امکان وجود یک سیاره شبیه زمین‌ در کمربند کایپر

العربیه: اخترشناسان ژاپنی می‌گویند ممکن است یک سیاره شبیه زمین‌ در «کمربند کایپر» فراتر از مدار نپتون وجود داشته باشد، که باعث تغییر مسیر حرکت دیگر اشیاء موجود در این منطقه فضا می‌شود.

کمربند کایپر منطقه‌ای فراتر از مدار نپتون است و مملو از اشیاء یخی، سیارات کوتوله، و اسرار در پرده است، و پدیده‌های موجود در آن می‌توانند سرنخ‌هایی از روزگار آغاز منظومه شمسی در اختیار ما بگذارند.

کمربند کایپر تقریباً از 30 «واحد نجومی» فاصله از خورشید شروع می‌شود و تا 50 واحد نجومی ادامه پیدا می‌کند، اما امتداد آن به حدود 1000 واحد نجومی می‌رسد. یک واحد نجومی متوسط فاصله بین زمین و خورشید است.

دانشمندان بر این باورند که یک جسم سیاره‌ای باستانی، متعلق به دوران آغاز شکل‌گیری منظومه شمسی، می‌تواند در عمق کمربند کایپر پنهان شده باشد. به باور آنها، این شبه‌سیاره می‌تواند حدود 500 واحد نجومی از خورشید فاصله داشته باشد، که 500 برابر فاصله میان زمین و خورشید است.

ستاره‌شناسان تخمین می‌زنند که اندازه این شبه‌سیاره احتمالا سه‌برابر زمین باشد. با این حال، از آنجایی که در محدوده کمربند کایپر دمای هوا بسیار پایین است، این سیاره نمی‌تواند مکان مناسبی برای میزبانی از حیات باشد.

این امری شناخته‌شده است که کمربند کایپر پر از میلیون‌ها اشیاء یخی است که به آنها «اشیاء فرا-نپتونی» گفته می‌شود. این اشیاء عموما از مخلوط سنگ، کربن بی‌شکل، و یخ‌های فرار مانند آب و متان تشکیل شده‌اند.

اخترشناسان بر این باورند که این اشیاء، بقایای دوران شکل‌گیری منظومه شمسی هستند. پژوهشگران ژاپنی پس از مشاهدات خود به این نتیجه رسیدند که یک شیء بزرگ در نزدیکی برخی از این اشیاء، بر حرکت آنها تأثیر می‌گذارد و آنها را در مدارهای عجیب و غریب قرار می‌دهد.

علاوه بر این، کمربند کایپر دارای جمعیت قابل توجهی از اشیاء با شیب بالا است، که یعنی با شیب تند دور خورشید می‌گردند. شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای اینطور نشان‌می دهد که سیاره فرضی می‌تواند مسئول این اثرات باشد.
+3
رأی دهید
-1

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.