان زن، با حمله به آرمیتا او را به شدت هل داده است. گزارش گاردین به نقل از یک شاهد عینی دیگر هم حاکی است که آرمیتا هنوز بعد از زمین خوردن همچنان به هوش بوده است.»

این شاهد عینی همچنین به گاردین می‌گوید «همان زن حجاب‌بان، وقتی اورژانس تهران آرمیتا را به بیمارستان منتقل می‌کرد در کنار در آمبولانس ایستاده بود.»

این در حالی است که پیشتر مسعود درستی، مدیرعامل متروی تهران «احتمال درگیری عوامل اجرایی آن شرکت را رد کرده بود»‌ و تاکید کرد که این دانش‌آموز دختر به دلیل افت فشار از هوش رفته است.

از همان ابتدا پدر و مادر آرمیتا در مصاحبه‌ای که بخش‌هایی از آن از ایرنا پخش شد در مورد افت فشار دخترشان تردید داشتند از جمله مادر او با چند مکث گفت:: «دخترم فکر کنم فشار.... فشارش افتاده بود... نمی‌دانم چی ... فکر کنم حالا گفتن فشارش افتاده. فشارش افتاده خورده زمین، بعد لبه سرش به لبه مترو خورده، دیگه بچه ها او را آوردن بیرون.»

در گزارش ایرنا از این واقعه، فردی که «یکی از بستگان» آرمیتا معرفی شده می‌گوید: «خانواده‌اش فیلم‌ها را دیدن، چک شده بررسی شده، بعد پخش شده» اما مادر آرمیتا بلافاصله می‌گوید: «ما همه فیلم‌ها را چک نکردیم.»

امروز همچنین خبرگزاری حقوق بشری «هه‌نگاو» از بازداشت شهین احمدی، مادر آرمیتا خبر داد اما ساعتی بعد ایرنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی قوه قضاییه ایران این خبر را تکذیب کرد.

ایرنا به رغم گفتگو با خانواده این دختر و مدیرعامل مترو تهران و عوامل اجرایی هنوز اطلاعات پزشکی قابل اعتنایی از وضعیت سلامت آرمیتا گراوند منتشر نکرده است. موضوعی که برای بسیاری این پرسش را ایجاد کرده که چرا تاکنون پزشک معالج آرمیتا در باره او اطلاع‌رسانی نکرده است.

همچنین طی روزهای اخیر نشان ندادن فیلم‌های دوربین داخل واگن قطار ابهام‌برانگیز بود که خبرگزاری جمهوری اسلامی در تازه‌ترین گزارش خود پیرامون این حادثه به نقل از عوامل اجرایی مترو می‌گوید که واگن‌های این قطار مجهز به دوربین نبوده است.

بر اساس گزارش ایرنا فردی که مدیر سکوی مترو بوده به این خبرگزاری گفته که آرمیتا موقعی که روی زمین افتاده بود «علائم حیاتی نداشت.»
+143
رأی دهید
-3

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۷
    دوستدار - استهکلم، سوئد

    همینکه نظام پست اخوندی اجازه ورود به روزنامه نگاران نمیدهد که گزارش جمع کنن چی بر سر ارمیتا امده است بخودی خود این حقیقت را میرساند که مزدوران نظام اخوندی به سر ارمیتا صدمه فیزیکی وارد کرده اند که او را در بیمارستان بستری کرده اند!
    6
    53
    ‌پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    zavareh - رودسر، ایران

    ننگ و نفرت بر ما که در برابر اینهمه جنایت آشکار سکوت پیشه کرده و دم برنمیآوریم...
    14
    59
    ‌پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان

    امیدوارم که حدسم درست نباشه که شاید رژیم از ترس اینکه این دختر بچه بهوش بیاد و بخواهد حقیقت را بگه در بیمارستان نکشندش چرا باید رژیم این ریسک را بکنه
    6
    42
    ‌پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۱
    ساتراپ11 - تهران، ایران

    شهادت هم شاگردی ها را باور کنیم یا دو شاهد عینی فرضی را !!!؟ انقلاب زورکی نمیشه!!
    76
    26
    ‌پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    Omide por jalal - تبریز، ایالات متحده امریکا

    با درود به خاندان پهلوی ؛ تا زمانیکه مطالبات مردم مطالبات حد اقلیست اوضاع همین است ! تا زمانیکه مردان نا مرد ما به تماشای فوتبال میروند و فقط زمانی شعار ضد حکومتی می‌دهند که فوتبالشان بخاطر قاسم کتلت تعطیل شده و تا زمانیکه رونالدو آنها را به خیابان میکشد و نه زندانی بودن تومان و خبرنگاران ماجرای مهسا ، اوضاع همین است ! اگر مطالبه مردم فقط حجاب و مثلا بهبود اقتصاد باشد تا قیام قیامت هیچ چیز تغییر نخواهد کرد !
    5
    45
    ‌پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۳
    Hassan1479 - تهران، ایران

    ج.ا در تمام موارد چه عبادی وچه سیاسی و چه اقتصادی و چه اجتماعی دروغ می‌گوید، مگر اینکه خلافش ثابت شود ، تا کنون خلافش ثابت نشده است.
    14
    41
    ‌پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    دو کلمه حرف حساب - حصارک، ایران
    خاک بر سر دانه دانه ما قشر خاکستری، امروز آرمیتا فردا دختر شما. پس فردا سر پسر شما بالای دار. آیا این آخوند هرمزاده ارزش این همه درد سر و بلا داره. اگر مسلمان هم هستی این کجای دین شما گفته؟
    14
    27
    ‌پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۴
    راستگوی بی طرفدار - سالزبورگ، اتریش

    Omide por jalal - تبریز، ایالات متحده امریکا
    بدبختی از سر و رویت می‌بارد. چقدر آدم باید بی شخصیت باشد که حضور صدها هزار ایرانی روزها ماه‌ها و شب و روز در تظاهرات و اعتراضات را نادیده بگیرد و دویدن دویست سیصد نفر گاگول بدنبال اتوبوس رونالدو را عقیده مردم ایران بداند. در چه محیطی بزرگ شدی که پانصد نفر فدایی جاویدان نام ایرانی و چند هزار مجروح و نابینایی جوانان غیور میهن را را نمیبینی ولی تماشای فوتبال را کار نامردان میدانی. بخاطر همین است که ما می‌گوییم شما شاه اللهی ها نیمه گم شده حزب‌اللهی ها هستین. چون آیت الله محمد رضا پهلوی بنیانگزار جمهوری اسلامی یک بشکه نجاست یعنی خمینی و بعدش خامنه ای را جای خودش شاه کرد. مصاحبه شاه در حضور فرح با اوریانا فالاچی دیگر ابرو برای شاه و شما شاه اللهی ها نگذاشت. یارو شاه شیعیان میگه زنان عقل راست و درستی ندارند
    31
    3
    ‌پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    سعید رحیم زاده - برلین، آلمان

    ساتراپ11 - تهران، ایران
    تو بهتره هیچ کدوم رو باور نکنی و اون ۱۰ الی ۲۰ میلیونی که بهت میدن رو بگیری. چی شد ،همه افت فشار و مریضی مضمن داشتن؟ رژیمی که با زور اومده ،زورکی میره و تو باید اون وقت گدایی کنی ،نون به نرخ روز خور خائن
    4
    29
    ‌پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۱
    ساتراپ11 - تهران، ایران
    سعید رحیم زاده - برلین، آلمان
    امثال شما ها این آخوندا رو آوردن! نشستید بیرون حوض غار غار میکنید، جوان‌های ما در ایران راست یا دروغ را تشخیص میدن ، و از روی احساسات عمل نمیکنند،، شما هم بجای پول گدایی گرفتن از دولت آلمان برو کار کن ، بهتره
    16
    12
    ‌پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    فضول میرزا - استکهلم، سوئد
    آیا باید چند تا مهسا و آرمیتا و نیکا و کیان و و و بمیرن تا این قشر خاکبرسری بلند بشن؟ خاک بر سرتون که هم خودتون بدبختین و هم یه ملت رو بدبخت کردین!
    3
    17
    ‌پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    Omide por jalal - تبریز، ایالات متحده امریکا
    با درود به خاندان پهلوی ! دوستان از شما میخواهم که به کامنت های جیره خوران و مایه مالان حکومتی توجه نکنید و بهشون جواب ندین ! از قدیم گفتن ؛ به سگ محل نذار خودش دمشو میزاره “ تو کولش “ و میره ! این “ ن “ کجاست امروز ؟ 😃
    1
    16
    ‌پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    babak.iraniii - تهران، ایران
    همه کسانیکه منفی امتیاز دادن قاتلند آدم کشند بیرحمند جانی اند کاسه لیسرژیمند .آدم فروشند ...بی وطنند . نمیفهمند کسان این دختر بی گناه چهخ میکشند .خدا وند سر فرزندان و عزیزانشان بیاورد
    2
    2
    جمعه ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    سعید رحیم زاده - برلین، آلمان
    ساتراپ11 - تهران، ایران
    آخه بدبخت ، یکی دیگه داره با پول های دزدی و میلیاردی توی آمریکا و آلمان و انگلیس حال میکنه ،تو چرا داری زورشون رو میزنی؟) تو واسه طرفداری از آخوند حرومی که پول ایران رو به فاحشه های لبنانی و فلسطینی میده چقدر میگیری؟ تقصیر خودت نیست ،تو واسه جامعه مضر هستی، تو واسه دنیا مضر هستبثژ، شما ها نباید باشید. شما ها زبون زور و مرگ رو می‌فهمید وگرنه شما آدم نیستید. شما یک مشت دلقک انگلیس و آمریکا هستید که به زودی باید برید به بدترین صورت.
    0
    6
    جمعه ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۱
    ساتراپ11 - تهران، ایران
    سعید رحیم زاده - برلین، آلمان
    امیدوارم هر چه زودتر سلامتی خود را بدست بیاورید!!!
    0
    2
    شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    سعید رحیم زاده - برلین، آلمان
    ساتراپ11 - تهران، ایران
    امیدوارم که غزه و لبنان به زودی نابود بشه ))))
    0
    3
    شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.