زلنسکی: کمک‌های مالی آمریکا قطع شود اوکراین جنگ را خواهد باخت

 ولودیمیر زلنسکی (نفر وسط) در کنار چاک شومر (راست) و میچ مک‌کانل، رهبران دمکرات و جمهوریخواه در سنای آمریکارادیو فردا: رئیس‌جمهور اوکراین نسبت به قطع کمک‌های مالی ایالات متحده آمریکا به کی‌یف هشدار داد و گفت این کار باعث شکست کشورش در مقابل تهاجم نظامی روسیه خواهد شد.

چاک شومر رئیس اکثریت سنا و از حامیان اصلی پشتیبانی دولت جو بایدن از اوکراین، روز پنج‌شنبه ۳۰ شهریور گفت ولادیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در دیدار با او گفته است اگر واشینگتن کمک‌های مالی خود را قطع کند، کی‌یف جنگ را خواهد باخت.

این اظهارات در میانه افزایش نارضایتی بخشی از مالیات‌دهندگان آمریکایی و قانونگذاران حزب جمهوری‌خواه از ادامه کمک‌های مالی هنگفت دولت جو بایدن به اوکراین انجام شده است.

کنگره آمریکا از زمان تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در فوریه پارسال، ۱۰۰ میلیارد دلار کمک مالی به اوکراین تصویب کرده که ۴۳ میلیارد دلار از این رقم، کمک‌های تسلیحاتی بوده است.

اما جناح راستگرای حزب جمهوری‌خواه، در حالی که دونالد ترامپ برای رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ آماده می‌شود، با استناد به نتایج نظرسنجی‌ها می‌گوید مردم از ادامه کمک‌های مالی به اوکراین دلسرد شده و این کمک‌ها باید متوقف شود.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد حضور آقای زلنسکی در کنگره آمریکا در دومین سال جنگ، نسبت به سفر دسامبر پارسال او که به عنوان یک قهرمان ملی مورد استقبال کنگره قرار گرفت، با چالش‌های بیشتری مواجه است.

آقای زلنسکی که پیراهن نظامی سبزرنگ خود را پوشیده بود، هنگام ورود به کنگره گفت انتظار دارد «مذاکرات مهمی» داشته باشد و دریافت سامانه‌های دفاع هوایی از مهمترین موضوعات این مذاکره خواهد بود.

سفر او به آمریکا برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل با موج جدیدی از حملات موشکی روسیه به شهرهای اوکراین همزمان شده و آخرین این حملات سه کشته در منطقه خرسون بر جا گذاشته و در مناطق دیگر نیز چند شهروند اوکراینی زخمی شدند.

آقای زلنسکی روز پنج‌شنبه در سخنرانی کنگره، کوین مک کارتی رهبر اقلیت جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا را مورد خطاب قرار داد؛ کسی که اختلافات میان هم‌حزبی‌های خود در ادامه کمک‌های مالی به اوکراین را پنهان نمی‌کند.

برخی نمایندگان حزب جمهوری‌خواه می‌گویند منابع مالی که برای اوکراین تخصیص داده می‌شود می‌تواند صرف امنیت مرزهای کشور شود. آنها همچنین نسبت به سرعت ضدحملات اوکراین و هدر رفتن این منابع مالی در سیستم فساد‌آمیز اوکراین اظهار نگرانی می‌کنند.

سناتور راجر مارشال از حزب جمهوری‌خواه می‌گوید کنگره نباید دیگر یک چک سفید دیگر برای زلنسکی ارسال کند.

شش سناتور جمهوری‌خواه نیز با امضا نامه‌ای از «کافی بودن» کمک‌های مالی به اوکراین خبر داده و گفته‌اند هرگونه بودجه جدید برای یک بسته کمک مالی دیگر به این کشور را مسدود خواهند کرد.

با این‌حال، مایکل مک‌کال، از اعضای میانه‌رو حزب جمهوری‌خواه که ریاست کمیته روابط خارجی سنا را در اختیار دارد، می‌گویند آقای زلنسکی به او گفته است «در حال برنده شدن است».

آقای مک‌کال در ادامه گفت وقتی پرسیدم چه چیزی نیاز دارید و برنامه شما برای پیروزی چیست، آقای زلنسکی گفته است اوکراین یک بسته کمکی ۲۴ میلیارد دلاری دیگر نیاز دارد.

آقای زلنسکی در سخنرانی نشست مجمع عمومی سازمان ملل نیز از رهبران جهان خواست که محکم در کنار اوکراین برای مقابله با «نسل‌کشی» روسیه بایستند.

کاخ سفید می‌گوید دیدار رهبر اوکراین در «زمان بسیار حساسی» انجام شده، زیرا ضدحملات اوکراین علیه نیروهای روسیه در آستانه زمستان پیشرفت دارد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا همچنین گفته است درخواست زلنسکی برای تحویل موشک‌های با برد ۳۰۰ کیلومتر روی میز است، اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا متعهد شده است که هر اتفاقی بیفتد، در کنار کی‌یف خواهد ایستاد.

رویترز می‌نویسد او می‌خواهد در مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری آمریکا نیز با نشان دادن حمایت ثابت خود از اوکراین، رهبری جهانی آمریکا را به نمایش بگذارد.

قرار است آقای زلنسکی دیداری با همتای آمریکایی خود در کاخ سفید داشته باشد و آقای کربی می‌گوید جو بایدن «مستقیماً منتظر دریافت چشم‌انداز میدان جنگ از فرمانده کل اوکراین است».

آقای بایدن که روز سه‌شنبه در سازمان ملل سخنرانی می‌کرد، نسبت به تنها گذاشتن اوکراین هشدار داد و گفت روسیه معتقد است که جهان خسته خواهد شد و به او اجازه خواهد داد که اوکراین را بدون عواقب وحشیانه مورد خشونت قرار دهد.
+19
رأی دهید
-0

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۴
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    ۱) پیش‌گفتار؛ اپتدا اینکه، ایشان سرانجام یک حرف راست زد، و چه افسوس که این کمک‌های امریکا، همه برای اهداف نظامی هست و اینهمه پول در اصل در طی‌ این یک‌سال‌و‌نیم تاکنون از بین رفتند -و چقدر هم وزیر و وکیل‌ها آن‌را به جیب زدند!-. گرانی اینجا بی‌داد می‌کنه. مواد خوراکی به‌نسبت یک‌سال‌و‌نیم پیش، صد برابر گرون‌شدن‌. بگذریم. / راستش ۱۲-۱۳ روز پیش فکر کردم که اگر روز ۱۵ این ماه میلادی(یعنی ۸ روز پیش) در این سایت محترم خبری از اکراین بازنشر بشه، من نیز یک خاطره‌ی بسیار کوتاهی رو که چند سال پیش نوشته بودم و در محفلی مجازی قرارا داده بودم، اکنون دوباره بازنویسی کنم و به نشر در این سایت محترم برسانم، که اما روز ۱۵ ماه میلادی جاری، خبری از اکراین پخش نشد، پس حال -اگر مسئولین محترم سایت، تایید در درج بفرمایند-، در دو کامنت پسین، خاطره‌ی کوتاه‌ام رو، خدمت گرامی‌یان قرار می‌دهم - خاطره‌ای با نام؛ "اولین رایحه - پاییز ۲۰۰۲ - کی‌یف" ~ (در دو کامنت پسین...)
    0
    4
    شنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    ۲) خاطره‌ی "اولین رایحه - پاییز ۲۰۰۲ - کی‌یف"؛ - پانزدهم ماه سبتامبر سال ۲۰۰۲ میلادی، یعنی درست ۲۱ سال پیش، به اوکراین مهاجرت کردم. پس از آن‌که صبح با هواپیما به کی‌یف رسیدیم -و شخصی که نماینده دانشجویان بود ما را به خوابگاه برد-، پس از سکنا در اتاق، با دوست و همدانشگاهی آن‌سال، اپتدا چندساعتی‌ استراحت کردیم، سپس عصر که شد، از خوابگاه بیرون آمدیم و در "سرزمین تازه"، پیاده تا اولین بازار تره‌باری که در آن منطقه بود رفتیم. --- آن‌جا وارد یک مغازه بزرگ بازارک‌مانند (به‌روسی؛ اونیورسام) شدیم، که حال‌وهوای‌اش بسان دهه شصت خورشیدی در ایران بود - یعنی‌ کف‌اش پوشیده از موزاییک‌هایی خاکستری با پولک‌های خال‌گونه، و دیوارهای‌اش همچون حمام، پوشیده از کاشی‌های آبی‌رنگ قدیمی‌ ~ (ادامه...)
    0
    6
    شنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    Adamat7775 - خارکف، اوکراین
    ۳) در اطراف نیز، یخچال‌های صنعتی ویترین‌دار بودند که در یکی‌شان چند سینی بود که بر روی آن‌ها پنیرهای مختلف قرار داشت، و در کنار سینی‌ها، چاقو برای برش. در یخچال کناری، انواع و اقسام فراورده‌های گوشتی -سوسیس‌ و کالباس‌- بود. --- و اما موردی که نظرم را به‌عنوان شخصی‌ که برای اولین‌بار در محیط و فضای کشوری دیگر قرار می‌گیرد جلب کرد این بود، که تا وارد این بازارک شدیم، "بویی تلفیقی" مشام را مورد حس خود قرار داد، تا جایی‌که حتا اکنون پس از گذشت ۲۱ سال زندگی‌ در اکراین، همچنان "آن رایحه" در ذهن‌ام، بویی آشنا و نوستالژیک است - رایحه‌ای که آمیخته بود از بوی کالباس و مرغ‌های دودی‌شده‌ای که در یکی‌ از یخچال‌ها قرار داشتند، و آمیزه‌ی آن با بوی نوشیدنی‌های الکلی و ودکاهایی که در بخش دیگری از بازارک بفروش می‌رسیدند - تلفیق رایحه‌ی ودکا با کالباس و مرغ دودی، اولین آشنایی من با کشوری از شوروی سابق گشت ... / بوها و رایحه‌ها، بخش مهمی‌ از خاطرات و نوستالژی‌های ماندگار ذهن را تشکیل می‌دهند ~
    0
    6
    شنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.