گریه‌های یوهان در «اوین» در چت تصویری با خانواده‌اش؛ «چراغ سلول ۲۴ ساعته روشن است»

یورونیوز: پدر یوهان از شرایط نگهداری پسرش در اوین ناراضی است. می‌گوید: «پسرم باید شب‌ها با چشم‌بند به خواب برود چرا که چراغ سلول ۲۴ ساعته روشن است.» مادر این جوان نیز تاکید دارد که «به هر قیمتی شده خواهان آزادی فوری یوهان» است.

پدر و مادر یوهان فلودروس این سوی دوربین و او در آنسوی دوربین در زندان اوین است. او گفت‌وگوی کوتاهی به زبان انگلیسی با خانواده دارد. پدر یوهان از شرایط نگهداری پسرش در اوین ناراضی است. می‌گوید: «پسرم باید شب‌ها با چشم‌بند به خواب برود چرا که چراغ سلول ۲۴ ساعته روشن است.» مادر این جوان نیز تاکید دارد که «به هر قیمتی شده خواهان آزادی فوری یوهان» است. خواهر یوهان اما نگران روزی است که برادرش پا به خانه بگذارد و آنها با چهره جدیدی از او آشنا شوند؛ جوانی که در زندان درهم شکسته است.

یوهان فلودروس، شهروند سوئدی در بهار سال گذشته در «سفری توریستی» و «شخصی» همراه با چند تن از دوستان سوئدی خود به ایران رفت. این جوان سوئدی هفدهم آوریل ۲۰۲۲ به هنگام ترک ایران در فرودگاه امام خمینی بازداشت شد.

اوایل سپتامبر برای نخستین بار و پس از بیش از ۵۰۰ روز بازداشت نام این جوان سوئدی رسانه‌ای شد. نیویورک تایمز با انتشار گزارشی مفصل  نوشت که «مقام‌های سوئد و اتحادیه اروپا بیش از یک سال بازداشت او را مخفی نگه داشتند.»

شبکه تی‌وی ۴ سوئد به خانه خانواده این جوان رفته و به هنگام گفت‌وگوی آنلاین تصویری خانواده و او از آنها تصویربرداری کرده است. گفت‌وگویی که در آن اشک از چشمان یوهان جاری است و به خانواده‌اش می‌گوید که موهایش کمی سفید شده است.

بازداشت این شهروند سوئدی که کارمند اتحادیه اروپا نیز به شمار می‌آید برای مدت طولانی رسانه‌ای نشده بود.

دولت ایران در ژوئیه سال گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که یک تبعه سوئدی را به اتهام جاسوسی بازداشت کرده است. آقای فلودروس اکنون در زندان اوین نگهداری می‌شود.
گفت‌وگوی تصویری خانواده و یوهان
گفت‌وگوی کوتاه تصویری میان یوهان و خانواده‌اش کوتاه است. او به خانواده می‌گوید که موهایش کمی سفید شده و صدای پدر و مادر به گوش می‌رسد که به او دلداری می‌دهند که نه اینطور نیست و تو خیلی سالم و خوب به نظر می‌رسی.
خانواده از دیدار فرزندانشان خرسند هستندصدای ضعیف مادر در پس زمینه شنیده می‌شود « می‌ترسیدم اینطور نباشد ... »
«آرامش شما من را هم آرام می‌کند»
یوهان نیز خوشحال است که خانواده‌اش آرام و خوب به نظر می‌رسند و می‌گوید «همین آرامش شما حال من را هم خوب می‌کند.» اما صدای مادر دوباره از پس زمینه به گوش می‌رسد که «وقتی الان داریم با تو حرف می‌زنیم اینطور است، اگرنه ... »

کرستین مادر یوهان فلودروس جلوی دوربین تلویزیون سوئدی نشسته و به خبرنگار می‌گوید: «یک بار، معلم قدیمی یوهان را دیدم، او با خوشحالی جلو آمد و از وضعیت یوهان پرسید. گفت می‌دانم که او در اتحادیه اروپا کار می‌کند. حالش چطور است؟ نمی‌دانم به او چه پاسخی دادم، تنها می‌دانم از آنجا پا به فرار گذاشتم. نتوانستم آنجا بمانم. نمی‌دانستم چه باید بگویم خیلی سخت بود.»
کرستین مادر یوهان فلودروسچراغ سلول پسرم ۲۴ ساعته روشن است
متس، پدر یوهان فلودروس نیز از وضعیت نگهداری پسرش در زندان اوین راضی به نظر نمی‌رسد. او می‌گوید: «آنها روی زمین می خوابند، فقط چهار پتو در اختیار دارند. او از دو پتو به عنوان تشک، یکی به عنوان بالشو دیگری به عنوان پتو استفاده می‌کند. وقتی آنها را بین مکان‌های مختلف جابه جا می‌کنند، همیشه یک چشم بند به چشم دارد. آنها چشم‌بندها را داخل سلول دارند. از آنجایی که چراغ داخل سلول ۲۴ ساعته روشن است، وقتی به خواب می‌روند آن را روی چشمان خود می‌گذارند.»
پدر یوهان نشان می‌دهد که فرزندش هر شب باید با چشم‌بند به خواب برود«می‌ترسیم وقتی به خانه بازگردد، دیگر او را نشناسیم»
اینگرید، خواهر یوهان فلودروس به روزهای پس از آزادی برادرش نیم‌نگاهی دارد و نگران است که سختی این تجربه او را شکننده کرده باشد. اینگرید می‌گوید: «خیلی وقت می‌شود که یوهان آنجاست. حتی اگر آنطور که همه می‌گویند یوهان فوق‌العاده هم قوی باشد، با این تجربه او در هم می‌شکند. می‌ترسیم زمانیکه به خانه بازگردد، دیگر او را نشناسیم.»
می‌ترسیم زمانیکه به خانه بازگردد، دیگر او را نشناسیممتس، پدر یوهان تنها یک خواسته دارد، آزادی هرچه‌زوتر پسرش.
احتمال تبادبل یوهان و حمید نوری؟
خبرنگار از مادر یوهان درباره احتمال تبادل فرزندش با حمید نوری [دادیار اسبق قوه قضاییه ایران] می‌پرسد و او می‌گوید: «نمی‌توانیم در این زمینه هیچ گمانه‌زنی کنیم، چیزی نمی‌دانیم. تنها خواسته ما  این است که یوهان به هر قیمتی که شده زودتر به خانه بازگردد.»

ایالات متحده پس از رایزنی‌های طولانی بر سر تبادل زندانیان بالاخره توانست ۵ شهروند آمریکایی را به وطن بازگرداند. مدت‌هاست که احتمال تبادل حمید نوری با یک شهروند سوئدی به گوش می‌رسد. حمید نوری متهم به مشارکت در اعدام‌های سال ۶۷ در ایران در دادگاهی در کشور سوئد به حبس ابد محکوم شده است. جمهوری اسلامی ایران در تلاش است تا او را به خانه بازگرداند.

دادستانی سوئد پیش از این برای آقای نوری، به اتهام «جنایت علیه بشریت» و «قتل عمد» تقاضای حبس ابد کرده بود.
+50
رأی دهید
-10

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

    از زمانی که ایران اعضای سفارت امریکا را به گروگان گرفت تا همین حالا مرتبا دارد امتیاز میگیرد و دلیلی نمی بیند تا این کار سخیف را رها سازد
    0
    53
    جمعه ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Nagonsar - مونیخ ، آلمان

    اخ جگر ایرانیها براتون کوبیده شد پفیوس ها. حقش بود دسته بیل تقدیم یوهان جونتون می‌کردند و می انداختنش تو بند ۲۰۹ تا بیشتر خوش بحالش بشه. ۴۴ ساله این رژیم که همه‌جور حمایتش میکنید بچه ها ملت را زندان و شکنجه میکنه .در خارج کشور جلوی چشمان کور شما ترور میکنه و شما پفیوزها ترو راست‌ها را بذ احترامات کامل با پرواز خصوصی تحویل رژیم میدید.کور و کر و لال هستید ولی وای یوهان جونت که برای سواستفاده جنسی از دخترهای ایران رفته اونجا گیر میافته،
    3
    54
    جمعه ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Nagonsar - مونیخ ، آلمان

    ...داد و هوار راه می‌اندازید. کدومتون بخاطر تومان صالحی به رژیم اعتراض کردید رژیم که چی بگم مردورهای اشغال‌گر تون در ایران
    1
    43
    جمعه ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    paksan - ایران، ایران

    روشهای سپاه برای پول در آوردن از گروگانها. یعنی دقیقا مثل فیلمها که می بینیم یک گروه یکنفر رو گروگان میگیره بعد تماس میگیرن خانواده اش و صدای گریه و زاری که پول بیشتری بگیرن. حالا اونا خلافکارا هستن که بخاطر احتمال دستگیری زیاد نمی تونند طولش بدن ولی اینا حکومتی هستن یعنی خلافکارا و گروگانگیرهای حکومتی که با خیال راحت سناریو میسازن که پول بیشتر بگیرن. مشکل مردم ایران پول دادنهای غربی ها هستش و درسته پولی از خودشون نمیدن ولی همون دادن پولهای بلوکه شده باعث تشکیل این تجارت در حکومت تروریستی در حکومت بچه کش اسلامی شده. چرا کشورهای غربی سفر به ایران رو ممنوع نمیکنند؟ چه منفعتی برای مقامات سیاسی غربی تو این پول بازی ها هستش؟ به نظر من باید این نکته رو واردش شد تا بفهمیم چرا سفارتها افراد بیخود در ایران نگه میدارن؟ ممنوعیت مسافرت بخاطر تهدیدات تروریستی چرا اعمال نمیشه؟
    0
    26
    جمعه ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۴
    2023Azadi - لینز، اتریش
    رژیم هاست 🤮
    0
    0
    جمعه ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    زنده باد رضاشاه دوم‌ پهلوی - پاریس، فرانسه
    دیگه دوران اینکه یک حکومتی یک جا فاسد باشه بقیه در امان باشند گذشته است. این روزها دود بی ناموسی و بیشرفی حکومت ها در چشم تمام جهان می رود. از جمله حکومت آخوندی فاسد ایران.همین سوئد حامی حکومت تروریستی در تمام معاملات و معادلات بین المللی است. حالا نوش جان کنید قطره ای از زهری که جوانان ما نیم قرن نوشیدند!
    0
    10
    جمعه ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    Ali siya - لندن، انگلستان
    آقای یوهان حیف نان .تا شما باشی . دیگر برای کشوری جاسوسی نکنی .این کار خیلی بدی است .اون روز که ملیون یورو تو حساب بانکت نشست .باید فکر میکردی با دم شیر داری بازی میکنی . حمید نوری بی‌گناه انداختی تو زندان .اونکه بدبخت پیرمرد است .خانواده داره .دل ما ایرانیان پشت آقای نوری است .
    13
    0
    جمعه ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.