هزاران تن از ارمنی‌های ساکن قره‌باغ به سوی ارمنستان به راه افتاده‌اند

 ارامنه قره‌باغ
رادیو فردا: خبرگزاری رویترز از حرکت هزاران تن از ارمنی‌های ساکن قره‌باغ کوهستانی به سمت ارمنستان خبر داده و نوشته است کسانی که دسترسی به خودرو و سوخت دارند به طور جمعی در حال ترک منطقه هستند.
 
دولت ارمنستان شامگاه یکشنبه اعلام کرد تا ساعت ۲۴ به وقت محلی حدود هزار و پانصد نفر از آرتساخ، نام قره‌باغ نزد ارمنی‌ها، وارد این کشور شدند.
 
جامعه بین‌المللی قره‌باغ کوهستانی را بخشی از خاک جمهوری آذربایجان می‌داند و نیروهای نظامی این کشور کنترل نسبی این منطقه را از چند روز پیش به دست گرفته‌اند.
 
پس از آن مقام‌های ارمنی ساکن قره‌باغ اعلام کردند به دلیل نگرانی از پاکسازی قومی، تمامی ۱۲۰ هزار شهروند ساکن این منطقه به ارمنستان کوچ می‌کنند.
 
رهبری جدایی‌طلبان قره‌باغ کوهستانی روز یک‌شنبه دوم مهر اعلام کرد که ۱۲۰ هزار ارمنی ساکن این منطقه در نگرانی از پاکسازی قومی و عدم تمایل به زندگی در زیر حکومت جمهوری آذربایجان، به ارمنستان خواهند رفت.

همزمان نخست‌وزیر ارمنستان تأیید کرد که ارامنه قره‌باغ کوهستانی احتمالاً محل زندگی خود را ترک خواهند کرد و افزود که «ارمنستان آماده پذیرش آن‌ها است.»

این تحولات پس از آن گزارش می‌شود که ارتش جمهوری آذربایجان هفته گذشته در عملیات برق‌آسای ۲۴ ساعته ارامنه مسلح منطقه قره‌باغ کوهستانی را وادار به تسلیم کرد.

جمهوری آذربایجان اعلام کرده که درپی یک‌پارچه کردن قره‌باغ کوهستانی با خاک خود، حقوق ارمنیان قره‌باغ را «تضمین می‌کند». اما به نظر می‌رسد که این «تضمین» باکو ارامنه قره‌باغ کوهستانی را که نگران ادامه خشونت از سوی آذربایجان هستند، تسکین نداده است.
دیوید بابائیان، مشاور ساموئل شهرامانیان، رئیس‌جمهور آرتساخ (نام قره‌باغ کوهستانی به زبان ارمنی) به رویترز گفت ۹۹.۹ درصد از مردم ما نمی‌خواهند زیر حاکمیت آذربایجان قرار گیرند و مایل به ترک سرزمین تاریخی خود هستند.

این مقام ارشد گفت که تاریخ انتقال مردم از دالان لاچین، که این منطقه را به ارمنستان وصل می‌کند، هنوز معلوم نیست.
بیشتر در این باره:
آغاز خلع سلاح جدایی‌طلبان قره‌باغ کوهستانی همزمان با هشدار درباره وضعیت ساکنان ارمنی منطقه

روزنامه بریتانیایی گاردین روز اول مهر نوشت که ارمنیان قره‌باغ نگران‌اند که دنیا آن‌ها را به حال خود رها کرده است. آن‌ها به دلیل محاصره از سوی آذربایجان در حدود ۹ ماه اخیر از مواد غذایی و سوخت کافی محروم بودند.

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان که به دلیل عملکرد دولت خود در قبال رویدادهای هفته گذشته قره‌باغ با انتقادهای فزاینده‌تر داخلی روبه‌رو و درخواست استعفای او بلندتر مطرح شده، دوم مهر گفت که ارامنه قره‌باغ همچنان با خطر «پاک‌سازی قومی» مواجه هستند.

به گفته آقای پاشینیان، مقادیری کمک بشردوستانه به منطقه رسیده «اما اگر شرایط واقعی برای زندگی آنان در سرزمین‌شان فراهم نشود و سازوکارهای مؤثری برای مراقبت از جان‌شان در برابر پاک‌سازی قومی ایجاد نشود، این احتمال تقویت می‌شود که ارمنیان خروج از سرزمین خود را تنها راه نجات تلقی کنند».

به گفته ارمنستان، عملیات اخیر ارتش آذربایجان بیش از ۲۰۰ کشته و ۴۰۰ زخمی در قره‌باغ کوهستانی برجای نهاد.

وزارت دفاع روسیه که دارای ۲ هزار نیروی حافظ صلح در این منطقه است، روز اول مهر خبر داده بود که جنگجویان ارمنی بیش از ۸۰۰ قبضه سلاح و ۶ خودروی زرهی را تحت نظارت روسیه به ارتش جمهوری آذربایجان تحویل دادند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در پی مذاکرات تلفنی آخر هفته با همتایان خود از ارمنستان و آذربایجان در فضای مجازی نوشت واشینگتن به حمایت مستمر خود از ارمنستان و تمامیت ارضی آن ادامه خواهد داد.
+30
رأی دهید
-10

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۱
    منتظر الزورو - کپنهاگ ، دانمارک

    نتیجه دوستی با روسیه (خاله خرسه) همینه. کاملا بی پشت و پناه رها شدن تو چنگ اردوغان و نوچه هاش.
    15
    74
    دوشنبه ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۰
    اسرار زرسالاران - مونیخ ، آلمان
    بدون در نظرداشتن اوضاع کلی جهان واستعمارگران و استثمارگران محلی،منطقه ای و فراقاره ای نظرقطعی در مورد رخداد ها گذشته وحال مشکل و غالبأ بی طرفانه نیست. قدرتهای فراقاره ای که عزم به تقسیم امپراطوری عثمانی،اطریش -مجارستان، روسیه،آلمان پروس، افریقا، آسیا وسایرمستعمرات. بین خود داشتند، طبق موافقتنامه سایکس-پیکو وسایر پیمانهای مخفی شکل جغرافیائی به ظاهر کشورهای ملی کنونی را ریخته و با تحریک اقوام و طوایف جنگجو...و به ظاهرمتحدین خود ،حکومت های محلی ،ایالتی،ممالکی،سلاطینی و امپراطوری،...را تضعیف وباجنگ و حیله متلاشی نموده تا نظام کشورهای کنونی و الیگارشی- مافیائی بانکی، صنعتی،نظامی...امروزه تکوین یابد.جهت اطلاع بهتراز تعداد قربانیان توطئه و طرحهای استعمارکهن و نوین، با وجدانی بیطرف وشک سالم به همه ی منابع میتوان به برخی وقایع پی برد.نا گفته نماند که اوضاع و احوال مردم بیدارگشته این کشورهای نوین درزمان مرحوم دکتر مصدق و رهنمودهایش که به عصرتجلی اندیشه وحدت وشرکت داوطلبانه درامورتوسط اقوام وطوایف کشورهای در حال توسعه،حاکمیت قانون،مجلس ودولت منتخب (ونه حاکمیت فئودالی-مافیائی -الیگارشی محلی -اس
    7
    13
    دوشنبه ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۰
    اسرار زرسالاران - مونیخ ، آلمان
    ونه حاکمیت فئودالی-مافیائی -الیگارشی محلی -استعماری...) ،برسمیت شناختن حق شهروندی ملی،حق آزادی،حاکمیت و مسئولیت ملل ایران و منطقه وجهان،پاسداشت استقلال کشور و کشورها و سیاست عدم تعهد و بیطرفی مثبت، سیاست ملی کردن صنعت و درآمد نفت و سایر معادن...به نفع کل مردم و مملکت. سیاست عدم تخاصم با جهان. که تا حدود بسیاری به تکوین توطئه وطرحهای های قدرتهای فراقاره ای و نیز کشمکشهای محلی و منطقه ای خاتمه میداد ، به منصه ظهور رسید. رجوع میدهم به نوشته . ًآشوریان و آذربایجان غربی در جنگ جهانی اولً که باوجود عدم بی طرفی نوشته به کشته و اسیب طرفین مخاصمه اذعان میدارد و یا ًکشتار خواجه لیً ویکیپدیا که در بین سطور به نقش واضح دستهای جنگ افروز پنهان و مافیائی در هدایت تخاصم پی میبریم.سلامت باشید/کلید واژهها:فرمانروای پرخاشگر در کاخ آکسارای/ نسل‌کشی ارمنی‌ها - ویکی‌پدیا/ جنگ اول قره‌باغ /نسل کشی ارامنه؛ پرونده‌ای که پس از ۱۰۸ سال همچنان باز است/ ایرانیان و نسل‌کشی ارمنیان؛ از فروغی تا حسینیان/ ایران و نژادکشی ارمنیان - پیمان فصلنامه فرهنگی.....
    10
    13
    دوشنبه ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۰
    استانبولی - استانبول، ترکیه
    در واقع اروپایی ها بودند که اینها را فروختند، بهمراه روسیه! همان موقع که قرارداد استراتژیکی خرید گاز و نفت وجایگزینی گازپروم در بازار اروپا با آذربایجان بسته شد، معلوم بود که عاقبت کار همین است. امنیت انرژی، علت اصلی تحریکات روسیه بود و ارمنستان هم آلت دستش. اینها آمدند و روسیه را شریک کنسرسیوم کردند! خط لوله جریان شمال هم کارش تمام شد و پوتین به چنگ اردوغان افتاد. در مورد تصفیه قومی هم آفتاب آمد دلیل آفتاب. در آذربایجان و همه قفقاز دهها قوم و دین با هم دارند زندگی می کنند. ولی ارمنستان ونه خرمنستان، تنها استثنا است، ونیم قوم هم غیر خودشان ندارند! با ازدواج های درون نژادی و مشکلاتش، مثل یهودیها تست ژنتیک اجباری برای ازدواج هم که ندارند. بعید نیست با این منوال نسلشان. ولی امیدوارم همه این بدبختها روی آرامش و رفاه را هم ببینند, عوض ادعاهای بی ارزش سابقه 50000 ساله و دشمن تراشی بیهوده. همه هزار ساله های واقعی بدبخت مثل مصر وهند و یونان و غیره با هم کجا هستند و آمریکای 300 ساله کجای این دنیا؟ ما هم بجای زیبا کردن گذشته معلوم الحال، امروزمان را اگر زیبا کنیم، شاید که، فردایمان هم زیبا باشد.
    4
    15
    دوشنبه ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    زنده باد رضاشاه دوم‌ پهلوی - پاریس، فرانسه
    لطفا از واژه جعلی آرتساخ استفاده نکنید. نام آن منطقه قره باغ است، بوده و خواهد بود. مرکز آن هم شهر خانکندی است. سپاس.
    15
    20
    دوشنبه ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.