حجاب‌استایل‌ها و پیاده‌روی اربعین؛ تبلیغ «عباهای چین و واچین» دردسرساز شد

بی بی سی، مسعود آذر:
فعالیت «حجاب‌استایل‌ها» در فضای مجازی آنقدر پر سر و صدا شده‌ که از نظر رسانه‌های حکومتی ایران تبدیل به یک «خطر» شده‌اند و دستگاه‌های امنیتی باید به فعالیت آنها ورود کنند. از نظر روزنامه‌ جوان «با خطر تغییر ذائقه قشر مذهبی مواجهیم... و نیروهای امنیتی در پاسخ به نگرانی‌ها می‌گویند موارد مهمتر برای پیگیری هست یا خلأ قانونی (برای برخورد با انها) وجود دارد».

روزنامه نزدیک به سپاه پاسداران درچهاردهم شهریورماه از قول یک کارشناس تاکید کرده بود که «خطر فرهنگی» حجاب استایل‌ها کمتر از «تروریسم و جاسوسی» نیست و «استحاله» خانواده‌های مذهبی را رقم می‌زند.

حجاب لاکچری، مدلینگ حجاب، حجاب استایل، مدلینگ اسلامی و کلمات و عباراتی از این دست در شبکه‌های اجتماعی زیاد دیده و شنیده می‌شود. نگرانی رسانه‌های حکومتی وقتی از حجاب استایل‌ها بالا گرفت که در «پیاده روی اربعین» تبلیغات «عباهای چین و واچین» به شکل گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی مطرح شد و بعضی از دختران محجه در پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام تبلیغ می‌کردند برای پیاده‌روی اربعین برای اینکه راحت باشید به جای چادر از «عبا» استفاده کنید.

اصطلاح حجاب استایل‌ها برای بخشی از زنان و دختران محجبه به کار می‌رود که برای بهتر دیده شدن یا شیک پوشی، از چادر و پوشش اسلامی به شکل متنوعی استفاده می‌کنند و از نظر بعضی از مذهبی‌ها و حکومتی‌ها این قشر دچار افراط و زیاده‌روی در استفاده از نوع پوشش و لوازم آرایشی شده‌اند.

حجاب استایل‌ها عموما زندگی خصوصی‌شان را هرکجا می‌روند، هرچه می‌خورند و می‌پوشند به اشتراک می‌گذارند و اگر به مشهد برای زیارت امام هشتم بروند یا در راهپیمایی اربعین شرکت کنند و در بین‌الحرمین، در کنار امام سوم شیعیان باشند تصاویری از خودشان منتشر می‌کنند، فیگور و ژستی می‌گیرند و قدم زدنشان تداعی کننده فشن‌شوهای تلویزیونی است.

در روزهای گذشته انتشار تصاویر «حجاب استایل‌ها» در پیاده‌روی اربعین صدای مذهبی‌های دو آتشه را درآورد. این مذهبی‌ها، ضمن انتقاد از انتشار اینگونه تصاویر در عاشورا و تاسوعا و اربعین، آنها را «جلف، عشوه‌گری و خودنمایی» خواندند.

بعضی از مذهبی‌ها می‌گویند همانطور که مخالفان حجاب اجباری از یک طرف بام افتاده‌اند از طرف دیگر نسلی از دختران محجبه در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند که از حجاب به عنوان مد و مدل استفاده می‌کنند و در نوع استفاده از چادر و روسری و مقنعه از آن‌ور بام افتاده‌اند و با آرایش‌های غلیظ، فرهنگی را تبلیغ می‌کنند که با «اسلام» و فرهنگی اسلامی همخوانی ندارد. آنها می‌گویند «مخالفان حجاب و بعضی از حجاب استایل‌ها دو لبه قیچی برای از بین بردن حجاب هستند.»
شهر فرهنگ از همه رنگ
حجاب استایل‌ها اگر به مشهد برای زیارت امام هشتم بروند یا در بین‌الحرمین، در کنار امام سوم شیعیان باشند تصاویری از خودشان منتشر می‌کننددر سال‌های اخیر نسلی از دختران محجبه در شبکه‌های اجتماعی به خصوص در اینستاگرام فعال شدند که حجاب مورد نظر حکومت را رعایت می‌کنند اما روسری را با دهها مدل می‌پوشند یا چادر و مانتوهای آنها رنگارنگ و مدل‌های متنوعی دارد و این شیوه مد و پوشش را به نمایش می‌گذارند و بعضی از آنها از این راه کسب درآمد نیز می‌کنند.

در هفته‌های اخیر تبلیغ انواع «عبا» در شبکه‌های اجتماعی بسیار متداول شده، «عبا الیزه»، «عبا مجلسی»، «عبا تابستانی»، «عبا صورتی»، «عبا الهه»، «عبا محرمی»، «عبا اربعینی»، «عبا مزونی»، «عبا چینی»، «عبا کرمی»، «عبا ابر و بادی»، «عبا شمیمی» و دهها عبای کوتاه و بلند تبلیغ می‌شود. دختران و زنانی که این لباس‌ها را می‌پوشند، به سبک مدل‌های خارجی از مقابل دوربین‌ حرکت می‌کنند یا عکسی به اشتراک می‌گذارند و در کنار آن قیمت عبا نیز از ۶۰۰ هزار تومان تا حدود دو میلیون تومان به فروش می‌رسد.

به نظر می‌رسد بخشی از اعتراض‌ها و واکنش‌ها فقط به تبلیغات مدل‌های متنوع عباها معطوف نبوده و بخشی هم به نوع تبلیغات آنها برمی‌گشت که گفته می‌شد «در اربعین زیر عبا چی بپوشیم» و با توجه به گرمای هوا در مسیر پیاده‌روی «جواب شلواری بپوشیم یا نپوشیم».

پوشیدن یا نپوشیدن نوع لباس در زیر عبا نیز موضوع بحث و نقد و انتقاد از موافقان و مخالفان استفاده از عبا شده بود و کاربری در شبکه ایکس (توئیتر) نوشته بود « دست از سر اربعین بردارید می‌خواهید با تیشرت و شورتک بیاید، یباره راحت باشید؟؟!»

در این میان منتقدانی هم هستند که آسمان و ریسمان را به هم می‌بافتند تا بگویند دست‌های پشت پرده‌‌ای در این تبلیغات وجود دارد چنانکه کاربری نوشته بود «حجاب استایل ها با همان منطقی که مانتوعبایی را جایگزین چادر کردند، می‌خواهند جوراب بلند را جایگزین شلوار کنند. مرحله بعدی را خودتان پیش‌بینی کنید! جریان بهائی پروژه‌های خود را از طریق حجاب استایل‌ها روی مردم پیاده می‌کند.»
حجاب استایل‌ها و دست‌های «صهیونیست‌ها»‌حجاب استایل‌ها، هرچه از هنر خیاطی هست از گلدوزی سنگدوزی گرفته تا انواع و اقسام زیورآلات را به کار می‌برند تا لباسی که برتن می‌کنند زیبا و برازنده به چشم بیاید برای همین منتقدان این نوع حجاب می‌گویند این شیوه پوشش دیگر حجاب نیست و در عمل موجب «جلب توجه مردان» می‌شود و حرام است و اعتقادات این افراد را زیر سال می‌برند و بعضی از منتقدان می‌گویند اسلامی که آنها ترویج می‌کنند «صورتی» است و خالص نیست.

«مذهبی صورتی» اصطلاحی است که بخشی از مقام‌ها و طرفداران حکومت به کسانی که از نظر مذهبی «تساهل و تسامح» دارند یا به عبارتی مذهبی «دو آتیشه» نیستند اطلاق می‌شود که با افراد غیر مذهبی نیز همزیستی و روابط نزدیکی دارند.

خبرگزاری فارس در ۱۵ خردادماه سال گذشته در گزارشی نوشت «حجاب استایل بلاگرها نیز نقش همان مانکن را ایفا می‌کنند که لباس‌های مختلف را بر تن می‌کند تا مشتری بتواند راحتتر انتخاب کرده و خرید کند. او جز لباسی که به تن دارد ترویج کننده چیز دیگری نیست. بنابراین مخاطب او نباید به چشم الگویی برای حجاب به او نگاه کند.»

روز نامه جوان در ۱۴ شهریورماه امسال در گفت‌وگویی با یک «کارشناس خانواده» نوشته «حجاب‌استایلی داریم که در پوشش چادر سیگار می‌کشد یا حجاب‌استایل دیگری که از دختر‌ها و پسر‌ها می‌خواهد دوست جنس مخالف را پیدا کنند. در این دوست‌یابی مشخص نیست قرار است به چه بحرانی برسیم».

مهدیه شادمانی با اشاره به جنبش اعتراضی مهسا و مخالفت جمعی از دختران محجبه با حجاب اجباری، به روزنامه جوان گفته «حجاب استایل‌ها در سال گذشته کارزاری با عنوان "من محجبه‌ام، اما با گشت ارشاد مخالفم" یا "من محجبه‌ام و با حضور افراد بی‌حجاب در جامعه مشکلی ندارم" به راه انداختند و اینطور نشان دادند که در جامعه دینی، هر فردی با هر پوششی خواست زندگی کند و قانون پوشش و حجاب قانونی را زیر سؤال ‌بردند».

به اعتقاد کارشناس این روزنامه، ذائقه قشر مذهبی تغییر کرده و «حجاب استایل‌ها» باعث شده‌اند که در مسایلی مانند ازدواج، به عنوان معیاری برای انتخاب همسر باشند و پسرهای مذهبی به دنبال دخترانی شبیه حجاب استایل‌ها باشند.

روزنامه جوان در مطلبی دیگر در ۳۱ مردادماه امسال با عنوان «حجاب‌استایل‌ها علیه چادر محجبه‌ها» تاکید دارد که حجاب استایل‌ها «تغییرات عمیقی در حوزه حجاب و کالای حجاب ایجاد کرده‌اند... و برنامه بعدی حجاب استایل‌ها، برداشتن چادر از سر بانوان چادری و اقشار محجبه و جایگزینی آن با حجاب‌های دیگری همچون عباست».

مطلب روزنامه جوان اشاره دارد که این شیوه را «صهیونیست‌ها» وارد ایران کردند و برای زن در این تبلیغات نقش «تجاری» تعریف شده و «این همان چیزی است که در غرب با مدلینگ برای خانم‌ها اتفاق افتاد».

خبرگزاری فارس در دهم تیرماه امسال از حجاب استایل‌ها انتقاد کرد و نوشت این مدلینگ‌ها به دنبال «استحاله حجاب» هستند، اعتقادی به حجاب ندارند و به عنوان «مد‌ اسلامی» حجاب را به شکل یک صنعت و برند در‌‌آورده‌اند و برای مخاطب «مدل‌سازی» می‌کنند.

براساس گزارش‌هایی که منتشر شده بعضی از فعالان حجاب استایل‌ها در فضای مجازی صاحب درآمدهای بالا نیز هستند چنانکه گفته می‌شود آنها برای یک تک استوری معرفی حدود ۲تا۵ میلیون تومان می‌گیرند و ممکن است درآمد ماهیانه آنها به ۱۵۰ میلیون تومان هم برسد و درآمدزایی این کار باعث شده که خانواده‌های مذهبی و شوهران حجاب استایل‌ها با این کار مخالفت نکنند.
قانون مد و لباس و «شیما»«مد اسلامی» با وجود اینکه در جمهوری اسلامی ایران پدیده نوظهوری است اما تقریبا سابقه مد در کشورهای اسلامی مانند اندونزی، مالزی و ترکیه با صنعت مد در غرب همزمان است.

از ابتدای انقلاب اسلامی محدودیت‌ها و سختگیری‌هایی برسر پوشش زنان وجود داشت و این کشاکش همچنان ادامه دارد و لایحه جنجالی عفاف و حجاب نمونه بارز این اختلاف است.

در دی‌ماه سال ۱۳۸۵ مجلس شورای اسلامی «کار گروه ساماندهی مد و لباس» را تصویب کرد. براساس مصوبه مجلس، این «کار گروه» زیر نظر وزارت فرهنگ و اسلامی اداره می‌شود و محصولاتی که تولید می‌شود باید نشان «شیما» (شناسه یکپارچه مد و لباس ایرانی) را کسب کنند و گفته شده نشان «شیما»، به انواع لباس های مجلسی و نیمه مجلسی، کفش و کیف، انواع زیورآلات و اکسسوری داده می‌شود.

وزارت ارشاد ایران در کنار ساماندهی مد و لباس، تاکنون «دوازده جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر» برگزار کرده و بارها «هفته مد و لباس» در استان‌های مختلف برگزار شده و قرار است از ٢۹ دی ماه تا پنجم بهمن ماه نیزهفته مد تهران برگزار شود.

نمایشگاه‌ها و برنامه‌هایی که در این سال‌ها برگزار شده، نشان می‌دهد که حکومت تلاش کرده تا اوضاع مد و لباس را در کشور تحت کنترل بگیرد و فروشگاه‌های فروشنده مد و لباس در فضای مجازی، بخصوص در اینستاگرام، فروشنده محصولاتی هستند که همین حجاب استایل‌ها تبلیغ می‌کنند از این رو فعالیت آنها از نظر قانونی مشکلی ندارد و به نظر می‌رسد نگرانی افراد مذهبی، بیشتر، خارج شدن این قشر از دایره کنترل حکومت باشد.
+1
رأی دهید
-18

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۴۹
    Nagonsar - مونیخ ، آلمان
    اینها نقش بکسپلکمس را بازی میکنند.صیغه صلواتیهایی که برای سرویس دادن با فامیلهای بو گندوی حسین صادر شدن عراق
    2
    2
    یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.