مستند «اعدام خانم وزیر» روایت زندگی و سرنوشت غم‌انگیز خانم فرخ‌رو پارسای در میان برندگان جوایز کلاریون

مستند خانم وزیر برنده جایزه کلاریون شدصدای آمریکا: مستند «اعدام خانم وزیر» برنده بخش مستندهای تلویزیونی پنجاهمین دوره «جوایز کلاریون» شد که همه ساله توسط «انجمن زنان در ارتباطات» برگزار می‌شود.

مستند «اعدام خانم وزیر» به کارگردانی حسن سربخشیان و تولید بخش فارسی صدای آمریکا ، روایت زندگی و سرنوشت غم‌انگیز خانم فرخ‌رو پارسای اولین زن وزیر در ایران است که برای اولین بار در سالروز اعدام خانم پارسای در اردیبهشت ۱۴۰۲ خورشیدی از تلویزیون صدای آمریکا پخش شد.

این مستند ۶۰ دقیقه‌ای همچنین در بخش مستند‌های تاریخی نوزدهمین دوره جایزه انجمن پخش تلویزیونهای بین‌المللی به همراه چهار نامزد دیگر از تولیدات رادیو نیوزیلند، تلویزیون بی بی سی و دو مستند از کشورهای انگلیس و کانادا در میان لیست نهایی قرار دارد.

مراسم اعلام برندگان نهایی این جایزه نوزدهم آبان ماه ۱۴۰۲ خورشیدی در شهر لندن برگزار خواهد شد.

انجمن پخش تلویزیونهای بین‌المللی سی سال پیش تاسیس شد و در نوزدهمین دوره ۴۰۰ ساعت برنامه تولید شده از هشتاد کمپانی از ۲۳ کشور در بخشهای تلویزیونی ، رادیویی و دیجیتال به رقابت خواهند پرداخت.

فرخ‌رو پارسای اولین وزیر زن در ایران بود که از سال ۴۷ تا ۵۴ خورشیدی عهده‌دار وزارت آموزش و پرورش در دولت‌های دوم و سوم امیر عباس هویدا، نخست وزیر وقت، بود.
اما در شانزدهم اردیبهشت ماه ۱۳۵۹ خورشیدی و همزمان با روز زن که به مناسبت تولد «دختر پیامبر مسلمانان» نام‌گذاری شده بود، روزنامه اطلاعات از صدور حکم اعدام فرخ‌رو پارسای خبر داد. دو روز بعد که روزنامه اطلاعات اجرای حکم اعدام را تایید کرد، روزنامه کیهان هم از تیرباران خانم پارسای خبر داد.
+30
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.