دست و پا زدن جمهوری اسلامی برای کنترل جریان اطلاع‌رسانی درباره آرمیتا؛ حذف مصاحبه با پدر آرمیتا

 تصویری که وبسایت هه‌نگاو از آرمیتا گراوند منتشر کرده استصدای آمریکا: در حالی که ماجرای آرمیتا گراوند و به کما رفتن این دختر نوجوان «بر اثر برخورد مأموران حجاب‌بان» در مترو تهران به مهمترین خبر رسانه‌های مستقل و فضای مجازی تبدیل شده، مقامات جمهوری اسلامی همچنان از درز هر گونه اطلاعات و اخبار خارج از مجاری حکومتی، در این زمینه جلوگیری می‌کنند.

حذف مصاحبه روزنامه اینترنتی «فراز دیلی» با پدر آرمیتا، تازه‌ترین مورد از برخورد قهری جمهوری اسلامی در زمینه اطلاع‌رسانی مجاری نیمه آزاد داخلی در این زمینه است.

«فراز دیلی» که در ایران فعالیت می‌کند، روز چهارشنبه ۱۲ مهر، به نقل از احمد گراوند، پدر آرمیتا، نوشت: «حقیقتا من اطلاع چندانی از وضعیت آرمیتا ندارم. در بیمارستان نیستم. سر کارم. چند روزی است که از آرمیتا خبری ندارم، من در جریان نیستم. تا جایی که خبر دارم در کما است. فقط همین را می‌دانم.»

ساعاتی بعد این خبر و مصاحبه از وب‌سایت «فراز دیلی» حذف شد و مازیار خسروی سردبیر این رسانه در حساب کاربری خود در «ایکس» نوشت:«متاسفانه در خبری که امروز در فراز دیلی از پدر آرمیتا گراوند منتشر شد، اشتباه بزرگی رخ داد و منجر به اطلاع‌رسانی غلط شد. این خبر تکذیب و حذف شد.ضمن تاکید براینکه همه مسئولیت برعهده من است به عنوان سردبیر، از همه خوانندگان پوزش می‌خواهم.»

مازیار خسروی سردبیر فراز اما از ارائه توضیحات بیشتر خودداری کرد و درباره «اشتباه بزرگ رخ داده» نیز توضیحی نداد.
از سوی دیگر مسعود کاظمی، روزنامه‌نگار با تجزیه و تحلیل فیلم‌های منتشر شده از سوی رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی که ادعا می‌شود مربوط به آرمیتا گرایی و زمان پیشامد حادثه برای اوست در حساب کاربری خود در «ایکس» نوشت:« جمهوری اسلامی مثلا فیلم‌های مترو را منتشر کرد، از ۶:۵۲:۴۰ به ۶:۵۴:۲۰ می‌پرد، یعنی ۱۰۰ ثانیه را سانسور می‌کند. از ۶:۵۴:۵۰ در سوپرمارکت به ۶:۵۷:۳۱ می‌پرد. یعنی باز هم حدود ۱۵۰ ثانیه را نداریم و مجدد از ۶:۵۸:۱۵ به ۶:۵۹:۴۰ می‌پرد و باز هم ۸۵ ثانیه را نداریم.»

او در ادامه افزود: «تازه همه این‌ها که نوشتم، در صورتی است که دختر حاضر در فیلم همان آرمیتا گراوند و فیلم‌ها متعلق به همان روز حادثه باشد. از آخوند و سپاهی و بازجو خبرنگار، هیچ شیادی و پدرسوختگی بعید نیست.»

کانال شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران هم در خبری اختصاصی‌ نوشت: «امروز رییس حراست وزارت آموزش و پرورش با حضور در محل مدرسه محل تحصیل آرمیتا گراوند با تهدید معلمان این دانش‌آموز ، تاکید کرده است که انتشار هرگونه خبر یا حتی عکسی از آرمیتا از طریق صفحات مجازی، جریمه سنگینی خواهد داشت و خاطی، مستقیم اخراج خواهد شد.

این کانال همچنین افزود: «بر اساس اخبار منابع موثق ، دیروز هم رئیس حراست اداره کل آموزش و پرورش تهران ، با حضور در مدرسه این دانش آموز علاوه بر تهدید معلمان، همکلاسی‌های آرمیتا را نیز از هر‌گونه خبر‌رسانی درباره وضعیت این دانش آموز برحذر داشته است.»

رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی در حالی مدعی رخداد یک حادثه طبیعی منتهی به «افت فشار و غش» برای آرمیتا هستند که روز دوشنبه دهم مهر از حضور خبرنگار روزنامه شرق در بیمارستان برای تهیه گزارش درباره آرمیتا گراوند خودداری و برای ساعاتی نیز این خبرنگار را بازداشت کردند ضمن آنکه گزارش‌ها از استقرار نیروهای سرکوب حکومتی در اطراف بیمارستان فجر حکایت دارند. بیمارستانی که در منطقه کاملا نظامی تهران در بزرگراه افسریه قرار دارد.

برخورد با آرمیتا گراوند بر سر موضوع حجاب، همزمان با سالگرد کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد با واکنش گسترده مقامات و رسانه‌های جهانی روبرو شد.

دفتر معاون فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران درباره اخبار مربوط به آرمیتا گراوند و به کما رفتن این دختر ۱۶ ساله به خاطر درگیری با ماموران «حجاب اجباری» در رسانه اجتماعی «ایکس» نوشت:«از شنیدن گزارشهای حمله پلیس به این دختر ۱۶ ساله، شوکه و نگران هستیم.»

این دفتر اضافه کرد: «ما اخبار وضعیت او را دنبال می‌کنیم، همچنان در کنار مردم شجاع ایران می‌ایستیم و با جهان همکاری می‌کنیم تا رژیم ایران را در قبال تخلفاتش پاسخگو کنیم.»

آنالنا بائربوک وزیر امور خارجه آلمان هم در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «یک زن جوان در ایران دوباره برای زندگی خود می جنگد. فقط به این دلیل که موهایش را در مترو نشان داد. این غیر قابل تحمل است.»

هانا نیومن، نماینده آلمان در پارلمان اروپا، نیز در مورد وضعیت آرمیتا گراوند گفت «زن جوان دیگری به دلیل عدم رعایت حجاب به کما رفت. روزنامه نگار دیگری را به خاطر گزارش در این باره تهدید کردند. یکی دیگر از اعضای خانواده در زندان به دلیل صحبت کردن در این باره بازداشت شد.»

شریف منصور، مسئول هماهنگی امور خاورمیانه و شمال آفریقای «کمیته حمایت از خبرنگاران» در بیانیه‌ای گفت این سازمان «با نگرانی از وضعیت ایران، اخبار ضرب و شتم یک دختر نوجوان به دلیل نداشتن حجاب مورد تایید حکومت را دنبال می‌کند. این خبر یادآور حوادث سال گذشته و سرنوشت شوم مهسا امینی و مرگ او به دست ماموران حکومت است.»

او در ادامه تصریح کرد: «ما از مقامات جمهوری اسلامی می‌خواهیم تا با بازداشت و آزار و اذیت خبرنگارانی که به پوشش این حادثه مهم می پردازند، ماشین شرور سانسور خود را دوباره راه اندازی نکنند.»

روزنامه همشهری، ارگان مطبوعاتی شهرداری تهران اما در واکنش به اخبار منتشر شده درباره برخورد ماموران موسوم به «حجاب‌بان» متروی تهران با آرمیتا گراوند ۱۶ ساله مدعی شد : «مأموران انتظامی در مترو بدون درگیری لفظی و برخورد فیزیکی، فقط با یک جمله، تذکر رعایت حجاب می‌دهند.»

این روزنامه در ادامه، اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر ضرب و شتم دختری جوان در مترو توسط مأموران «حجاب‌بان» به‌دلیل عدم‌رعایت حجاب را «شایعه» خواند و افزود: «وارد کردن ضرباتی به این دختر توسط مأموران و مصدومیت وی و بستری شدنش در بیمارستان، کاملا کذب است.»

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی هم روز چهارشنبه ۱۲ مهر در گفتگویی با دوستان همراه آرمیتا، به نقل از «فاطمه» و «مهلا» نوشت: «آن روز همه چیز عادی بود، آهنگ گوش کردیم، حرف زدیم و خندیدیم. به ترتیب سوار قطار شدیم اما «آرمیتا» در کمتر از یک ثانیه و با پشت به زمین افتاد و سرش با زمین حاشیه سکو برخورد کرد. هیچ‌کس به ما تذکر نداد و کسی هم آرمیتا را هل نداد.»

آرمیتا گراوند، متولد بهمن‌ماه ۱۳۸۵، شانزده‌ساله، دانش‌آموز پایه یازدهم هنرستان دولتی «عروه‌الوثقی» در منطقه ۱۱ تهران است که نهم مهرماه هنگام بازگشت از مدرسه در حادثه‌ای در ایستگاه متروی «شهدای تهران» بی‌هوش و در بیمارستان فجر، وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ارتش، بستری شد.
+93
رأی دهید
-5

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۶۱
    یا فاطمه زهرا - کپنهاگ ، دانمارک

    این عکس چرا شبیه کارکترهای کارتون‌های ژاپنی شده؟!
    92
    11
    ‌پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۰
    گور دجال زار می بینم - نیده، ترکیه

    تا وقت دارید شرارت کنید و آدم کشی کنید، اما بزودی آخوند کشون و پاسدار کشون شروع خواهد شد!
    11
    71
    ‌پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان

    جالبه که این حروم لقمه ها برای کنترل مردم این همه دوربین نصب کرده‌اند و حالا همین دوربین ها بلای جون خودشون شده و مردم دنبال ثانیه های گمشده این دوربین‌ها هستند
    9
    63
    ‌پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن

    این احمق‌های وحشی و کله خشک از وحشتی که انقلاب مهسا براشون ایجاد کرد و قهوه ای شدنشون ، درس نگرفته اند و اینبار با ضرب و شتم و به کما رفتن این دخترک مظلوم باز به دست و پا زدن و زوزه کشیدن افتاده اند !! یکمشت پفیوز و عوضی پشت این شقاوتها و وحشیگریها و نهایتاً جنایات قرار دارند ، به اسم امنیتیها و بدستور مفعول و ملیجک خرفت و احمقش رئیسی !!
    14
    64
    ‌پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    chi begam ke nagoftanesh - در ماموریت، نورد

    ‌. خوب گوش کردید،صحبت با اورژانس رو!!!!!!!. گفت چی شده؟؟؟؟ جواب داد: سرش خورد به به در بیهوش شد ، اسمی از سرش گیج رفت خورد به در نیاورده!!! میگه سرش خورد به در بعدش بیهوش شد، خوب چی باعث شد سرش بخوره به در، این احمق‌ها حتی به نکات ریز فیلمهای خودشون هم توجه نمیکنن، اگه بیهوش بیاد هم شدیداً تحت اعتراف و کنترل قرار میگیره، تازه اگه توی کما نکشنش، که خیالشون بیشتر جمع بشه. زنده باد جنبش ملی مردم شجاع ایران .
    8
    49
    ‌پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Ginger - چگو، اسپانیا

    پدرش اطلاع ندارد چون اجازه برای دیدن مقتول ندارد همه‌اش سر کار است چون برای یک لقمه نان باید بردگی آخوند بازاری سپاه آدم کش را بکند چطور است کسی که رفته از مغازه خرید کرده و چیزی خورده باز فشار خون او پایین افتاده است چطور است که بعد او دوستش وارد شده و او افتاده باید روی دوستش بیافتد نه روی زمین ،تمام این اخبارهای صد درصد دروغ سناریو اطلاعات برای روپوشانی بر این قتل رژیم اسلامی است تا کمی زمان برای کنترل اوضاع بگیرد اینترنت را ساعتی 2 ثانیه باز می کند اینبار نیز دختری از کردستان را مظلومانه کشتند و جسد او را با ماشین نگه داشته اند تا دروغ هایشان را بخورد مردم خشمگین بدهند مردمی که الان می دانند مزدوران رژیم بدنبال کشتن جوانان ایران هستند تا ایجاد رعب و وحشت در مردم ادامه پیدا کند کار 45سال رژیم مقدس اسلامی هر چند روز کشتن چند نفر از مردم و سرگرم کردن مردم با کشتن مردم و در خفا دزیدن مال و ثروت مردم و ارسال به حسابهای بانکی خود و دادن خراج به کشورهای ذینفع است باید لوله‌ای نفت و گاز و مراکز سپاه پاسداران انقلاب را به آتش کشید و کشور را از دست دشمن نجات داد
    2
    31
    ‌پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    vg2000 - اسلو، نروژ

    برو از سایت ایرانیا بیرون مرتیکه مزخرف فاطی
    3
    30
    ‌پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۳
    چلیپا - جزایرسلیمان، جزایر سلیمان

    ننگبر آنالنا بائربوک.ننگبرشریفمنصور.ننگبر هانا نیومن.ننگ ونفرین برپخمه پحلوی سوع استفاده گر وبانویاسیمین بینزاکت.فک کردین تو ایران براتون نوشابه پپسی ریختن.?فقط بیاییدبخورید.?جرعت اینم ندارین.قلم پاتون بیرونمرز خوردمیکنن.ازسمته سوریه ولبنان تاچین.دست ایرانه.
    36
    1
    ‌پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین

    راستش بنده همون دیروز خواستم موضوع این عکس -که از اجزای مختلف چند صورت، مونتاژ و رتوش‌شده رو- بنویسم، اما دلم به‌حال اون‌هایی‌که سینه‌ به‌ تنور می‌چسبونن سوخت، و دیگه به مورد چند ورژنی این عکس چهل‌تیکه، اشاره‌ای نکردم. ممنون که شما این موضوع رو مطرح کردید. / حالا سوای موضوع چنین تصاویر فضایی‌تخیلی‌، نکته‌ی دیگه اینکه -چه اینجا چه ایران و چه بسا در تمام دنیا-، این نسل نوجوان -بویژه دخترها-، چهره‌هاشون همه شبیه به‌هم و شبیه به نقاشی‌های کمیکس ژاپنی هست، چون همگی‌شون از هر ملیتی که باشن، در اصل "نسل چت‌روم و اینترنت موبایلی" به‌شمار می‌یان. چهره‌های بسیاری‌شون، مثل کارتون و انیمیشن می‌مونه.
    42
    3
    ‌پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Momijii - توکیو، ژاپن

    فاطی وقت کردی در آینه بدقت چهره و هیکل منحوس خودت رو دیده کُن ، دقیقاً مثل توتورو کارکتر معروف یک انیمیشن ژاپنیه !! تو اینترنت بگرد خودت رو پیدا کن ( Totoro ) !
    4
    45
    ‌پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۱
    یا فاطمه زهرا - کپنهاگ ، دانمارک

    اینکه بسیار بامزه و مقبول میباشد، ایکاش بدین گونه میبودم.
    29
    2
    ‌پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    ana-hita - آتلانتا، ایالات متحده امریکا
    به بحثها کاری ندارم.ولی این عکس بالا خیلی ماوراطبیعی وغیرعادیه.
    7
    2
    ‌پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان
    بجای این همه جوش زدن برو یک ذره فارسی یاد بگیر تا این همه غلط املایی نداشته باشی این جوری که تو در طرفداری از رژیم نکبت مینویسی که آبروی سید علی رو میبری مردم میگن یک مشت بیسواد طرفدار کفتار پیر اند. برو بالام جان خدا رو چه دیدی شاید شیش کلاس خوندی رئیس جمهور شدی
    2
    13
    ‌پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان
    برای خودم متاسفم که تا به حال با کمال میل کامنت هات رو میخوندم الان یک دختر نوجوان داره با مرگ دست و پنجه نرم میکنه و شما داری مزه می‌ریزی واقعا خودت بچه نداری
    6
    16
    ‌پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    ۱) اپتدا سپاس که تاکنون کامنت‌های بنده‌ی‌کوچک رو می‌خوندین - من نیز همیشه کامنت‌های شما و سایرین را خوانده و می‌خوانم و خواهم خواند. / من فقط مورد چند-ورژنی این تصویر رو از جهت مبحث گرافیک و فتو‌مونتاژ -که یک عمر حرفه‌ی من هست- مورد بررسی‌ قرار دادم، و هیچ مزه‌پرانی نکردم - نقدم به این عکس چهل‌تیکه، کاملا حرفه‌ای بود. / آرزوی سلامتی‌ برای همگان داریم ~ (ادامه. )
    3
    2
    جمعه ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    ۲) در این لحظه، در جای جای جهان، افرادی با بیماری و مرگ درگیر هستند که آرزوی شفا برای همگی‌ داریم. / من خودم انتهای تابستان ۲۰۰۵، بخاطر چرکی که در صورتم -۲ سال- بخاطر رشد دندان عقل به درون صورت ایجاد شده بود، تا پای مرگ رفتم، در همین خارکف، ۲ بار با بیهوشی کامل عمل کردند، - از کجا معلوم که آن‌زمان که من با مرگ دست و پنجه نرم می‌کردم، شما در حال جوک گفتن نبودید؟! (این سطر آخر رو مخصوصا نوشتم تا بگم که تا چه حد می‌شه غیر‌منطقی‌ حرف زد، همانگونه که شما در کامنت خود، غیر‌منطقی‌ من رو محکوم کردید. / از ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۲ متاهل بودم(همسرم روس بودند). به خاطر رفتارهای بد والدینم که -در کودکی و نوجوانی و جوانی‌- با من انجام دادند، ترسیدم که خودم پدر شم -و بچه‌دار نشدم-(که کار درستی‌ هم کردم)، و همین نیز سبب درخواست طلاق از جانب همسرم شد. / سلامت و موفق باشید ~
    4
    2
    جمعه ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان
    البته که هر روز و در هر جای دنیا کسانی در حال بیماری یا احتضار هستند هم زمان مردم دیگه ایی مشغول جشن و تفریح لطفا سفسطه نکنید اما اینکه عکس شخصی که در حال بیماری و نزار است رو بزاریم جلو مون و راجع به اون شخص و یا اونچه که مربوط به اون شخص بشه مزاح کنیم یا بقول جنابعالی گفتگوی حرفه‌ای اون هم با یک مزدور بیگانه که دختر هموطن من شما رو مورد تمسخر قرار میده اونجاست که ناراحت کننده است ضمنا بچه نداشتی بچه فامیل هم نداشتی؟
    2
    4
    شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    ۱) هیچ مزاحی راجع به ایشون انجام ندادم!. بگید کجای کمانت اولم حالت مزاح داشته؟. راجع به نقد تصویر هم، حرف‌ام درست بوده. / ۲) با همگی‌ اعضا دیالوگ دارم، و این حق طبیعی من هست، و نه اینکه شما بگید با کی‌ حرف بزنم و با کی‌ حرف نزنم. / بنده ۲۱ سال ایران زندگی‌ کردم و نزدیک‌ترین افراد بهم آزار روحی‌ دادن تا اینکه به اینجا پناه آوردم، و تا به امروز، ۲۱ سال هم هست که اینجا زندگی‌ می‌کنم. خودم رو نهایت ۵۰ درصد ایرانی می‌‌دونم و واژه‌ی "هموطن" دیگه در ذهنم خیلی‌ خیلی‌ کم رنگ شده!. / شما خیلی‌ یک‌تنه -و غیر‌منطقی‌ و جبارانه- به قاضی می‌رید، و به‌هیچ‌وجه برای "آزادی بیان" احترام قایل نیستید - "آزادی بیان" یعنی این‌که هر‌شخص بتونه "بدون تهمت و اهانت"، دیدگاه‌ش رو راجع به تمام مسایل بیان کنه ("بدون تهمت و اهانت"). / ۳) خب معلومه که هم زمانی‌ خودم کودک و بچه بودم، و هم آشنایان بچه داشتند و دارند و خواهند داشت. شما سرپرست تمام بچه‌های دنیا هستید؟. زندگی‌تون خودتون رو بکنید. با مسایلی که ریشه در پولتیک دارن، ذهن‌تون رو آشفته نکنید. وقت خوش ~
    3
    1
    شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان
    چقدر حسرت اون روزهای قدیم رو میخورم که پسرهای نوجوون محله ها اگر کسی به دختر محله شون یک متلک میگفت غیرتی می‌شدند حالا یک مزدور افغانی میاد پول از مملکت ما میگیره سایبری نظام میشه و دختر در حال نزار هم وطنمون رو مسخره میکنه ما هم بجای تو دهنی زدن بهش باهاش هم پا میشیم بعد کسی میگه این کار متعارف نیست میگیم به آزادی بیان من خدشه وارد نکن. روز و شبتون پر آرامش
    1
    2
    شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    همین "رگ غیرت‌بیرون‌زدن‌ها‌ی الکی‌ و خودخواهانه" و به‌همه "به‌چشم مالکیت و ناموس‌نگاه‌کردن‌ها" بود که شرق -منجمله ایران رو- پایین و جهان سومی‌ نگه داشت. / من نیز آرزوی آرامش برای شما دارم ~ پایان این مبحث.
    0
    0
    یکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.