کُرد هراسی و شوونیسم پارسی؛ مقاله ای از صادق زیباکلام

صادق زیباکلام می نویسد: من هرقدرکه در سخنان آقای «عبدالله مهتدی» دقت کردم متوجه نشدم کدام بخش از حرف‌هایشان آنقدر هراسناک بوده که موجب این همه آشفتگی درمیان شوونیستهای سلطنت‌طلب و سایر پان‌ایرانیست‌ها شده؟

هر‌کس کمترین آشنایی به ادبیات سیاسی کردها داشته باشد، متوجه میشد که سخنان ایشان حاوی مطالب جدیدی نبود و تکرار همان خواسته‌هایی بود که کردها متجاوز ازیک قرن است بدنبال آن بوده‌اند. این اتهام هم که آنها میخواسته‌اند از اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» بنفع مطالباتشان بهره برداری کنند، نه خیانت بوده نه جنایت. مگر اهل سنت و مولوی عبدالحمید غیر از این عمل کردند؟ ایضاً دانشجویان و سایر معترضین. پاسخ به این پرسش‌ها بدیهی‌تر از آنست‌ که‌ پان ایرنیست‌ها آنها را ندانند.

مشکل جای دیگری است. مشکل، همان مشکل تاریخی است که از زمان بوجود آمدن دولت مدرن یا «دولت - ملت» از زمان رضاشاه تا به امروز ادامه یافته: «نادیده گرفتن اقلیت‌های قومی و دینی» و درمرحله بعدی هم «انکارحقوق آنها». تهران همواره یک پاسخ در قبال مطالبات اقلیت‌ها داشته و آنهم متهم نمودن آنان به تجزیه طلبی و راه حل هم سرکوب بوده. اما یکصدسال سرکوب نه تنها مطالبات کردها را از بین نبرده، بلکه در جریان اعتراضات سال گذشته شاهد یکپارچگی گسترده اعتصابات و اعتراضات در مناطق کرد‌نشین بودیم.

ایکاش آنان که کردها را متهم به تجزیه‌طلبی می‌کنند به این پرسش‌ها پاسخ می‌دادند که ظرف یکصد سال گذشته، چند چهره کرد، نخست‌وزیر، وزیر، رئیس مجلس، استاندار، مدیرکل، وسایر مناصب مهم را در دست داشته‌اند؟ آیا غیر از اینست که مرکز حتی اجازه‌ نداده میلیون‌ها کرد، یک مدرسه ابتدایی به زبان کردی در مهاباد یا سنندج داشته باشند؟ آیا کردها کوچکترین نقشی در برنامه‌ریزی و توسعه مناطق خودشان داشته‌اند؟

مساله اقلیت، دربسیاری ازکشورهای دیگرهم بوده. اما تجربه بشری نشان داده که سرکوب و انکار هیچ موفقیتی در«ملت‌سازی» نداشته وتنها الگوی موفق ایجاد وحدت و یکپارچگی سرزمینی،«دمکراسی» است.

چندسال پیش دراسکاتلندهمه‌پرسی صورت گرفت ونزدیک به ۷۰ درصد، خواهان ماندن دربریتانیا شدند. چرا این نتیجه ببارآمد؟ چون اسکاتلندی‌ها جدامی‌شدندکه چه بدست آورند؟ کدام خواسته‌شان برآورده نشده، که اگر جدا شوند به آن خواسته می‌رسیدند؟
ایکاش شوونیستهای ایرانی یک مورد ازخواست‌های کردها را میتوانستند نشان دهند که ظرف یکصد سال گذشته تحقق یافته؟.
+35
رأی دهید
-46

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۷
    hamidesabz - لندن، انگلستان
    دکتر زیبا کلام عزیز، من یکی از طرفداران شما هستم، و توصیه ام به شما این است که اول اشتباهایتان در آن عرصه هایی که به آن ورود کردید را جبران کنید، بعد قدم به عرصه های جدید از جمله مبحث قومیت ها بگذارید!
    23
    40
    جمعه ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    antifascism - تهران، ایران
    خوشحال برای اولین با یک تریبون دار معروف موضوع پانفارسیسم رو مطرح کرد. بارها گفتم هسته مرکزی فکری حکومتهای دست نشانده پاتلانی و جمهوری اسلامی صرفا قومی و پانفارسیسم بوده و هست. دین و مذهب و شیعه و غیره چرندیاتی بیش نیست. ایران اگر میخواد تبدیل به چند کشور نشه صرفا یک جمهوری فدارالیسم پارلمانی قومی باید تشکیل بده. با رعاییت تمام حقوق. مشابه هند و خیلی از کشورهای دیبگه. زبان مشترک هم میتونه انگلیسی باشه که در ارتباطات جهانی تاثیر داشته باشه. مختون رو از سلطنت و تمامیت خواهی بیرون بیارید چون همین الان یک سلطنت ولایی خامنه ای تمامیت خواه وجود داره. از همتون هم پانفارستره. چون قربون ننه اصفهانیش میره و 99درصد پاسدارها و آخوندها از بلاد یهودیه (اصفهان و یزد و کرمان) هستن.
    42
    34
    جمعه ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    مهرداد2538 - تهران، ایران
    مگر خامنه ای فارس است که شوونیسم فارسی در کشور مطرح باشد؟! این ترکها هستند که بر ایران حاکمند و به اسم ایران هر جنایت و آبروریزی را در داخل و خارج از ایران رقم می زنند. کردها و بلوچ ها هم به این دلیل مورد آزار و اذیت آنها هستند که حاکمان مذکور ماهیتاً از افکار شیعه گری صفوی علیه سنی های ایران تغذیه می شوند و قصد پاکسازی قومیتی ایران را به اسم فارس ها دارند. همانطور که در قفقاز علیه ارامنه عمل می کنند. زیباکلام یکی از پشتیبانان تُرکیزه کردن ایران به پیروی از دولت متبوعش، انگلستان است. بار اولش نیست که تفکرات و حرفهای پان ترکیستها را در ایران تقویت می کند.
    24
    33
    جمعه ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    مهدی52 - روتردام، هلند
    جناب زیبا کلام باور بفرمائید که مشروطه خواهان و پادشاهی خواهان فرزندان صیغه ای ایران نیستند که هیچ شاید اگر همین حس میهن پرستی این عاشقان ایران اگر نبود چه غلطها که همین حکومت نمیکرد که حتی در همین زمان هم از ترس همین میهن پرستان است که جرعت نمیکند که دست از پا خطا کند، و در ادامه بقیه گروه ها ودسته جات که جای خودشان را دارند
    6
    11
    جمعه ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    antifascism - تهران، ایران
    مهدی52 - روتردام، هلند
    شما به جای پرستش نمادها و نامها و مرزهای سیاسی دنبال حفظ طبیعت و حفظ منافع جمعی باش. این شعارها و پرستشها دورش تموم شده. اینگونه شعارها برای منافع حکومتها و یا منافع گروهی خاص از جمله پانفارسهای ایران که به خودشون پان ایرانیسم هم میگن. انگار ایران ارث باباشونه. در ضمن این حکومت خودش فاشیستهایی بدتر از شماها هست. یعنی از شماها خیلی بیشتر مدعی وطنپرستیه.
    4
    2
    جمعه ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۵
    romano - تهران، ایران
    از من به دوستان نصیحت آدم عاقل از یک سوراخ ۱ بار نیش میخوره. در سیاست هیچوقت کسی روز اول نمیاد بهتون بگه که من بدم نمونه خمینی ملعون. کلا ما حقوق عام داریم وقتی عمومیت پیدا کرد حقوق اقلیتها هم در اون بهتر میشه. ملت ایران ۲ بار در قرن ۲۰ اشغال شده و ۲ کودتا داشته (دومی خمینی) ۳ کشور خود خوانده در آن ساخته شده.ایران به اندازه کافی داشته. اینها که خود را اقلیت تعریف میکنند ۷۰۰۰ سال در این فلات دارند بدون مشکل زندگی میکنند اگر اقلیت محسوب میشوند مشکل از تفکر خودشان است زبان مادر من هم ترکی است پس من هم دقیقا حقوق مهتدی را میخواهم. مشکل در ایران حقوق عام است حق تحصیل درمان آموزش عدالت اجتماعی و استخدامی. من تمام دنیا را گشته ام مردمان ایران یکی از صبور ترین مردمان دنیا در حقوق اقلیتها به صورت فرهنگی هستند شما باید جامعه کاست هند را ببینید. بروید شرق آفریقا ایالات متحده همه مشکل سیستماتیک و فرهنگی با اقلیتها دارند که ایران جوک است. بیخود خام این پدرسوخته‌ها نشوید این بیشرف دیروز حزب الهی بوده حالا هم شده اقلیت شناس خاندان پهلوی به این عشیره بازی بعد از قرنها پایان داد.
    1
    4
    شنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۵
    romano - تهران، ایران
    حقوق فرهنگی و زندگی مردم را امثال این مردک بی سواد زیر ساختار اسلامی و فقهی اول انقلاب تعریف کردند بعد مردم الان صدایشان درآمده میگویند شوونیسم پارسی. بیشرف آن پارسی که میگویی کل تاریخ مشغول ساخت فرهنگی بوده فقط ۶۰۰ سال زیر پرچم امپراطوری شاهان ایرانی مردم گرجستان و ارمنستان مذهب خود را به مسیحیت تغییر دادند بدون اینکه داغ و درفش شوند و به صلیب کشیده شوند (میدانی این در دوره باستان یعنی چه؟) یهودیان ۲۵۰۰ سال در میان پارسان زیستند. کجای تاریخ ایران غیر از دوره پهلوی که میرزا کوچک دولت خودخوانده کمونیزم ساخت پیشوری و قاضی محمد کشور ساختند به اقلیت سخت گرفته شده. جالب است مردم عوض اینکه از این بچه حزب‌الهی دیروز شاکی باشند بعد از ۴۴ سال نسل کشی جسمی و فرهنگی بدهکارم شده‌اند بعد این شده صدای عدالت. ایتالیا به کلوزیومشان مینازند ترکهای ترکیه به آثار فرهنگی ایران مینازند الهام علیف به تاریخ ایران مینازد هند به تاج محل پارسی مینازد انگلیسی به استون هنج مصری به اهرام ثلاثه اما تا به ایرانی بدبخت میرسد پرسپولیس و فرهنگش میشود شونیز مرکزگرای پارسی جالبه والا. خر شمایید یا من؟
    1
    4
    شنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۲:۱۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    antifascism - تهران، ایران
    romano - تهران، ایران
    فکر کنم 100بار با مستندات توضیح دادم تمامی تمدنهای کهن فلات ایران و قفقاز و تورکیه از ملت کهن تورک بوده و فارسها یا مجموعا عاریایی ها کاملا به ادعای خودشون از 2700سال پیش از شرق و محدوده هند وارد این سرزمین شدن. بپش از 700سالی که تو گفتی حافظ میگه تورک شیرازی که همون تورکهای قشقایی هستن و اصالت بخش زیادی از استان فارس و بخشهایی از استانهای جنوبی و اصفهانه. چرا سفسطه میکنی پسر خوب. شما عاریایی ها از بدو ورود زیر سایه ملت جنگاور و کهن تورک زندگی کردید و توسط ملت های اطراف نسل کشی نشدید چون تمامی مرزهای ایران رو شاهان تورک پر کردن از قشونهای تورک بخصوص تورکهای افشاری که اصالت خودمه و از شماها مراقبت کردن. حالا برای ما سال تعیین میکنید. این زبان فارسیتون رو هم که خوارزمشاهیان تورک از ترکیب عربی و سانسکریت هندی و تورکی به وجود آوردن و قبلش هیچ آثاری ازش نیست و باقی شاهان احمق تورک اون رو گسترش دادن. برو اول آزمایش ژنتیک بده بعد بیا ادعا کن. به قول بزرگی همه دنیا یا تورک هستن یا خودشون نمیدونن که تورک هستن.
    0
    0
    شنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.