جیمی کارتر ۹۹ سالگی خود را جشن گرفت

 عکسی از جیمی کارتر (چپ) در دوران ریاست جمهوری و و سناتور جوان جو بایدنصدای آمریکا: جیمی کارتر، سی و نهمین رئیس‌جمهوری آمریکا، روز یکشنبه نهم مهر، ۹۹ سالگی خود را جشن گرفت.

کاخ سفید قرار است به این مناسبت، به جیمی کارتر ادای احترام کند و تصاویر منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد که در‌ محوطه سبز ورودی شمالی کاخ سفید، یک علامت تبریک تولد، شبیه کیک برای رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا نصب شده است.
دوستی جو بایدن و جیمی کارتر به بیش از پنج دهه پیش باز می‌گردد؛ زمانی که جیمی کارتر نامزد ریاست جمهوری آمریکا شد و نخستین سناتور آمریکایی که از او حمایت کرد، جو بایدن، از ایالت دلاور بود.

آقای کارتر بعدها در خاطرات خود، جو بایدن را «مؤثرترین حامی خود» در مبارزات انتخاباتی سال ۱۹۷۶ میلادی خواند.

آقای کارتر در دوران ریاست جمهوری در دیماه ۱۳۵۶ به تهران سفر کرد و تعطیلات کریسمس را در کاخ نیاوران گذراند. او در این سفر بود که ایران تحت رهبری محمدرضا شاه را « جزیره ثبات» نامید. یکسال بعد دولت او با انقلابیون ایران در تماس بود.
مراسم استقبال از کارتر در تهران با حضور محمدرضا شاهبحران گروگان‌گیری ایران در سال ۱۹۷۹ میلادی (از ۱۳ آبان ۱۳۵۸) بر تلاش‌های انتخاباتی جیمی کارتر برای دومین دوره ریاست جمهوری سایه افکند و به شکست او در برابر رونالد ریگان از حزب جمهوری‌خواه انجامید.

گروگان‌های آمریکایی که ۴۴۴ روز در ایران گرفتار شده بودند، تا روز تحلیف آقای ریگان آزاد نشدند و این موضوع به عنوان نقطه تاریکی در کارنامه ریاست‌جمهوری جیمی کارتر باقی ماند.

آقای کارتر در کتابش به نام «زندگی کامل» نوشت که این بحران، او را در برابر حملات کسانی که او را «بی خاصیت» می‌خواندند، آسیب پذیر کرد. وی آخرین سال عمر خود در کاخ سفید را «پرتنش‌ترین و ناخوشایندترین» دوران زندگی خود توصیف کرده است.

جیمی کارتر، مسن‌ترین رئیس‌جمهور در قید حیات آمریکا و رئیس‌جمهوری است که طولانی‌ترین عمر را پس از دوره ریاست‌جمهوری خود داشته است.

در حال حاضر روسای جمهوری پیشین آمریکا که زنده هستند، شامل آقای کارتر، بیل کلینتون، جرج بوش پسر، باراک اوباما و دونالد ترامپ می‌شود.

در تابستان سال ۲۰۲۱ میلادی، جیمی کارتر و همسرش روزالین، هفتاد و پنجمین سالگرد ازدواج خود را جشن گرفتند و نام کارترها را به عنوان «طولانی‌ترین ازدواج» در تاریخ ریاست جمهوری آمریکا نیز ثبت کردند.

به مناسبت تولد ۹۹ سالگی کارتر، بیش از ۱۵ هزار نفر برای او نامه نوشته‌اند.

از جمله رؤسای پیشین ریاست جمهوری آمریکا که برای تولد ۹۹ سالگی کارتر پیام داده‌اند، بیل کلینتون است که از آقای کارتر برای «خدماتش، رفاقتش و تجسم ماندگار رویای آمریکایی» قدردانی کرده است.

بنیاد کارتر، آرزوهای اشخاص برای تولد رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا را از سراسر دنیا در یک موزائیک دیجیتالی جمع‌آوری کرده است. این مرکز، بنیادی در حمایت از حقوق بشر است که جیمی کارتر پس از بیرون آمدن از کاخ سفید، آن را تأسیس کرد تا به عنوان میراثی از او باقی بماند.

جیمی کارتر، سی و نهمین رئیس جمهوری آمریکا، در ماه فوریه گذشته پس از اقامتی کوتاه در بیمارستان تصمیم گرفت زمان باقیمانده خود را در خانه و با خانواده خود بگذراند.
+2
رأی دهید
-106

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۶
    Omide por jalal - تبریز، ایالات متحده امریکا

    با درود به خاندان پهلوی ! ایشالا گور به گور بشی ! آه محمد رضا شاه دامنت را بگیرد و ۸۰ ملیون ایرانی به قبرت “ بشینند “ ! این “ ر” کجاست 🤨!
    4
    49
    دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    Chokam - ری، ایران
    کارتر کاری برای شاه نمیتوانست کنه چون تهران ۵۷ ادارات اعتصاب بود سربازان از سربازی فرار کرده بودن. کلی سرباز فراری داشتیم تازه پادگانها رو غارت کردن کولر و وسایلش رو دزدیده بودن. آنان هم که موندن تمرد میکردن. .شاه باید زودتر میجنبید. آب رو از سرچشمه نبندی سیل میشه.
    16
    3
    دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۰
    senator x - تهران، ایران
    گ..خورد
    0
    16
    دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.