پاپ فرانسیس به دولت‌های اروپایی: ‌پناهجویانی که از دریا می‌آیند، «مهاجم» نیستند

رادیو فردا: پاپ فرانسیس، ‌رهبر کاتولیک‌های جهان،‌ در سخنانی که به نظر می‌رسد با موضع برخی رهبران اروپایی در تضاد است، گفت دولت‌های اروپایی باید به پناهجویانی که از دریای مدیترانه عبور می‌کنند،‌ کمک بیشتری برسانند.

او که برای شرکت در یک گردهمایی مذهبی به شهر بندری مارسی در فرانسه رفته ،‌ روز شنبه اول مهر تأکید کرد: «آنها که زندگی خود را در دریا به خطر می‌اندازند، مهاجم نیستند؛‌ آنها در جست‌وجوی پذیرش و مهمان‌نوازی هستند.»

اشاره پاپ به پناهجویانی است که از شمال آفریقا سوار بر قایق‌ها به سمت مرزهای آبی اروپا در ایتالیا و فرانسه حرکت می‌کنند تا در این کشورها پناهنده شوند.

او در حالی در مراسم پایانی گردهمایی اسقف‌ها و جوانان در استادیومی در مارسی سخنرانی می‌کرد که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز حاضر بود.

رهبر ۸۶ ساله کلیسای کاتولیک مهاجرت را «واقعیت دوران ما» خواند و با اشاره به این که سه قاره در حاشیه مدیترانه درگیر آن هستند، خواستار آن شد که این پدیده با «دوراندیشی خردمندانه» مدیریت شود.

این در حالی است که فرانسه تحت ریاست جمهوری آقای مکرون قصد دارد تمهیدات سخت‌تری را برای کنترل مهاجرت غیرقانونی از طریق دریای مدیترانه اعمال کند.

از سوی دیگر دولت ایتالیا که با موج فزاینده ورود قایق‌های پناهجویان از شمال آفریقا مواجه است،‌ روز جمعه اعلام کرد آن‌ها باید در دورانی که درخواست‌شان در دست بررسی است، نزدیک به پنج هزار یورو (۵۲۵۹ دلار) به عنوان نوعی وثیقه بپردازند تا بازداشت نشوند.

دولت ائتلافی جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا، همچنین قصد دارد مراکز نگهداری جدیدی در نقاط مختلف این کشور بسازد تا پناهجویان را پیش از بازگرداندن احتمالی محبوس کنند و همچنین زمان بازداشت را از سه ماه به ۱۸ ماه افزایش می‌دهد.

پاپ فرانسیس روز جمعه و در بدو ورود به فرانسه گفته بود انسان‌هایی که در آب‌های دریا در خطر غرق شدن هستند،‌ «باید نجات داده شوند».

او با اشاره غیرمستقیم به صدها پناهجو که هنگام عبور از دریای مدیترانه غرق شده‌اند،‌ اصافه کرد که نجات آنها «وظیفه انسانی» و «وظیفه متمدنانه» است.

رهبر کاتولیک‌ها که در میانه بحران پناهجویی به فرانسه رفته است، هشدار داد که دولت‌های اروپایی نباید به «تعصب بی‌تفاوتی» و «فلج ترس» در برابر پناهجویان دچار شوند.

آژانس مرزبانی و گارد ساحلی اروپا، موسوم به فرونتکس، روز ۲۰ مرداد اعلام کرد در حالی که شمار پناهجویانی که قصد دارند از مسیرهای میانی دریای مدیترانه خود را به اروپا برسانند، به بیش از دو برابر افزایش یافته، صدها تن از آن‌ها جان خود را از دست داده و بیش از دو هزار تن دیگر مفقود شده‌اند.

وزارت کشور ایتالیا هم خبر داده از ابتدای سال جاری میلادی بیش از ۱۳۲ هزار مهاجر با قایق خود را به خاک ایتالیا رسانده‌اند که در قیاس با کمتر از ۷۰ هزار نفر در مدت مشابه سال قبل، افزایش قابل توجهی نشان می‌دهد.
+7
رأی دهید
-12

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.