نشستن بیش از ۱۰ ساعت در روز و خطر ابتلا به زوال عقل

دویچه وله: یک مطالعه نشان می‌دهد که بیش از ۱۰ ساعت بی‌تحرکی در روز، خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد.

به‌نوشته نشریه بریتانیایی دیلی‌میل؛ تیمی از محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و دانشگاه آریزونا داده‌های بیش از ۵۰ هزار بزرگسال بریتانیایی میانسال را به‌مدت شش‌سال تجزیه‌وتحلیل کردند.

بنا‌بر نتایج این مطالعه، افرادی‌که ۱۰ ساعت در روز را بی‌تحرک می‌گذراندند، ۸ درصد بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل هستند. در‌همین‌حال، افرادی‌که ۱۲ ساعت در روز را در حالت نشسته سپری می‌کنند، ۶۳ درصد بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

به‌گفته دانشمندان، نشستن طولانی‌مدت می‌تواند منجر به بیماری‌هایی مانند چاقی، فشار خون بالا و دیابت شود که همگی از عوامل خطر شناخته‌شده برای زوال عقل هستند.

علاوه‌بر‌این، عدم تحرک فیزیکی ممکن است سلامت عروق را مختل کند، جریان خون را به مغز کاهش و احتمال بیماری عروق مغزی را افزایش دهد.

اما آیا می‌توان از زوال عقل با تحرک پیشگیری کرد؟

محققان نشان داده‌اند که هورمونی به‌نام آیریزین که در طول تمرین ورزشی و تحرک بدنی ترشح می‌شود، پلاک‌های مرتبط با اختلال حافظه و آلزایمر را در مغز پاک می‌کند.

با‌این‌حال، فعالیت بیشتر لزوماً نباید از یک برنامه ورزشی مشخص ناشی شود. به‌طور‌کلی، توصیه می‌شود که افراد حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته ورزش با شدت متوسط ​​داشته باشند.

شما باید فرصت‌هایی برای حرکت در طول زندگی روزمره خود پیدا کنید. برای مثال، اگر پشت میز کار می‌کنید، می‌توانید استراحت‌های کوتاهی برای ایستادن، حرکات کششی یا راه‌رفتن داشته باشید. همچنین می‌توانید به‌جای آسانسور از پله‌ها استفاده کنید. سعی کنید یک برنامه ورزشی منظم داشته باشید و آن را بخشی از برنامه روزانه یا هفتگی خود قرار دهید.

همانطور‌که شروع به حرکت بیشتر می‌کنید، باید برای گوش‌دادن به بدن خود نیز وقت بگذارید. اگر احساس درد، ناراحتی یا هر چیز غیرعادی دارید، صبر کنید و در‌صورت‌لزوم با پزشک خود صحبت کنید.

هدف این است که فعالیت بدنی لذت‌بخش و پایدار باشد.

تغییرات تدریجی و تلاش‌های کوچک و مداوم می‌تواند منجر به بهبود سلامت کلی بدن و کاهش احتمالی خطر ابتلا به زوال عقل شود.

بنا‌به‌گفته کارشناسان انجمن آلزایمر آمریکا، زوال عقل به مجموعه‌ای از علائمی اطلاق می‌شود که ناشی از تغییرات غیرطبیعی در مغز است. این علائم می‌تواند شامل کاهش توانایی فرد برای فکر‌کردن و به‌خاطر‌سپردن چیزها باشد و در زندگی روزمره اختلال ایجاد کند. بیماری آلزایمر شایع‌ترین شکل زوال عقل است که ۶۰ تا ۸۰ درصد از کل موارد زوال عقل را تشکیل می‌دهد.

این مطالعه در ژورنال Jama Network منتشر شده است.
+5
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.