جمهوری آذربایجان از آغاز «عملیات نظامی» علیه قره‌باغ خبر داد

رادیو فردا: در پی کشته شدن شش نفر در انفجار مین در قره‌باغ، جمهوری آذربایجان از آغاز یک «عملیات ضدتروریستی» در روز سه‌شنبه در این منطقه مورد مناقشه با ارمنستان خبر داد.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان روز سه‌شنبه ۲۸ شهریور اعلام کرد که در بخشی از این عملیات، «مواضع نیروهای مسلح ارمنستان با استفاده از سلاح‌های بسیار دقیق در خط مقدم و در عمق از کار افتادند».

مقامات دولت محلی در قره‌باغ روز سه‌شنبه اعلام کردند که جمهوری آذربایجان تمام طول خط تماس میان این منطقه و آذربایجان را بمباران کرد.

همچنین خبرگزاری فرانسه گزارش داد که در شهر استپاناکرت، مرکز منطقه خودمختار قره‌باغ کوهستانی، صداهای انفجار در اوایل بعدازظهر سه‌شنبه شنیده شد.

دولت جمهوری آذربایجان اعلام کرد که روسیه و ترکیه را از عملیات خود در این منطقه مطلع کرده و اطمینان حاصل کرده است که این کشور فقط «اهداف نظامی قانونی» و نه غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان همچنین اعلام کرد که در حال ایجاد گذرگاه‌های بشردوستانه است تا امکان تخلیه غیرنظامیان از قره‌باغ را فراهم کند.

در مقابل، ارمنستان اعلام کرد که هیچ نیروی مسلحی در قره‌باغ مستقر نکرده است.

وزارت دفاع ارمنستان روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای نوشت: «وزارت دفاع ارمنستان بارها اعلام کرده و مجددا اعلام می‌کند که ارمنستان در قره‌باغ ارتش ندارد.»

همزمان وزارت خارجه روسیه خواستار توقف «خونریزی‌ها» در قره‌باغ شد و از طرفین درگیر خواست که به توافق صلح در این منطقه پایبند باشند.

باکو این عملیات نظامی خود را با کشته شدن چهار افسر پلیس و دو شهروند جمهوری آذربایجان در انفجار مین در محل تونل در حال ساخت بین شوشا و فضولی، دو شهر در قره‌باغ تحت کنترل این کشور توجیه کرد.

سرویس‌های امنیتی جمهوری آذربایجان گروهی از «خرابکاران» جدایی‌طلب ارمنی را به مین‌گذاری و ارتکاب عمل «تروریستی» متهم کردند.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد که این انفجارها «هدف اصلی ارمنستان که خارج نکردن نیروهای مسلح خود از خاک جمهوری آذربایجان» و ادامه عملیات نظامی و معدنی است را آشکار کرد.

قره‌باغ کوهستانی که صحنه دو جنگ بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در اوایل دهه ۱۹۹۰ و سپس در پاییز ۲۰۲۰ بوده، یکی از مین‌گذاری‌شده‌ترین مناطق در اتحاد جماهیر شوروی سابق است.

انفجارهای مین به طور مرتب باعث تلفات و درگیری‌های مسلحانه در این منطقه می‌شود.

ایروان باکو را به افزایش عمدی یک بحران انسانی به منظور پاکسازی قومی در قره باغ کوهستانی با مسدود کردن گذرگاه لاچین متهم می‌کند. این گذرگاه، تنها جاده‌ای است که این منطقه کوهستانی را به ارمنستان متصل می‌کند.

دو ماه پیش، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه ارزیابی کرده بود که جنگ جدید با آذربایجان «بسیار محتمل» است.

درگیری قبلی میان دو کشور منجر به شکست ارتش ارمنستان شد و ایروان مجبور شد مناطقی در قره باغ کوهستانی و اطراف آن را به باکو واگذار کند.

برای پایان دادن به این جنگ، توافق آتش‌بسی با میانجیگری روسیه امضا شد که شامل استقرار نیروهای حافظ صلح روسیه بود، اما درگیری‌های مسلحانه از آن زمان تاکنون به طور مرتب در مرزهای قره‌باغ رخ داده است.
+27
رأی دهید
-66

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۶
    خردگرا - برن، سوییس

    علی اف اجدادت برای پایدار ماندن ایرانزمین جنگها کردند، شرم کن و ملیجک این ان دوغان نشو، قره باغ و هموطنان ارمنی ما همه از یک ریشه هستیم. تو از این فرصت که جمهوری ننگین اسلامی، در ضعیف ترین حالت قرار داره، داری سو استفاده میکنی. تردید نکن چنانچه یک حکومت ملی، ایرانی بر روی کار بود، تو هیچ موقع جرات حمله به قره باغ را نداشتی.
    32
    60
    ‌سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    Nagonsar - مونیخ ، آلمان
    علی دماغ هم مثل اردوخر میدونه در آینده نزدیک در کارخانجات چرم سازی چین تبدیل به دمپایی ارزان‌قیمت یرای افریقا میشه
    23
    38
    ‌سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    sahandogli - لندن، انگلستان

    آذربایجان باید کار را یکسره کند و قره باغ را از شر این ترورریستهای ارمنی و طرفداران ایرانی و فرانسوی اش پاک کند.
    57
    30
    ‌سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    Omide por jalal - تبریز، ایالات متحده امریکا
    خدا را شکر که دروغگو بودن این وحوش و حقانیت ارامنه ثابت شد ! این وحوش مغول زاده نتوتنستنند به “ صلح “پایدار بمانند و بعد از یک سال محاصره مردم مظلوم قره باغ “ عهد شکمی “ کردند ! بلکه جهان از خواببیدار سود و استقلال قره باغ را یه رسمیت بشناسد !
    21
    40
    ‌سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    سعید رحیم زاده - برلین، آلمان
    Omide por jalal - تبریز، ایالات متحده امریکا
    از کجات در آوردی که ارمنی ها شروع کردن؟ مگه اونجایی؟ شر و ور چیه میگید شماها. اصلا گور بابای ارمنی و آذربایجانی ها. مرد حسابی اگر ارق آذربایجان رو داری چرا رفتی آمریکا؟ بیا واسه قره باغ بجنگ. اصلا بیا برو آذربایجان زندگی کن ببینم چجوری ازت پذیرایی میشه. آذربایجان یه بخشی از خاک ایران هست و باید دوباره ضمیمه بشه به سرزمین مادریش.
    9
    7
    ‌سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    سعید رحیم زاده - برلین، آلمان
    sahandogli - لندن، انگلستان
    تو کی هستی؟ ایرانی؟ آذربایجانی؟ ببین بلند شو بیا مثل یه مرد تو اینکار رو بکن و به ارتش آذربایجان ملحق شو.) امثال تو جرات این کارها رو ندارن ،میدونی چرا ؟ چون حقوق سوشیالت قطع میشه و سر گرسنه باید بگذاری روی متکا. چرا شما آنقدر طرفدار الهام هستید نمیرید آذربایجان؟)))
    12
    4
    ‌سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    azadi2011 - تورنتو، کانادا
    کاربری در تویتر این کامنت را نوشته بود، جا دارد آنرا به عرض شما برسانم:. حملات موشکی و پهپادی #باکو به استپاناکرت با هدف نابودی توان مقاومت ارامنه و سپس حمله زمینی به آن برای تصرف کامل صورت میگیرد.#روسیه و #ترکیه نیز با #باکو هماهنگ هستند. درصورت تداوم تماشاگری، بازنده این حملات بعد از #ارمنستان ایران است.ایران ابزار فشارش ضدترکیه و روسیه را فعال کند!.
    10
    2
    ‌سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۰
    استانبولی - استانبول، ترکیه
    به نظر من، عملیات ضد تروریستی فایده ندارد. اینها باید کنترل تمام سرزمین های خود را بدست بگیرند تا غایله بخوابد! ما دو جنگ با روس ها داشتیم و همیشه هم ارمنی ها عمله روسها بودند. شاید هم در جنگ با عثمانی ها طرف ما بودند و ما خبر نداشتیم. دوستی تاریخی را بعضی ها از کجایشان در می آوردند، در عجبم. در جنگ با رومی ها هم که همیشه از پشت خنجر می زدند! جیلولوق وداشناک و تاریخ به یک طرف. ارمنستان کحا به دریای سیاه را دارد که راه اروپا پخواهد بسته شود! جغرافیا هم به کنار. از نظر سیاسی هم در مقابله با دشمن اصلی که روسها باشند و خواه غرب طرف ایران نخواهد بود. از لحاظ اقتصادی هم که اقتصادی ندارند و بهتر از حزب الله نیستند که چیزی برای دادن ندارند! شرابشان شاید خوب باشد که ملاها مشتریش نیستند به ظاهر. ملتشان هم عوض یک نفر شان در داخل پنج تا خارجند. برای جنگیدن که بر نمی گردند، برای آباد کردن مملکتشان هم نه؟ عوضش ای آذربایجان را می شد که دوشید! لوله نفت و گاز روسیه در اوکراین با وجود جنگ فعال است و پولش راهم دارد می گیرد و پولی که باید مال ما می بود مال گرجستان شده. و همه اینها برای خوشامد روسها.
    10
    14
    ‌سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۰
    استانبولی - استانبول، ترکیه
    ضمنا دورویی صفت پسندیده ای نیست. هر کس که دیدم فحش به آذربایجان وشاید هم آران می دهد، فراموش نمی کند که بنویسد مال ماست! ارمنستان هم مال ماست با این حساب! عاشق ارمنستان که هست، مال ما هم که هست پس ارمنستان یه بخشی از خاک ایران هست و باید دوباره ضمیمه بشه به سرزمین مادریش. و گور پدر آذربایجان، نمی خواهیمش! چقدر مشاعر لازم دارد. ملاها هم سی سال تغییر مرزها را ندیده بودند، حالا که این بدبخت ها توافق کرده اند هر کدام به طرف دیگر کریدور بدهند...
    5
    9
    ‌سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۷
    azadi2011 - تورنتو، کانادا
    این همه سخن در هم و برهم، انعکاسی است از وضع موجود عثمانی، یک تکه اینجا، یک تکه آنجا، نمی دانند چه جوری این وصله ها را وصل کنند، با تاجیکستان، ایران، ارمنستان، روسیه یونان، قبرس، گرجستان، اروپا، لیبی، عراق، کردها، فارس ها، بلوچ ها، افغانستان( ازبک ها)، هند( مغول های گورکانی)، چین( استان سیانگ)، آلبانی و صربستان و خلاصه همه جا مشکل دارند،با همه و حتی با خودشان هم مشکل دارند!
    4
    0
    ‌چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.