سپیده رشنو، بدون حجاب اجباری به دادگاه رفت؛ قوه‌قضائیه ایران او را به محکمه راه نداد

بی بی سی: سپیده رشنو، دانشجوی هنر، نویسنده و ویراستار مخالف حجاب اجباری در ایران،‌ با انتشار عکس بدون حجاب خود در مقابل ساختمان مجتمع قضایی ارشاد دادگستری در تهران از جلسه محاکمه خود خبر داد. از ورود او به ساختمان مجتمع قضایی «ممانعت به عمل آمد» و او در دادگاه حاضر نشد.

سپیده رشنو، صبح دوشنبه ۱۰ مهرماه در پستی در اینستاگرامش نوشت: «با همین پوشش، همراه با وکیلم آقای پناهی‌پور در دادگاهی حاضر خواهم‌شد.»

خانم رشنو به «تشویق به فساد و فحشا» و «تبلیغ علیه نظام» متهم شده است و می‌گوید که که مصداق این اتهامات اولین پست صفحه اینستاگرام او بوده که در آن عکسی بدون روسری منتشر کرده و ماجرای تعلیق خود از دانشگاه الزهرا تهران را شرح داده است.

در حالیکه میزان،‌ خبرگزاری قوه قضائیه ایران اعلام کرد که سپیده رشنو «در دادگاه حضور پیدا نکرد و وکیل وی لایحه دفاعی خود را به شعبه رسیدگی کننده پرونده ارائه کرد»، خبرگزاری فارس گزارش داد که از ورود او به ساختمان مجتمع قضایی «ممانعت به عمل آمد.»

خانم رشنو پیشتر با انتشار عکس خود در مقابل ساختمان مجتمع قضایی ارشاد،‌ در اینستاگرام خود نوشت که برای دفاع از اتهاماتی که مرتکب نشده است و برای دفاع از«حقِ انتخاب پوشش و حقِ نوشتن درباره آن‌چه بر من گذشته. برای دفاع از «زن» بودن؛ قسمتی از بدن به نام «مو» که همه-مرد و زن- به طور طبیعی آن را داریم» به این دادگاه می‌رود.

میزان به نقل از قاضی، می‌گوید که «رای پرونده هفته آینده صادر خواهد شد.»

خانم رشنو دانشجوی هنر دانشگاه الزهرا تهران است اما به دلیل «عدم رعایت پوشش اسلامی» دو ترم از تحصیل محروم شده است.

سپیده رشنو،‌ تابستان سال گذشته و سه ماه پیش از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد،‌ به خاطر «بی‌حجابی» و «برخورد با یک زن آمر به معروف» در اتوبوس بازداشت و پس از شکنجه مجبور به «اعتراف اجباری» شده بود.

او خرداد ماه امسال مجددا احضار شده بود و با وثیقه یک میلیارد تومانی آزاد شده بود اما اجازه خروج از تهران را نداشت.

با وجود انتشار خبرهای مربوط به بازداشت، محکومیت به زندان، پلمب اماکن مختلف به دلیل آنچه که عدم رعایت حجاب اجباری در ایران خوانده می‌شود، همچنان تعداد زنانی که حجاب اجباری مورد نظر حکومت را رعایت نمیکنند بیشمار است.
سپیده رشنو؛ دختری که برای آزادی ایستاده استخانم رشنو به «تشویق به فساد و فحشا» و «تبلیغ علیه نظام» متهم شده است و می‌گوید که که مصداق این اتهامات یک پست اینستاگرامش بوده که ۵ ماه پیش با این عکس منتشر کرد و شرح تعلیقش از دانشگاه الزهرا را داده بود اما گفته بود که برای آزادی خواهد ایستاد و پس از دو ترم هم باز بدون حجاب اجباری به دانشگاه خواهد رفتسپیده رشنو، دانشجوی هنر، نویسنده و ویراستاری است که بیست‌و‌نهم مهر ماه، ۲۹ ساله می‌شود.

او برای تحصیل در رشته هنر به تهران آمده بود و در تهران در کنار تحصیل به عنوان ویراستار کار می‌کرد تا هفته آخر تیرماه سال ۱۴۰۱ که برخوردش در یک اتوبوس شهری با یک زن آمر به معروف و درگیری و انتشار تصاویرش در شبکه‌های اجتماعی زندگی او را تغییر داد.

این اتفاق سه ماه پیش از کشته شدن مهسا امینی در زمان بازداشت توسط گشت ارشاد و اعتراضات «جنبش زن زندگی آزادی» اتفاق افتاد.

رایحه ربیعی که ظاهرا هیچ‌گونه مسئولیت حقوقی و قانونی در زمینه حجاب زنان دیگر ندارد، از سپیده رشنو خواسته بود که حجابش را رعایت کند؛ تذکری که با اعتراض خانم رشنو روبه‌رو شد.

رایحه ربیعی سپس تلاش کرد که با موبایلش، ویدئویی از خانم رشنو ضبط کند تا به گفته خودش در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بگذارد. این اقدام رایحه ربیعی با اعتراض دیگر شهروندان روبه‌رو شد که جملگی از خانم رشنو حمایت کردند.

در نهایت به دلیل اعتراض گروهی زنان حاضر در اتوبوس، رایحه ربیعی مجبور شد که از اتوبوس پیاده شود.

زن آمر معروف بازداشت نشد اما سپیده رشنو، شناسایی و بازداشت شد و پس از مدتی بی‌خبری از وضعیت او،‌ فیلمی از او در حال «اعتراف اجباری» و اظهار ندامت از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد.

در فیلم پخش شده چهره سپیده حاکی از شکنجه او بود، او بعدا گفته بود که به شدت کتکش زده بودند.

او با وثیقه و تلاش خانواده اش از زندان آزاد شد. اما حالا به نظر میرسد با یک پرونده جدید رو به رو شده است و به نوشته خودش مصداق پرونده پست اینستاگرامی است که در آن درباره «دو ترم تعلیق از دانشگاه الزهرا» توضیح داده بود و عکسی از خود منتشر کرده بود.

او با پافشاری بر حق پوشش آزادانه،‌ درباره روند تعلیق خود نوشته بود: «بعد کمیته انضباطی گفتند دو ترم برو مرخصی‌‌. گفتم مرخصی اجباری نمی‌روم. تعلیق کردند. گفتم من بعد از دو ترم تعلیق برمی‌گردم ولی با همین پوشش برمی‌گردم. گفتند آن موقع هم ممنوع‌الورود می‌شوی. به اسم تعلیق اخراج می‌کنند، سر کلاس راه نمی‌دهند آدم را.»

خانواده سپیده رشنو از او خواستند که دست از پافشاری بر مقابله با حجاب اجباری بردارد اما او می‌گوید که به درستی کاری که می‌کند اعتقاد دارد.

«می‌‌بینم که خانواده‌‌ام آرامش را از دست خواهند‌داد و از هر جهتی تحت فشارهای متفاوت قرار خواهند‌گرفت. اما تنها می‌دانم که حقیقت همین تصویر است که دارید می‌بینید و هیچ‌ راهی جز پای‌بندی به حقیقت نمی‌بینم.»

او در پست اخیرش درباره زندگی خود نوشت:‌ «در مورد زندگی باید بنویسم که هر روزِ زنده بودن و هر ساعتِ زندگی کردن را عمیقاً چشیده‌ام و جشن‌ گرفته‌ام. پیشانیِ دردهام را بوسیده‌ام و رنج‌هام را در آغوش گرفته‌ام. هیچ انگیزه‌ای برای مُردن و خودکشی ندارم که اگر داشتم برای «زندگی» و روزهای بهتر تلاش نمی‌کردم.»

سپیده رشنو تلاش زنان ایرانی برای دست یافتن به آزادی را ستود و نوشت: «یقین دارم هیچ‌گاه این‌چنین کنار هم نبوده‌‌ایم و به قدرتِ خود و یکدیگر و ایستادن کنار یکدیگر باور نداشته‌ایم.»

او یکی از پرشمار زنان ایرانی است که می‌گوید در مقابل حجاب اجباری ایستاده است.

سپیده رشنو در پستی که ۵ ماه پیش در اینستاگرام نوشته و حالا برایش محاکمه می‌شود گفته بود: «ما ایستاده‌ایم. که تنها چیزی که از خودِ آزادی زیباتر است، ایستادن برای «آزادی» است.»
+23
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.