زندانی‌های آزادشده از ایران به آمریکا رسیدند + ویدیو

از راست به چپ: مراد طاهباز، عماد شرقی، سیامک نمازی در فرودگاه دوحهدویچه وله: به گزارش "سی‌ان‌ان‌" هواپیمای حامل پنج شهروند زندانی آزادشده از ایران در خاک آمریکا به زمین نشست. سیامک نمازی، عماد شرقی، مراد طاهباز و دو تن دیگر که هویت‌شان فاش نشده، در چارچوب توافق تهران و واشنگتن آزاد شدند.

شبکه خبری "سی‌ان‌ان" به نقل از یک مقام رسمی آمریکایی گزارش داد هواپیمای حامل پنج زندانی آزادشده از ایران، پس از ترک دوحه، بامداد سه‌شنبه (۱۹ سپتامبر) به وقت محلی وارد واشنگتن شد.
به نوشته سی‌ان‌ان‌ سیامک نمازی، عماد شرقی، مراد طاهباز زندانیان دوتابعیتی و دو تن دیگر که هویت‌شان فاش نشده این امکان را خواهند داشت تا در برنامه‌ای موسوم به "فعالیت‌های حمایتی پس از انزوا" (PISA) که توسط وزارت دفاع آمریکا اجرا می‌شود، شرکت کنند. هدف این برنامه کمک به افراد برای بازگشت به زندگی عادی در آمریکاست.

این پنج شهروند آمریکایی روز دوشنبه (۱۸ سپتامبر) در پی توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانی و همچنین انتقال شش میلیارد دلار از دارایی‌هایی مسدودشده ایران در کره جنوبی به قطر، آزاد شدند.

کره جنوبی روز سه‌شنبه انتقال "موفقیت‌آمیز" دارایی‌های مسدودشده ایران به یک کشور ثالث را تأیید کرد. وزارت خارجه کره‌جنوبی در بیانیه‌ای از دولت‌های قطر و سوئیس به دلیل "نقش سازنده" آنها در این زمینه قدردانی کرد.

پیش‌تر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز با انتشار بیانیه‌ای از قطر، عمان، سوئیس و کره جنوبی برای "کمک به تسهیل توافق" میان تهران و واشنگتن تشکر کرده بود.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا پس از ورود پنج شهروند آمریکایی به شهر دوحه با آنها تلفنی گفت‌وگو کرد. او سپس در سخنانی خطاب به شهروندان آمریکایی از آنها خواست تا از سفر به ایران خودداری کنند.
به گزارش سی‌ان‌ان، یک مقام ارشد دولت بایدن روز دوشنبه تأکید کرد که این توافق "هیچ‌گونه تغییری در روابط ایالات متحده با ایران" ایجاد نکرده است و آمریکا همچنان به تلاش‌ها‌ برای پاسخگو کردن جمهوری اسلامی در رابطه با نقض حقوق بشر و برنامه‌های هسته‌ای این کشور ادامه خواهد داد.جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید تصویری از شهروندان آمریکایی آزاد‌شده از زندان در شبکه اجتماعی «ایکس» منتشر کرد و بازگشت آنها از ایران به «خانه» همراه با «گروهی از دیپلماتهای طراز اول» آمریکا را خوشامد گفت.
+13
رأی دهید
-44

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۶
    خردگرا - برن، سوییس

    تنها جمله ای که برازنده شماست: مزدور های خود فروخته، هم مهره سوخته جمهوری ملایان شدین، و هم باعث شدین گردن کثیف ملایان با رسیدن این پول بیشتر کلفت بشه. ننگ بر شما.
    2
    36
    ‌سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۰
    دو کلمه حرف حساب - حصارک، ایران
    ای کاش پول به آخوند های هرمزاده نمیرسید.
    20
    32
    ‌سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۸۱
    گفتگوگر - پیتزبورگ، ایالات متحده امریکا

    دو نفری که هویتشان فاش نشده را میتوان تصور کرد که قسمتی از مامورین امنیتی هستند. به هر حال این تزریق پول به اخوندها به دلیل اینست که حزب دموکرات نمی خواهد حکومت اخوندهای شیعی از بین برود ولی فقط با تزریق تدریجی اندکی پول ان را کنترل می کنند
    3
    34
    ‌سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان

    اگر این افراد بعد از آزادی بعنوان شاکی خصوصی از جمهوری نکبت تقاضای غرامت کنند دیگه این رژیم تبهکار دست به گروگانگیری نمیزنه هر چند پروسه اش طولانی هست ولی نتیجه اش برای بقیه اثر گذار خواهد بود
    4
    25
    ‌سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    سهراب هیچستانی - دلفت، هلند

    آقای بایدن شما که راه اوباما را در خیانت به مردم ایران ادامه میدهید. در کاخ سفید یک حسینه بزنید و کار را خاتمه دهید. این 6 میلیارد دلار را جمهوری اسلامی در ازای آزادی این زندانیان تبدیل به گلوله خواهد کرد و به سینه معترضان شلیک خواهد کرد. اگر پناهنده هستید به شرافت پناهندگی خیانت نکنید و به جهنم آخوندها نروید.
    3
    31
    ‌سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    antifascism - تهران، ایران
    خخخ. همه اینا عمال خود جمهوری اسلامی و آمریکا هستن. شغلشون اینه و بابت این پروسه حقوق خوبی گرفتن.
    18
    19
    ‌سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    دوستدار - استهکلم، سوئد
    از همان اوایل عنقلاب 57 نظام اخوندی از به گروگان گرفته شدن کارمندان و سفیران سفارت خانه امریکا در داخل ایران کلی پول بدستش رسید. بعداز انهم این گروگان گیریها را بطور مداوم به شکلهای متفاوت ادمه دادن , ادامه دادن گروگان گیری نظام اخوندی خیلیها را به شک میاندازد که امکان دارد خود امریکا مخفیانه به نظام اخوندی ایران پیشنهاد داده تا بعضی از امریکایها و اروپایها و تابعیتیها را که به ایران سفر میکنند را گروگان گیرند تا در قبال ازادی این گروگانها امریکا نیز مقداری از پولهای مصادره شده ایران را برای نظام اخوندی ازاد نماید. این بازی کثیف گروگان گیری شاید جزء سیاستهای امریکا باشد تا بتواند پولهای که نظام اخوندی از فروش صادرات نفت به دست می اورد را کنترل کند و ان اندازه که امریکا میخواهد بدست نظام اخوندی برسد.
    1
    10
    ‌سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    کهنه سرباز - بروکسل، بلژیک
    آخوند احمق فکر میکنه با گروگان گرفتن چند ایرانی از آمریکا و غرب باج می‌گیرد اما اینقدر گیج هستند که نمیفهمند چه بهانه ای دست غرب میدهد همانطور که آخوند میگه ما دو تابعیت را قبول نداریم اینها می‌توانند بگویند هم وطن خودتان هستند و باج ندهد اما امروز اگر ۷ میلیارد داد هر کدام از اینها جداگانه به دادگاه آمریکا شکایت می‌کنند و میلیاردها دلار پس می‌گیرند و این پول سرمایه ملت هست که به جیب غرب ریخته میشود
    1
    3
    ‌سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.