آمریکا لزوم دریافت روادید برای شهروندان اسرائیلی را از این هفته لغو می‌کند

 دیدار اخیر نتانیاهو و بایدن در نیویورکرادیو فردا: دولت آمریکا از این هفته، اسرائیل را در شمار کشورهایی قرار می‌دهد که شهروندانشان نیازی به دریافت روادید برای سفر به ایالات متحده آمریکا ندارند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز یکشنبه دوم مهرماه، از قول منابع رسمی خبر داد که وزارت امنیت داخلی ایالات متحده آمریکا طرحی را اعلام می‌کند که بر اساس آن شهروندان اسرائیلی بدون روادید می‌توانند به آمریکا سفر کنند و حداکثر تا سه ماه در این کشور اقامت داشته باشند.

به نوشته آسوشیتدپرس، قرار گرقتن اسرائیل در فهرست نزدیک به ۴۰ کشوری که شهروندانشان نیازی به دریافت روادید برای سفر به آمریکا ندارند، به رغم ادامه نگرانی‌ها از رفتار اسرائیل با شهروندان آمریکایی فلسطینی‌‌تبار، انجام می‌شود.

پنج مقام آگاه که نخواستند نامی از آنها برده شود، به این خبرگزاری گفته‌اند که قرار است الخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی آمریکا، پنج‌شنبه هفته جاری به محض دریافت تأیید وزیر خارجه این کشور درباره توافق دولت اسرائیل، لغو روادید برای شهروندان اسرائیلی را رسماً اعلام کند.

با این حال به نوشته آسوشیتدپرس، وزارت خارجه آمریکا، هنوز در مورد برنامه لغو روادید، اظهار نظر نکرده و کاخ سفید این خبرگزاری را به وزارت امنیت داخلی ارجاع داد.

این گزارش می‌افزاید لغو روادید برای شهروندان اسرائیلی از اولویت‌های دولت اسرائیل بوده و یک پیروزی بزرگ برای دولت نتانیاهو محسوب می‌شود که اختلاف دیدگاه زیادی با دولت جو بایدن درباره ایران، مناقشه فلسطین و تغییرات در سیستم قضائی اسرائیل دارد.

با این حال برآوردن یکی آمریکا با چالش‌هایی همراه بوده است؛ این الزام که با همه شهروندان ایالات متحده، از جمله آمریکایی‌های فلسطینی‌تبار، هنگام سفر به اسرائیل یا از طریق اسرائیل، باید به طور یکسان رفتار شود.

در حال حاضر شهروندان آمریکایی فلسطینی‌تبار، برای سفر به نوار غزه یا کرانه باختری از خاک اردن یا مصر عبور می‌کنند، و اسرائیل علت اجرایی نشدن شرط آمریکا را نگرانی‌های امنیتی عنوان کرده است.

با این حال، مقامات آمریکایی به آسوشیتدپرس گفته‌اند که اسرائیل در ماه‌های گذشته برای تعدیل شرایط ورود آمریکایی‌های فلسطینی‌تبار، از جمله اجازه پرواز به فرودگاه بین‌المللی بن گوریون در تل‌آویو و سفر به کرانه باختری اقدام کرده و متعهد شده که رفت‌وآمد آنها را که به داخل و خارج از نوار غزه، تحت حاکمیت حماس، تسهیل کند.

گروهی از سناتورهای دموکرات آمریکا خرداد امسال در نامه به دولت جو بایدن خواستند پیش از معاف کردن اسرائیلی‌ها از ویزای سفر به آمریکا، دولت اسرائیل را به رعایت حقوق تمامی شهروندان خود، شامل فلسطینیان و اعراب، ملزم کند.

همچنین ۱۵ تن از سناتورهای دموکرات اواسط شهریورماه دوباره از دولت آمریکا خواستند حذف روادید برای اسرائیلی‌ها مشروط به تردد آزادانه فلسطینی‌ها باشد.
+11
رأی دهید
-2

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۲
    Realman - کالیفرنیا ، ایالات متحده امریکا
    خاک بر سر بایدن
    1
    5
    ‌سه شنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۴:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.