چگونه یک تماس تلفنی، جان ۶ زن مهاجر در پشت کامیون یخچال‌دار در فرانسه نجات داد؟

کلیپ ویدیویی کوتاه که به دست بی بی سی رسید زنان را در داخل کامیون یخچال‌دار نشان می‌دهدبی بی سی: پس از اینکه بی‌بی‌سی به ردیابی شش زن مهاجر کمک کرد و به پلیس هشدار داد، شش زن از پشت یک کامیون در فرانسه نجات یافتند.

چهار زن ویتنامی و دو زن عراقی که گمان می‌رود مهاجر باشند، در داخل کامیون گرفتار شده بودند و وحشت زده ، برای نفس کشیدن تلاش می‌کردند. یکی از آنها از داخل کامیون با بی بی سی صحبت کرد.

بی‌بی‌سی سپس با پلیس تماس گرفت و پلیس کامیون را متوقف کرد.

پلیس فرانسه راننده کامیون را دستگیر کرد.

پلیس همچنین تحقیقاتی را در مورد یک شبکه مظنون به قاچاق انسان آغاز کرده است.
جزییات ماجرا چه بود؟
حوالی ظهر چهارشنبه صفحه گوشی ام روشن شد. این پیامی بود که نوشته بود: «عده ای هستند که با کامیون یخچال دار از مرز فرانسه و بریتانیا عبور کردند.»

قبل از اینکه بتوانم پیام را تمام کنم، یک تماس تلفنی داشتم.

صدایی وحشت زده می گفت: «آیا در اروپا هستید؟ لطفا کمک کنید، فوری است.»

در همه تنم احساس سرما کردم. داستان غم انگیز ۳۹ مهاجر ویتنامی که پس از خفگی در یک تریلر کامیون در سال ۲۰۱۹ در اسکس مرده بودند، هنوز در ذهن من تازه بود.

قاچاقچی مردم بیش از ۳۹ مهاجر را زندانی کرده بود.

من نمی‌دانستم تماس‌گیرنده کیست، اما فکر می‌کردم از زمانی که مرگ‌ در کامیون اسکس را پوشش می‌دادم مرا می‌شناسد، زیرا در آن زمان بسیاری از مردم ویتنام با اسم من آشنا شدند.

من از تماس گیرنده چند سوال پرسیدم، اما به سرعت از اینکه نتوانستم اطلاعات مورد نیازم را دریافت کنم، سرخورده شدم.

چیزی که من فهمیدم این بود که یک گروه حدودا شش نفره در کامیون پنهان شده بودند، شماره پلاک کامیون مشخص نبود، همینطور مکان آن و جهتی که در حرکت بود.

تنها چیزی که در این لحظه، بر اساس آنچه حرفهای تماس گیرنده فهمیده بودم این بود که این خودرو در فرانسه است، اما به نظر می‌رسید که دور زده و دیگر به سمت مقصد اصلی خود یعنی مرز بریتانیا نمی رود.

به من گفتند شش زن در صندوق عقب کامیون بودند و دستگاه سرمازا روشن شد و آنهایی که داخل بودند خیلی سرد و وحشتزده بودند.

اما آنها هنوز هم می‌توانستند با دنیای بیرون تماس بگیرند و تماس گیرنده یکی از آنها را به من وصل کرد.

زن جوانی از کامیونی که موز حمل می کرد به من پیام داد: «خیلی سرد است، [کولر] همچنان روشن است.» او گفت که پنجره و در کامیون با میله آهنی بسته شده.

او همچنین دو فیلم کوتاه برای من فرستاد که صحنه داخل کامیون را نشان می‌داد.

یک ویدیو محفظه‌ای تاریک را نشان می‌داد که جعبه‌های مقوایی حاوی میوه نت سقف در آن چیده و شده بود که تنها چند ده سانتی‌متر فضا برای نشستن روی زمین باقی می‌گذاشت. صدای سرفه‌ای شنیده شد و صدای زن جوانی که به انگلیسی روان گفت: «نمی توانم نفس بکشم.»

زن به من گفت که حدود ساعت ۰۰:۳۰ شب قبل سوار کامیون شدند. از آن زمان، آنها بیش از ۱۰ ساعت را در داخل کامیون سپری کرده بودند و زمانی که اطلاعات موقعیت مکانی آنها روی تلفنشان نشان داد که کامیون تغییر جهت داده، احساس ناراحتی کردند.

بدون اینکه وقت زیادی برای فکر کردن داشته باشم، با سرعت با همکاران در بخش اخبار بی بی سی و خبرنگاران در فرانسه تماس گرفتم. در همان زمان، خبرنگار روزنامه فرانسوی لوموند در لندن نیز از این ماجرا مطلع شد و بلافاصله به همکار خود در تحریریه پاریس که متخصص در زمینه مهاجرت بود، هشدار داد.
ردیابی کامیون
آن زن توانست موقعیت جی پی اس خود را با من به اشتراک بگذارد و آنجا دیدم کامیون در بزرگراه E۱۵، نزدیک دراسه، در شمال لیون است.

سپس از یکی از همکارانم در فرانسه خواستم که با نزدیکترین ایستگاه پلیس به کامیون تماس بگیرد و آنها توانستند با آنها تماس بگیرند و جزئیاتی را که ما در اختیار داشتیم به آنها بدهند.

زن قادر به برقراری تماس از داخل کامیون نبود. برای من روشن نیست که چرا، اما ممکن است به نوع سیم کارتی که استفاده می کرد مربوط بود.

ما تمام اطلاعات مورد نیاز خود را جمع آوری و به طور مداوم به روز رسانی کردیم و مکان کامیون را برای فام کائو فونگ، روزنامه نگار مستقل در پاریس، و همچنین تیم خبری بی بی سی در اروپا و پلیس فرانسه ارسال کردیم.

ناگهان اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی قطع شد. کامیون را گم کرده بودم.

اما زن جوان همچنان توانست به من پیامک بفرستد. او گفت دستگاه تهویه خاموش است و نفس کشیدن سخت شده.

او نوشت: «نفسمان گرفته.»

با توجه به فضای باریکی که در کلیپ ویدیویی کوتاه دیدم می ترسیدم زمان زیادی نداشته باشند.

سعی کردم به آنها اطمینان بدهم و به آنها گفتم که آرامش خود را حفظ کنند، سعی کنند برای صرفه جویی در مصرف هوا حرف نزنند و پلیس خیلی سریع می رسد.

با دلهره به صفحه کامپیوتر و سپس گوشی ام نگاه می‌کردم و منتظر خبری بودم.
پلیس رهگیری می کند
بعد از مدتی صحبت متوجه شدم که قبل از سوار شدن به کامیون، سه نفر از همراهان زن تصمیم گرفتند همراه او نیایند. من مطمئن نیستم که چرا آنها چنین تصمیمی گرفتند، اما آنها از شماره پلاک کامیون عکس گرفته بودند.

عکس نشان می داد که دارای پلاک ایرلندی است و در گوشی من توانستم دوباره مکان آن را ببینم.

پلیس فرانسه در منطقه رون به ما گفت که محل خودرو را مشخص و آن را ردیابی کرده است.

من به زن پیام دادم، اما فکر نمی‌کنم او پیام‌های من را خوانده باشد - پلیس باید وارد شده و تلفن او را ضبط کرده باشد.

چهار نفر ویتنامی می‌گویند که با وعده انتقال سالم به بریتانیا سوار کامیون شدند.

در مورد من، با دانستن اینکه آنها اکنون در فرانسه امن هستند، احساس آرامش کردم. به خودم گفتم آنها امن هستند، این مهمترین چیز است.

حدود ساعت ۱۷:۰۰ به وقت محلی (۱۶:۰۰ وقت بریتانیا)، لائتیتیا فرانکار، دادستان فرانسوی ویلرانش سور سآئون گزارش داد که معلوم شد این وسیله نقلیه از کشور لیتوانی است و راننده تحت بازجویی قرار دارد.

خانم فرانکار افزود که چهار زن ویتنامی که یکی از آنها دختر بود و دو زن دیگر در کامیون عراقی بودند.

چرا پس از فاجعه ۳۹ کشته در اسکس در سال ۲۰۱۹، هنوز زنان جوانی از ویتنام برای عبور از مرز سوار کامیون می‌شوند؟ هیچ جواب قطعی نمیتوانم پیدا کنم.
+37
رأی دهید
-7

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.