برگزاری سالگرد خیزش انقلابی با شعاردهی و نافرمانی مدنی

ایران اینترنشنال: در سالگرد خیزش انقلابی مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، شهرهای مختلف کشور به عرصه شعارهای ضدحکومتی و سایر شیوه‌های نافرمانی مدنی تبدیل شد. در همین حال، در کنار خبر اعلام اعتصاب‌ها، گروه‌ها و چهره‌های مختلف سیاسی نیز بر مبارزه متحد تا سرنگونی استبداد دینی تاکید کردند.

ویدیوهای رسیده به ایران اینترنشنال نشان می‌دهد شامگاه جمعه ۲۴ شهریور مردم محله‌های مختلف تهران، از جمله در خیابان آزادی، میدان انقلاب، اکباتان، نارمک، گیشا، تهران‌پارس، چیتگر، خیابان کاشانی، شهرک آتی‌ساز و شهرک آپادانا علیه جمهوری اسلامی شعار سر دادند.

از سوی دیگر، مردم زاهدان پس از نماز جمعه راهپیمایی کرده و در خیابان‌ها علیه علی خامنه‌ای و جمهوری اسلامی شعار دادند.

سایر ویدیوهای رسیده به ایران اینترنشنال نیز شعاردهی شهروندان علیه جمهوری اسلامی را در کرج، سنندج و مشهد نشان می‌دهد.

از سوی دیگر، سایر اشکال نافرمانی مدنی، از جمله پخش اطاعیه و تراکت و نصب بنرهای ضد حکومتی شدت گرفته است. ویدیو‌های ارسال‌شده از اصفهان، یزد و سقز به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهند مردم تراکت‌های فراخوان اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها و نیز عکس‌های جانباختگان خیزش انقلابی را به‌مناسبت سالگرد قتل حکومتی مهسا ژینا امینی تهیه و پخش کردند.


حامد اسماعیلیون در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال با ابراز امیدواری درباره حضور گسترده ایرانیان نقاط مختلف جهان در تجمع‌های سالگرد خیزش «زن، زندگی، آزادی»، ۲۵ شهریور را «روزی بسیار سخت برای جمهوری اسلامی» خواند.

حامد اسماعیلیون گفت: مردم ایران در تجمع‌های سالگرد خیزش انقلابی به کشورهای غربی و همه دنیا نشان می‌دهند که از جمهوری اسلامی عبور کرده‌اند.

شاهزاده رضا پهلوی در سالگرد خیزش انقلابی با تاکید بر ضرورت سرنگونی «رژیم ناایرانی و ضدایرانی» جمهوری اسلامی از مردم خواست که هر خانه، کوچه، خیابان، محله، روستا، شهر، استان و تمام ایران را «به محل سازماندهی، مرکز مبارزه و محور همبستگی برای به زیر کشیدن این رژیم ضحاکی بدل کنید.»

شاهزاده رضا پهلوی در این پیام ویدیویی خطاب به مردم ایران گفت: «دریافته‌اید راه نیک‌روزی و بهروزی‌تان از سرنگونی این رژیم ناایرانی و ضدایرانی، و جایگزین کردن آن با حکومتی ملی و منتخب می‌گذرد.»

عبدالله مهتدی، دبیرکل حزب کومله کردستان ایران، نیز در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال، تلاش برای ایجاد وحدت در اپوزیسیون را ضروری خواند و گفت چنین اتحادی باید به تشکیل یک ائتلاف، و مهم‌تر از آن به ایجاد یک آلترناتیو معتبر در چشم مردم ایران و جهان منجر شود.

در حالی که عبدالله مهتدی در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال، از فراخوان احزاب کرد برای برگزاری اعتصابات در شهرهای کردنشین در ۲۵ شهریور خبر داد، صفحه اینستاگرام نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی، متنی از هفت زندانی سیاسی زن در اوین را منتشر کرده که اعلام کرده‌اند «برای حمایت از مردم و اعتراض علیه حکومت از ۲۴ شهریور در حیاط زندان تحصن می ‌کنیم.»

آزاده عابدینی، سپیده قلیان، شکیلا منفرد، گلرخ ایرایی، نرگس محمدی، محبوبه رضایی و ویدا ربانی این زندانیان هستند که اعلام تحصن کرده‌ و از مردم ایران وجهان خواسته‌اند که «صدای معترضان و مخالفان» باشند.

در بخشی دیگر از بیانیه این هفت زندانی سیاسی زن آمده است: «بغض کشته شدن و اعدام مظلومانه دختران و پسران سرزمینمان در خیابان‌ها و زندان‌ها، کور کردن معترضان، بازداشت، شکنجه و زندان به‌پاخاستگان، زخمی است بر جان و روانمان، اما شعله امید و انگیزه‌ای است برای تداوم مبارزه تا لحظه پیروزی‌مان.»

جمعی از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر نیز در بیانیه‌ای با اشاره به سالگرد خیزش انقلابی اعلام کردند که «ما به پا خاسته‌ایم و نخواهیم نشست برای عدالت و برای پاسداری از میهن، دموکراسی روشن‌ترین آینده ماست و در برابر هر مفهومی که آن را نقض کند می‌ایستیم، برای زن، زندگی، آزادی»

جمعی از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت نیز در بیانیه‌ای ضمن بیان اینکه «سال گذشته خون بی‌گناهی به زمین ریخته شد، یک ایران برای دادخواهی مهسا به پاخاست»، اعلام کردند: «امروز می‌گوییم تا زمانی که دشمن را به زباله‌دان تاریخ نفرستیم، مبارزه پا برجاست.»

در همین حال، احزاب و تشکل‌های مختلف سیاسی نیز در بیانیه‌های مختلف بر ادامه خیزش انقلابی تا سرنگونی جمهوری اسلامی تاکید کردند.

احزاب عضو همگرایی ملت ایران در بیانیه‌ای ضمن گرامی‌داشت یاد هم‌میهنانی که جان خود را فدای دستیابی به آرزوی ۴۴ساله آزادی کرده‌اند، اعلام کردند: «از ملت ایران دعوت می‌کنیم با پیوستن به برنامه‌های اعتراضی در ۲۵ شهریور، بار دیگر بر خواسته بر حق خود، نه به جمهوری اسلامی پافشاری کنیم.»

سازمان زنان جبهه ملی ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد که «ما کشته می‌شویم چون می‌خواهیم همانند سایر انسان‌ها زندگی کنیم» و خطاب به حکومت افزود «نمی‌توانید نفرین و نفرت میلیون‌ها ایرانی را پشت سر داشته باشید و آینده‌ای برای خود تصور کنید»

جمعی از فعالین مدنی نیز در بیانیه‌ای خواستار آن شدند که «اسناد برآمده از این انقلاب همچون «منشور مطالبات حداقلی ۲۰ تشکل» و «منشور مطالبات پیشرو زنان» خاستگاه مطالبات قرار گرفته و «تمام همت و عزم خود را به کار بگیریم تا به زودی شاهد دور جدید اعتراضاتو اعتصاب سراسری باشیم.»

در همین حال، کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای در سالگرد «قتل تبهکارانه‌ مهسا(ژینا) امینی» اعلام کرد که «با وجود شرایط اسفناک و رقت‌بار اقتصادی و اختناق اجتماعی و سیاسی، مردم نه‌تنها از خواسته‌های برحق خود قدمی باز پس ننشسته‌اند، بلکه بیش از هر وقت دیگر در برابر جور و تطاول ایستادگی می‌کنند.»

کانون نویسندگان با اشاره به بازداشت خانواده جان‌باختگان و فعالان مدنی در هفته‌های گذشته نوشت که «مردم آزادی‌خواه نشان داده‌اند که دیگر روزهای سیاه و خفقا‌ن‌آور گذشته را برنمی‌تابند و از هر فرصتی برای در هم شکستن استبداد بهره می‌برند.»

میلاد محمدی، برادر شهریار محمدی از جانباختگان خیزش انقلابی، در پیامی ویدیویی گفت: ما مردم ایران طعم آزادی را با ایمان به خودمان خواهیم چشید. با اتحادی سراسری می‌توانیم از قدرتمند‌ترین دیکتاتور‌ها عبور کنیم. ملحق شدن به این انقلاب خودجوش تنها راه آزادی ما است.

مجید توکلی، فعال سیاسی، به گاردین گفت: احساس مسئولیت اجتماعی در مردم ایران افزایش یافته و آنها به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توانند اقدام‌های اشتباه رژیم را نادیده بگیرند. جامعه در کل نسبت به کسانی که در اقدام‌های اشتباه مشارکت داشته و آن را عادی‌سازی می‌کنند، بسیار حساس شده است.

داریوش اقبالی، خواننده، با انتشار متن و ویدیویی اینستاگرامی در سالگرد خیزش انقلابی مردم ایران نوشت: «زن، زندگی، آزادی» تنها یک شعار نیست، بلکه روح تن همبستگی ملی و خون رگ انقلابی است.

داریوش با تاکید بر اینکه پیروزی ملت ایران بر جمهوری اسلامی، بیش از هر چیز نیاز به همبستگی ملی و پذیرش یکدیگر، با وجود تفاوت‌ها دارد، گفت: «زن، زندگی، آزادی» همچنان می‌تواند خاستگاه همبستگی ملی باشد.

تشدید جو امنیتی و افزایش نگرانی حکومت از موج تازه اعتراضات گستردههمزمان با شدت گرفتن اعتراضات و نافرمانی‌های مدنی، سازمان حقوق بشری هه‌نگاو خبر داد که در ۱۵ روز گذشته دست‌کم ۹۱ شهروند کرد بازداشت شده‌ و صدها شهروند نیز احضار شده و مورد بازجویی و تهدید قرار گرفته‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، هفت جوان در سرپل ذهاب به اتهام فعالیت «در زمینه فراخوان‌های اعتراضی» بازداشت شده‌اند.

نام‌های این بازداشت‌شدگان عبارتست از شاهو مرادی، قنبر ویسی، محمد الیاسی سرزلی، شاهو احمدی، کیانوش اخگر، میلاد حیدری و امیر محمد رنجبر.

از سوی دیگر، ویدیوهای ارسال شده به ایران‌اینترنشنال از جو سنگین امنیتی در شهرها، به ویژه در مناطق کردنشین خبر می‌دهد.

همزمان با تشدید فشارهای امنیتی حکومت بر مردم، سندی محرمانه از وزارت کشور جمهوری اسلامی که به صورت اختصاصی به ایران اینترنشنال رسیده، نشان می‌دهد که مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، در ابتدای سال جاری، در گزارش به علی خامنه‌ای از احتمال اعتراض‌های گسترده اقتصادی در ماه‌های آینده و فشار تحریم‌های آمریکا خبر داده است.

این گزارش جامع که تهدید‌های پیش روی حکومت را برای اطلاع علی خامنه‌ای و دیگر مقام‌های جمهوری اسلامیرسانده، حجاب را موضوعی امنیتی–سیاسی برای جمهوری اسلامی دانسته و تاکید کرد که مخالفت با حجاب اجباری تبدیل به نماد نافرمانی مدنی شده است.

وزارت کشور هشدار داد که شکست در حوزه حجاب می‌تواند سرآغاز گسترش نافرمانی مدنی به سایر حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی شود.

این گزارش با ابراز نگرانی از بروز مشکلات ارزی و احتمال کمبود کالاهای اساسی در کشور، تاکید کرده که جمهوری اسلامی باید به دنبال روش‌های جدیدی برای انجام پرداخت‌های بین‌المللی و تامین کالاهای اساسی برای کشور باشد.

مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری سیاست بازدارندگی نظامی جمهوری اسلامی در این سال‌ها را ناکارآمد خوانده و خواستار اعمال سیاست‌هایی برای افزایش قدرت اقتصادی شده است.
+177
رأی دهید
-12

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۴
    arian1 - ابادان، ایران

    کار را این بار یک سره بکنیم و اهریمنان جنایتکار اسلامی را به خاک بکشانیم. زن، زندگی، آزادی
    29
    83
    شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    Omide por jalal - تبریز، ایالات متحده امریکا

    ا درود به خاندان پهلوی ، ما مردم داخل ایران از ایرانیان جهان به خصوص آنهایی که در امریکا هستند میخواهیم در روز سخنرانی تروریست رئیسی در نیویورک ، خیابان های جهان و امریکا و نیویورک را قرق کنند و ابروی نداشته جمهوری الزامی و حامیان دموکرات و مخصوصا بایدن خائن را ببرند ! ای محمد رضا ، درود بر تو که در هر سفارت به هر جای دنیا ، آبرو و جلال ایران بودی !
    12
    37
    شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    دوستدار - استهکلم، سوئد

    شعار رهایی همه ایرانیان از استبداد اخوندی ؛ زن زندگی ازادی است! اخوندهای ملعون صدها سال است باری بودن بر دوش مردم ایران و زالوی بودن که خون مردم را میمکیدن . اینک 43 سال است اخوندها در ایران بارشان را سنگین تر کردن و پایشان را خیلی دراز تر از گلیمشان کردن و هزاران هزار از مردم ایران بخصوص جوانان عزیز را یا خودشان کشتند و اعدامشان کردن یا برای حکمرانی بیشتر خود در جهان و گسترش دین مزخرفشان به کشتنشان دادن ! نظام اخوندی نه مطلوب است و نه ارزش این را دارد حکم رانی بکند حیف از این 43 سال که بر ملت ایران گذشت!
    3
    32
    شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.