آمریکا: فرامرز جاویدزاد تابعیت ایالات متحده را نداشت

بی بی سی: متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده می‌گوید فرامرز جاویدزاد، شهروند فوت شده در زندان اوین فاقد تابعیت آمریکایی است.

روز گذشته گزارش شده بود که فرامرز جاویدزاد، شهروند کلیمی دو تابعیتی به خاطر تعلل در رسیدگی پزشکی در زندان اوین درگذشته است‌.

آقای جاویدزاد ۶۳ سال داشت و به «خاطر جرایم مالی در زندان بود.»

متیو میلر دوشنبه در کنفرانس خبری روزانه وزارت امور خارجه ایالات متحده با رد تابعیت آمریکایی فرامرز جاویدزاد، برخورداری او از حق اقامت قانونی در این کشور را مورد سوال قرار داد.

آقای میلر ضمن همدردی با خانواده آقای جاویدزاد گفت: «تا جایی که می‌دانیم او شهروند آمریکا نبوده و مدرکی که نشان دهد به طور قانونی مقیم این کشور بوده را در اختیار نداریم.»

او با این حال نسبت به انتشار گزارش‌ها درباره عدم رسیدگی پزشکی به آقای جاویدزاد ابراز نگرانی کرد.

سخنان آقای میلر در حالی بیان شد که گزارش‌هایی درباره اقامت طولانی مدت آقای جاویدزاد در کالیفرنیا منتشر شده است.

پیش از این، بی‌بی‌سی فارسی در گزارشی اختصاصی از «تعلل مقام‌های زندان اوین در اعزام آقای جاویدزاد به بیمارستان به رغم وخامت حال او خبر داده بود.»

این در حالی بود که به گفته افراد مطلع، آقای جاویدزاد دچار خونریزی معده بود و قاضی پرونده با اعزام او به بیمارستان موافقت کرده بود.

سازمان زندان‌های ایران دوشنبه در واکنش به این خبر با انتشار بیانیه‌ای عدم اعزام او به بیمارستان را تکذیب کرد.

بنابر اعلام سازمان زندان‌ها، آقای جاویدزاد «در بیمارستان مورد عمل جراحی قرار گرفت» و «با اصرار و رضایت شخصی از بیمارستان ترخیص شده است.»

سازمان زندان‌ها هم در گزارش خود تایید کرده که «نامبرده طی مدت حضور در زندان به دلیل سابقه بیماری در دستگاه گوارش پنج نوبت به مراکز درمانی خارج از زندان اعزام شده است.»
چه اتفاقی افتاد؟
سازمان زندان‌ها در توضیح چگونگی مرگ این زندانی اعلام کرد «این زندانی روز اول مهرماه و پس از وخامت حال بلافاصله به بهداری منتقل و عملیات تنفس مصنوعی و احیای قلبی با حضور پزشک و پرستار و عوامل اورژانس ۱۱۵ انجام شده است که متاسفانه با وجود تمام تلاش‌های صورت گرفته این زندانی فوت کرده است.»

اما روز گذشته یک منبع مطلع در روایتی از لحظات منتهی به فوت آقای جاویدزاد به علی خردپیر خبرنگار بی بی سی فاسری گفته بود «فشار خونش می‌رود روی شش، به بهداری زندان منتقل می‌شود و به او سرم می‌زنند. اما اجازه اعزام به بیمارستان داده نمی‌شود. این در حالی است که هماهنگ کرده بودند که به یکی از بیمارستان ها منتقل شود.»

این منبع مطلع به بی بی سی گفت: «(آقای جاویدزاد به ) پرستار می‌گوید خوابم گرفته و سرم را از دستش می‌کشند. صبح دوباره حالش بد می‌شود. او می‌برند. اما رسیدگی نمی‌کنند. دو سه ساعت برای اعزام طول می‌کشد و در همین مدت فوت می‌کند».

به نظر می‌رسد سازمان زندان‌ها نیز در بیانیه خود نوشته او به درمانگاه (بهداری) اوین منتقل شده است.

بی‌بی‌سی فارسی روز گذشته به نقل از افراد مطلع نوشته بود فرامرز جاویدزاد در حالی به زندان بازگردانده شده بود که قاضی اجازه اعزام او را به بیمارستان داده بود.

سازمان زندان‌ها در اطلاعیه خود تاکید کرده که «برابر اطلاعات موجود در اسناد و پرونده پزشکی، زندانی یک نوبت در بیمارستان مورد عمل جراحی قرار گرفته که با اصرار و رضایت شخصی از بیمارستان ترخیص شده است.»

خبر مرگ آقای جاویدزاد در زندان در حالی منتشر می‌شود که کنشگران سیاسی و حقوق بشر درباره وضعیت سلامت برخی از زندانیان سیاسی از جمله جعفر ابراهیمی‌ معلم زندانی و مطلب احمدیان زندانی اهل بانه هشدار داده و ابراز نگرانی کرده‌اند.

پیش از این نیز تعدادی از زندانیان در ایران به خاطر اهمال در مراقبت پزشکی جان خود را از دست داده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل فروردین ۱۴۰۱ در گزارشی فهرستی از ۹۶ زندانی در ایران ارائه کرد که در ۱۲ سال گذشته بر اثر "ممانعت عمدی" از دسترسی به مراقبت‌های پزشکی جانشان را از دست داده‌اند. این فهرست شامل اسامی و پرونده مرگ ۹۲ مرد و چهار زن است که در ۱۸ استان مختلف و ۳۰ زندان در سراسر ایران جان باخته‌اند.

در تازه ترین موارد نیز جواد روحی، از زندانیان اعتراض‌های سال گذشته در نوشهر، ماه گذشته پس از انتقال به بیمارستان جان باخت.
+6
رأی دهید
-9

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.