چرا درگیری‌های تازه در قره‌باغ ممکن است به سومین جنگ تمام عیار در منطقه تبدیل شود؟

یورونیوز: گلوله‌‌باران بخش‌هایی از قره‌باغ در روز سه‌شنبه که باکو آن را «عملیات ضد تروریستی» می‌نامد، ساعاتی پس از آن آغاز شد که جمهوری آذربایجان اعلام کرد چهار سرباز و دو غیرنظامی بر اثر مین‌هایی که توسط «خرابکاران ارمنی» کار گذاشته شده بود، کشته شدند.

اقدام روز سه‌شنبه ارتش آذربایجان در گلوله‌باران منطقه قره‌باغ کوهستانی به نگرانی نسبت به وقوع جنگی تازه در منظقه دامن زده است.

آسوشیتدپرس در گزارشی ضمن طرح این نگرانی از احتمال وقوع یک درگیری نظامی تمام عیار میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در کم‌تر از سه سال از آخرین رویارویی نظامی میان دو کشور خبر داده که پیش‌تر در پاییز سال ۲۰۲۰ دست کم ۶ هزار کشته به جا گذاشته بود.

قره باغ کوهستانی با جمعیتی نزدیک به ۱۲۰ هزار نفر، منطقه‌ای ارمنی‌نشین در قلمرو خاک جمهوری آذربایجان آذربایجان است که از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، همواره به محل نزاع و درگیری میان باکو و جدایی‌طلبان ارمنی تبار تحت حمایت ایروان تبدیل شده است.

قره‌باغ کوهستانی و مناطق اطراف آن در پایان جنگ جدایی‌طلبانه سال ۱۹۹۴ تحت کنترل نیروهای ارمنی‌تبار قرار گرفت.

این در حالیست که جمهوری آذربایجان سال ۲۰۲۰ در دومین جنگ تمام عیاری که شش هفته به طول انجامید سرزمین‌ها و بخش‌های زیادی از منطقه قره باغ کوهستانی را باز پس گرفت.

جنگ اخیر با توافقی که روسیه و ترکیه میانجیان آن بودند سرانجام پایان یافت و نیروهای حافظ صلح روسیه برای تضمین اجرای توافقنامه میان دو کشور در منطقه مستقر شدند.

تنش در منطقه قره‌باغ کوهستانی اما از دسامبر گذشته همزمان با مسدود شدن کریدور راهبری لاچین که این منطقه را به ارمنستان متصل می‌کند بار دیگر افزایش یافت.

گلوله‌‌باران بخش‌هایی از قره‌باغ در روز سه‌شنبه که باکو آن را «عملیات ضد تروریستی» می‌نامد، ساعاتی پس از آن آغاز شد که جمهوری آذربایجان اعلام کرد چهار سرباز و دو غیرنظامی بر اثر مین‌هایی که توسط «خرابکاران ارمنی» کار گذاشته شده بود، کشته شدند.

توماس دی‌وال، کارشناس مسائل منطقه‌ای در بنیاد کارنگی اروپا در این میان از احتمال وقوع سومین جنگ تمام عیار میان آذربایجان و ارمنستان سخن می‌گوید و آنرا وحشتناک توصیف می‌کند.

به اعتقاد کارشناس بنیاد کارنگی، این جنگ همان چیزی است که مردم منطقه از آن می‌ترسیدند اما امیدوار بودند که طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته از طریق دیپلماسی جلوی وقوع آن گرفته شود.
قره‌باغ چگونه منطقه‌ای است؟
قره باغ کوهستانی، کوچکتر از ایالت دلاور ایالات متحده است و برای ارمنی تبار‌ها و آذری‌ها اهمیت فرهنگی قابل توجهی دارد.

این منطقه زمانی که بخشی از آذربایجان و در قلمرو اتحاد جماهیر شوروی سابق قرار داشت، از خودمختاری قابل توجهی برخوردار بود.

اما تمایلات جدایی‌طلبانه ارمنی‌تبارها همزمان با آغاز ناآرامی‌ها و تنش‌ها در اتحاد جماهیر شوروی پا گرفت تا اینکه سرانجام پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی این اختلافات به یک جنگ تمام عیار تبدیل شد.

اکثر جمعیت آذری‌تبار ساکن در قره‌باغ سال ۱۹۹۴ در پایان جنگ از این منطقه بیرون رانده شدند. حال آنکه در بحبوحه نبردهای جنگ دوم در سال ۲۰۲۰، حدود ۹۰ هزار جمعیت ارمنی تبار از منطقه آواره شدند؛ برخی از این افراد قبل از ترک محل و بازگشت آذری‌ها، خانه‌های خود را به آتش کشیدند.

نیروی حافظ صلح روسیه به موجب توافق بدست آمده میان دو طرف ماموریت یافت از باز ماندن کریدور لاچین که به ارمنستان منتهی می‌شود، اطمینان حاصل کند.

این کریدور حیاتی و استراتژیک اما از دسامبر گذشته مسدود شد، آذربایجان با طرح این ادعا که ارمنی‌ها از این دالان برای قاچاق سلاح و استخراج غیرقانونی منابع طبیعی استفاده می‌کنند آنرا مسدود کرد.

این اقدام باکو سبب شد تا مسیر ارسال مواد غذایی و سوخت از سوی ارمنستان برای قره‌باغ مسدود شود و ساکنان منطقه از حیث تامین مایحتاج اولیه زندگی تحت فشار قرار بگیرند.

ایروان و جدایی‌طلبان ارمنی ساکن در قره‌باغ در پی بسته شدن کریدور لاچین، جمهوری آذربایجان را به تلاش برای «نسل‌کشی و پاکسازی قومی» متهم کردند.
آنچه اکنون در منطقه جریان دارد
پس از ماه‌ها اختلاف و مذاکره، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ سرانجام این هفته محموله‌ای حاوی حدود ۲۰ تن آرد را از ارمنستان به قره‌باغ کوهستانی ارسال کرد.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ همچنین زمینه ارسال تجهیزات پزشکی به منطقه قره‌باغ از طریق جاده‌ای دیگر که به قلمرو تحت کنترل آذربایجان منتهی می‌شود، را ترتیب داد.

مقامات قره‌باغ کوهستانی پیش‌تر در برابر کمک‌هایی که از جاده دومِ منتهی به قلمرو آذربایجان ارسال می‌شد، مقاومت می‌کردند و معتقد بودند که این یک استراتژی برای باکو به منظور نفوذ بیشتر در منطقه است.

اگرچه ارسال محموله‌های بشردوستانه صلیب سرخ به قره‌باغ حکایت از آن داشت که احتمالا قرار است از شدت بحران کاسته شود ما ادعاهای تازه جمهوری آذربایجان باز هم تنش را به منطقه باز گرداند.

باکو مدعی شد که مین‌های کار گذاشته شده توسط جدایی‌طلبان ارمنی به کشته شدن تعدادی نظامی و غیرنظامی منجر شده و به همین بهانه عملیات نظامی تازه‌ای را با گشودن آتش توپخانه به روی قره‌باغ آغاز کرد.
نقش روسیه
ارمنستان بارها از نیروهای حافظ صلح روسیه به دلیل ناتوانی در باز نگه داشتن کریدور لاچین و نیز به توجهی نسبت به درگیری‌های کوچک پراکنده در طول مرز انتقاد کرده است.

اگرچه ارمنستان متحد دیرینه مسکو است و یک پایگاه نظامی روسیه را در خاک خود میزبانی می‌کند اما روابط دو کشور طی سال گذشته به شکل قابل توجهی تیره شده است.

ارمنستان همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها بر سر بسته شدن کریدور لاچین، با امتناع از اجازه برپایی رزمایش سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه در خاک خود و مشارکت در تمرین‌های نظامی مشترک با نیروهای آمریکایی خشم مسکو را برانگیخت.

مقامات روسیه همچنین پیش تر نسبت به ارائه کمک‌های بشردوستانه ارمنستان به اوکراین ابراز نارضایتی کرده بودند.

نقش میانجی‌گرانه روسیه در پایان دادن به جنگ سال ۲۰۲۰ به عنوان یک دستاورد قابل توجه برای مسکو به حساب آمد.

این مسئله زمینه نفوذ روسیه در منطقه را فراهم کرد اما تحولات یک سال گذشته به شدت از اعتبار این کشور دست کم در میان ارمنی‌ تبارهای ساکن در قره‌باغ و نیز ایروان کاست.

دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری سابق روسیه، که دوری جستن ارمنستان از کشورش وی را به شدت ناراحت کرده به تازگی در سخنانی از سرنوشت نامعلوم نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان سخن به میان آورده است.
عواقب احتمالی مناقشه برای نخست وزیر ارمنستان
موافقت پاشینیان با میانجی‌گری روسیه برای پایان دادن به نبردهای خونین سال ۲۰۲۰ که در پی ناکامی‌ها نظامی ارمنستان در جنگ با آذربایجان رقم خورد انتقاد‌های زیادی را در این کشور علیه نخست وزیر برانگیخت که با دور تازه حملات به قره‌باغ تشدید شده است.

مخالفان دولت روز سه‌شنبه در ایروان دست به برپایی تظاهرات زدند و ضمن سر دادن فریاد‌های اعتراض، نیکول پاشینیان را خائن خواندند و خواستار برکناری او شدند.

درگیری‌های تازه در منطقه قره‌باغ احتمالاً موج جدیدی از ناامیدی عمومی را در ارمنستان به همراه خواهد داشت و پاشینیان از قدرت بالقوه چنین موج اعتراضی به خوبی آگاه است.
+5
رأی دهید
-0

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۹
    ضدبشر - گراتس، اتریش
    میشود گفت که پاشینیان یکی از جسورترین انسانهای ارمنستان هست. وقتی که گفت قره باغ خاک آذربایجان است ثابت کرد که جرات به زبان آوردن حقیقت را دارد.
    10
    8
    ‌چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۵
    romano - تهران، ایران
    چیزی که اینجا گفته نشده موش دوانیهای اسرائیله. اسرائیل یک جنگ دیگر رو اینجا آغاز میکنه اصلا هم ربطی به ج ا نداره. طبق برنامه اسرائیل کل خاورمیانه باید به کشورکهای ناتوان تبدیل بشوند در مقابل این حمایت و امنیت از غرب و آمریکا میگیره. اول به بمب اتم دسترسی پیدا کرد. سخنرانی معروف کندی رو ببینید او را حذف کردند چون مخالف صریح داشتن بمب اتم بود دوم ترویج و حمایت از گروههای افراطی جالب است بدانید اسرائیل با هیچ گروه افراطی خارج از مرزهای خود مشکل ندارد. سوم تغییر تدریجی خاورمیانه از جایی ثروتمند به جنگ زده با مداخله مستقیم نظامی، صبر کنید سراغ عربها هم خواهند رفت آسیاب به نوبت چهارم ایجاد هویتهای من درآوردی (شکست بیشتر منطقه به قطعات کوچک) مانند دری در برابر پارسی یا جهان ترک، استقلال کردستان، تمدن آذربایجان با هزینه مستقیم اسرائیل سال قبل و هم اکنون کتاب شبهای تبریز آذربایجان جنوبی با نفیس ترین مینیاتورهای ایران چاپ و توسط سفیران اسرائیل از پاپ تا راجر واترز رسید. اخیرا سریال کلوپاترا صدای دانشگاهها را هم درآورد در آن چپاندند یهودیها اهرام سگانه را ساخته‌اند!
    3
    9
    ‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۰
    استانبولی - استانبول، ترکیه
    بله! اسراییل و کلا یهودی ها نقش موثری در این مناقشه دارند. بوی خیانت به باصطلاح آرمان فلسطین می دهد، ولی روابط تقریبا استراتژیک این دو فقط به کمک تسلیحاتی ختم نمی شود. دیاسپورای یهودی با نفوذ آذربایجان از اشکناز و غیره در تحکیم روابط مطمینا بی تاثیر نبوده. ولی نقش و هنر مهمتر یهودی ها در سو دادن به افکار عمومی است. مطمینا اگر یهودی ها با ارمنیها می بودند، الان موج تبلیغاتی عظیمی علیه آذربایجان به راه افتاده بود. ولابیگری اینها هم در تعین خط مشی سیاسی کشورهای غربی بی تاثیر نیست. قابل ذکر است که خود ارمنی ها هم قره باغی ها را آدم حساب نمی کنند و "ترک" خطاب می کنند! و باعث و بانی مشکلاتشان می دانند. از قبل هم کمتر خودی بوده اند. چون از ایران و کشورهای عربی کوچانده و اسکان داده شده اند غالبا. تفاوت دیدگاه سیاسی هم دارن، ارمنی ها به تجاوز روسیه به اوکراین عمدتا اعتراض کردند و از اوکراین اعلام حمایت و غربگرا هستند و ارمنی های قره باغ از تجاوز روسیه اعلام حمایت کردند و نگاهشان به روسیه همیشه خیانتکار است! که اینبار برخلاف جنگ اول که دخالت مستقیم داشتند، جانبداری عملی نکردند. مساله پول و پاشین
    1
    9
    ‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    sahandogli - لندن، انگلستان
    مسله قره باغ برای همیشه تمام شد تمام نیروهای ادارای و نظامی و پلیس آذربایجان در تمام شهرها مستقر خواهند شد و تا 1 ماه خدمات شهروندی به ارمنی ها ارایه خواهد شد هر کس خواست کی تواند به شهروندی آذربایجان در بیاید وگرنه راه برای رفتنش باز است. ارمنی ها قره باغ و حتی ارمنستان بعد ار شکست در جنگ دوم به فکر جنگ دیگر و بازپس گیری مناطق از دست داده بودند و شروع به سنگر سازی و مین گذاری کردند و تمام تجهیزات نظامی با کمک نیروهای روسی به قره باغ آورده شد اما آذرابیجان کار را یکسره کرد و برای آنها دو راه تعیین کرد یا ماندن و قبول شهروندی آذربایجان یا رفتن - چی شد ایران می گفت ارمنی ها برادران ما هستند و هیچ تغییری را در منطقه قبول نمی کنیم حتی جسارت اعتراض هم نکرد . ایران زیاد مفت صحبت می کند
    4
    4
    ‌پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۰
    اسرار زرسالاران - مونیخ ، آلمان
    بدون در نظرداشتن اوضاع کلی جهان واستعمارگران و استثمارگران محلی،منطقه ای و فراقاره ای نظرقطعی در مورد رخداد ها گذشته وحال مشکل و غالبأ بی طرفانه نیست. قدرتهای فراقاره ای که عزم به تقسیم امپراطوری عثمانی،اطریش -مجارستان، روسیه،آلمان پروس، افریقا، آسیا وسایرمستعمرات. بین خود داشتند، طبق موافقتنامه سایکس-پیکو وسایر پیمانهای مخفی شکل جغرافیائی به ظاهر کشورهای ملی کنونی را ریخته و با تحریک اقوام و طوایف جنگجو...و به ظاهرمتحدین خود ،حکومت های محلی ،ایالتی،ممالکی،سلاطینی و امپراطوری،...را تضعیف وباجنگ و حیله متلاشی نموده تا نظام کشورهای کنونی و الیگارشی- مافیائی بانکی، صنعتی،نظامی...امروزه تکوین یابد.جهت اطلاع بهتراز تعداد قربانیان توطئه و طرحهای استعمارکهن و نوین، با وجدانی بیطرف وشک سالم به همه ی منابع میتوان به برخی وقایع پی برد.نا گفته نماند که اوضاع و احوال مردم بیدارگشته این کشورهای نوین درزمان مرحوم دکتر مصدق و رهنمودهایش که به عصرتجلی اندیشه وحدت وشرکت داوطلبانه درامورتوسط اقوام وطوایف کشورهای در حال توسعه،حاکمیت قانون،مجلس ودولت منتخب (ونه حاکمیت فئودالی-مافیائی -الیگارشی محلی -
    0
    0
    شنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۰
    اسرار زرسالاران - مونیخ ، آلمان
    ونه حاکمیت فئودالی-مافیائی -الیگارشی محلی -استعماری...) ،برسمیت شناختن حق شهروندی ملی،حق آزادی،حاکمیت و مسئولیت ملل ایران و منطقه وجهان،پاسداشت استقلال کشور و کشورها و سیاست عدم تعهد و بیطرفی مثبت، سیاست ملی کردن صنعت و درآمد نفت و سایر معادن...به نفع کل مردم و مملکت. سیاست عدم تخاصم با جهان. که تا حدود بسیاری به تکوین توطئه وطرحهای های قدرتهای فراقاره ای و نیز کشمکشهای محلی و منطقه ای خاتمه میداد ، به منصه ظهور رسید. رجوع میدهم به نوشته . ًآشوریان و آذربایجان غربی در جنگ جهانی اولً که باوجود عدم بی طرفی نوشته به کشته و اسیب طرفین مخاصمه اذعان میدارد و یا ًکشتار خواجه لیً ویکیپدیا که در بین سطور به نقش واضح دستهای جنگ افروز پنهان و مافیائی در هدایت تخاصم پی میبریم.سلامت باشید
    0
    0
    شنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.