موافقت بایدن با تحویل موشک‌های اتاکمز به اوکراین

لحظه اصابت موشک از اوکراین به مقر نیروی دریایی روسیه در کریمهبی بی سی: رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند که آمریکا قصد دارد برای کمک به اوکراین در حملات پدافندی مقابل روسیه، موشک‌های دوربرد اتاکمز به کی‌یف بدهد.

این رسانه‌ها از قول مقام‌های آمریکایی نوشته‌اند که با موافقت جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، به‌زودی موشک‌های اتاکمز را در اختیار اوکراین قرار خواهند داد.

موشک‌های «سامانه موشکی تاکتیکی» که مخفف آن در انگلیسی اتاکمز خوانده می‌شود، تا ۳۰۰ کیلومتر بُرد دارند و اوکراین با این موشک‌ها می‌تواند تا عمق مناطقی که دست نیروهای روسیه است، به آنان حمله کند.

دیروز جمعه در حمله پدافندی اوکراین، دست‌کم یک موشک به مقر ناوگان دریایی روسیه در کریمه اصابت کرد.

روسیه حدود ده سال پیش این منطقه از اوکراین را تصرف کرد و بعدا آن را بخشی از خاک خودش اعلام کرد.

یک منبع در نیروهای نظامی اوکراین به بی‌بی‌سی گفته که حمله دیروز به بندر سواستوپل با استفاده از موشک‌های «استورم شدو» صورت گرفته که بریتانیا و فرانسه در اختیار کیف گذاشته‌اند.

این موشک‌ها حدود ۲۵۰ کیلومتر برد دارند.
موشک‌های اتاکمز تا ۳۰۰ کیلومتر بُرد دارند و اوکراین با این موشک‌ها می‌تواند تا عمق مناطقی که دست نیروهای روسیه است، به آنان حمله کند.ان‌بی‌سی و وال‌استریت‌ژورنال از قول مقام‌های آمریکایی که نامشان را نبرده‌اند نوشته‌اند که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی‌اش گفته که موافقت می‌کند «تعداد کمی» موشک‌های اتاکمز به کی‌یف بدهد. این دو روز پنج‌شنبه در کاخ سفید با همدیگر دیدار داشتند.

وال‌استریت‌ژورنال گزارش داده که آمریکا این موشک‌ها را ظرف هفته‌های آینده به اوکراین می‌فرستد.

در همین حال واشنگتن‌پست از افراد مطلع نقل‌قول کرده است که آمریکا این موشک‌ها را مجهز به بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین می‌دهد و نه با کلاهک تکی.

هنوز مقام‌های آمریکایی یا اوکراینی این گزارش‌ها را تایید نکرده‌اند.

ارسال بمب‌های خوشه‌ای از آمریکا به اوکراین پیش‌تر مایه انتقاد شده بود.

پس از دیدار روسای جمهوری آمریکا و اوکراین در واشنگتن، کاخ سفید اعلام کرد که ۳۲۵ میلیون دلار کمک نظامی بیشتر - شامل توپخانه و مهمات - به اوکراین می‌دهد. هفته آینده تانک‌های آمریکایی آبرامز به کی‌یف می‌رسند. با این حال هر دو آنان از توضیح‌دادن درباره سرنوشت درخواست‌های اوکراین برای گرفت موشک اتاکمز طفره رفته‌اند.

اوکراین پیش‌تر گفته بود این موشک‌ها برای حملات پدافندی‌اش به روسیه اهمیت کلیدی دارند چون با آنها می‌تواند خط تدارکاتی، مقرهای فرماندهی و دیگر مراکز لجستیکی نیروهای روسیه را که در عمق جبهه هستند، هدف بگیرد.

در آن صورت روسیه وادار می‌شود این مراکز را از خط مقدم دورتر کند و این تجدیدقوا را برای نیروهای روسیه کندتر و دشوارتر می‌کند.

روسیه زمستان دو سال پیش، در فوریه ۲۰۲۲، حمله تمام‌عیار به اوکراین را آغاز کرد و دولت آمریکا در ابتدا درباره ارائه جنگ‌افزارهای روزآمد به اوکراین، تعلل می‌کرد. ولی این موضع واشنگتن تغییر کرد و از جمله تا کنون سامانه موشکی دقیق هیمارس و سامانه موشکی دفاعی پاتریوت را به اوکراین داده است.

اما تا کنون جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، از بیم کشیده‌شدن به رویارویی مستقیم با روسیه، با ارائه موشک‌های اتاکمز به اوکراین موافقت نکرده بود.
+17
رأی دهید
-5

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.