رونق خرید و فروش کالاهای شیروخورشیدنشان و تاریخی در ایران

ایندیپندنت فارسی: داریوش معمار
در یک سال گذشته ایرانیان تمایل زیادی به استفاده از زیورآلات، تابلو فرش، ظروف، و وسایلی داشته‌اند که در آن‌ها از نقوش و نمادهای شیر و خورشید نشان و باستانی استفاده شده است.

شیر و خورشید، خورشید خانم، و نقوش مرتبط با دوران کهن و باستانی ایران این روزها بدل به اقلام محبوب بسیاری از ایرانیان شده‌اند.

در خیابان منوچهری، دست‌فروشان و عتیقه‌فروشان با وجود مشکلات به نمایش گذاشتن وسایلی که در آن‌ها از تصویر خاندان سلطنتی استفاده شده است ویترین فروشگاه را به اقلامی اختصاص داده‌اند که حس و حال تاریخ‌ گذشته ایران را دارد.

نماد شیر و خورشید، تخت‌ جمشید، پاسارگاد، و نقوش مشهور به نقش‌برجسته‌های هخامنشی از جمله این کالاهای پرطرفدارند.

درعین‌ حال، پرچم شیروخورشید و گردن‌بند و انواع زیورآلات با طرح نقشه ایران نیز جزو کالاهای مورد توجه در ویترین مغازه‌ها است.

ضمن آنکه در میان این کالاهای ویترین مغازه‌ها و بساط دست‌فروشان بیشترین وسائلی با نقش و طرح شیروخورشید بیشترین متقاضی را دارد.

قیمت این کالاها از ارزان، برای مدل‌های کوچک همانند جاکلیدی با قیمت ۵۰ هزار تومان، آغاز می‌شود و برای برخی وسایل همچون مجسمه‌های سربازان هخامنشی، ظروف، تابلو فرش، یا کالاهای عتیقه، مانند زیورآلاتی از جنس نقره، به چند ده میلیون تومان می‌رسد.

در بازار کاشی‌های قدیمی نیز به‌وضوح می‌توان تمایل به کاشی‌هایی با طرح شیر و خورشید یا تصویر مکان‌هایی مانند پاسارگاد، تخت جمشید، نقش رستم، و دیگر بناهای تاریخی ایران را دید.

اما محدودیت‌های حاکم بر این بازار سبب شده است که در سایت‌های فروش وسایل عتیقه و سایت‌های عرضه کالاهای قدیمی، ظروف و وسایلی که یادآور دوران پهلوی است بازاری ویژه داشته باشد.

وقتی در این سایت‌ها جست‌وجو می‌کنیم، می‌بینیم که میزان عرضه (و شاید فروش) ظروف منقوش به تصویر خاندان سلطنتی بیشتر از همه است.

در این بازارهای اینترنتی، سکه‌ها و مدال‌ها و نشان‌های دوران پهلوی نیز عرضه می‌شود. گران‌ترین کالاها مدال‌ها و نشان‌های جشن‌های ۲۵۰۰ساله‌اند.

همچنین، برخی از فروشندگان مدعی‌اند که ظروف استفاده‌شده در این جشن را در اختیار دارند. اما به‌دلیل نبود امکان کارشناسی، نمی‌توان صحت ادعای فروشندگان را تایید کرد.

استقبال سال‌های اخیر از این نوع کالاها سبب شده است برخی تولیدکنندگان تلاش کنند نمونه‌های مشابهی در ایران و خارج از کشور تولید کنند.

به گفته برخی فروشندگان، بیشترین تقاضا برای بشقاب‌هایی با نشان شیر و خورشید و تصویر خاندان سلطنتی است که به‌صورت دیوارکوب در خانه‌ها استفاده می‌شود.

موضوع دیگری که می‌توان در جست‌وجو در سایت‌های فروشگاه‌های اینترنتی دریافت میزان تقاضای زیاد برای پرچم شیروخورشید ایران است. این موضوع، در کنار استفاده گسترده از این پرچم در تجمع ایرانیان خارج از کشور، فرصت مناسبی در اختیار تولیدکنندگان قرار داده است.

اما در داخل کشور نیز، با وجود محدودیت‌های امنیتی، علاقه‌مندان امکان دستیابی به این پرچم را دارند، که نشان می‌دهد در شهرهای ایران نیز برخی افراد خلاق توانسته‌اند خط تولید این پرچم‌ها را راه بیندازند.

در میان عتیقه‌فروشی‌ها نیز پرچم‌های باقی‌مانده از دوران پهلوی قیمت بسیار زیادی دارد؛ پرچم‌هایی که فروشندگان مدعی‌اند در جشن‌ها و مناسبت‌های گوناگون استفاده شده‌اند. برخی خریداران، فارغ از صحت این ادعاها، به‌خاطر قصه‌ای که همراه این اقلام است، حاضرند مبالغی بیش از چند میلیون تومان برای خرید آن‌ها بپردازند.

از دیگر بازارهای محبوب این روزهای عتیقه‌فروشان، فروش آلبوم‌های عکس با تصویرهایی از دوران پهلوی است. تصویرهایی از خیابان‌های شهرهای کشور در دهه‌های ۳۰ تا ۵۰ را، چه به‌صورت آلبوم و چه به‌صورت تک‌عکس‌های قاب‌شده، در این فروشگاه‌ها می‌فروشند.
در این مغازه‌ها، برخی هنرمندان نیز تابلوی نقاشی با تصویرهایی از خاندان سلطنتی عرضه می‌کنند که اگرچه عده‌ای از فروشندگان تلاش دارند این آثار را بخشی از آثار تاراج‌شده از کاخ‌های سلطنتی معرفی کنند، اما کیفیت آثار نشان می‌دهد که به‌تازگی تولید شده‌اند.

فروش اقلام مرتبط با تاریخ ایران به بازار عتیقه‌فروشان محدود نیست. جوانان دستفروشی که اقلام دست‌ساز را در خیابان‌ها بساط کرده‌اند نیز از این نقوش در تولید آثاری مانند قوطی‌های سیگار، استیکرها، گردن‌بندهای چوبی، و انواع پوشاک استفاده می‌کنند.

تمایل به خرید آثار متعلق به دوران پهلوی حتی بر رونق خرید اسکناس و تمبر و سکه‌های قدیمی اثر گذاشته و قیمت اسکناس‌های دوران پهلوی را، به گفته فروشندگان آن‌ها، تا چند برابر افزایش داده است.

به نظر می‌رسد تمایل و علاقه به تاریخ و گذشته ایران یکی از مهم‌ترین عواملی است که بازار فروش این آثار را رونق بخشیده است.

جوانان و نوجوانان ایرانی که در داخل کشور و در غربت تلاش دارند از طریق خرید این اقلام احساس خود را به ایران و سرنوشت این کشور باستانی نشان دهند این روزها در کنار پدر و مادرانی قرار گرفته‌اند که با خرید این اقلام تلاش دارند روزهای خوش گذشته را به شکلی نمادین برای خود یادآوری کنند.
+70
رأی دهید
-6

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۷
    Jerusalem - بیت المقدس،اورشلیم، اسرائیل

    "دیو چو بیرون رود فرشته در آید." (۱۳۵۷). °°°. اما ۴۵ سال بعد حتی یه سنجاق قفلی اون دیو ارزش داره...
    7
    66
    یکشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا

    یه دهن گشادی بود دیروز اینجا زر زر میکرد و از طرف همه بلوچها حرف میزد، این هم این! بیا تحویل بگیر. ملت همونطور که عربها زور زدن ولی شاهنامه از دهنمون نیوفتاد، مطمئن باش شاه هم نمیوفته. خود شاه ملاک نیست جهت اطلاع، روش و راه پهلویسم و ایران گرایی أست که شما چشم ندارین ببینین. مشروطه خواهها (که شما به عمد اسم مثلا سلطنت طلب روشون میذارین) هم مانیفست دارن، هم رهبر دارن و حتی قانون اساسی دوران گذار هم موجود أست برای رای گیری. ولی شما فقط خاویار باقر دستتونه و یه پهلوی ستیزی. حالا هم خودتون رو هم بفروشین یه اسکناس ١٠٠ تومنی اموزگار سمیعی اش رو نمیتونین بخرین.
    4
    37
    یکشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۴:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۴
    somebody - ونکوور، کانادا

    اینجاست که ضد بشر و کمپانی خفه خون میگیرن !!!
    1
    37
    یکشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۴:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    پنجاه و هفت - ریو، برزیل

    در عکس بالا اون که روش *یا امام رضا* نوشته به این مجموعه تعلق نداره و بندازین سطل آشغال.
    6
    39
    یکشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۵:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    hamid411 - لس آنجلس، ایالات متحده امریکا
    somebody - ونکوور، کانادا
    کلا میرن دنبال دادن غریبون، دو تا رو هم یکی حساب میکنن که مالیات کمتر به دولت اتریش بدن
    0
    6
    یکشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.