دو سوم معترضان جان‌باخته جهان در سال گذشته در ایران کشته شده‌اند

 شماری از کشته‌شدگان بر اثر سرکوب اعتراضات ۱۴۰۱ در ایرانصدای آمریکا: گزارش تحقیقی پایگاه داده‌های باز ایران نشان می‌دهد در اعتراضاتی که طی یک سال گذشته در ۸۴ کشور جهان رخ داده، بیش از ۸۰۰ نفر کشته شده‌اند که از این میان ۵۳۷ مورد در ایران بوده است.

پایگاه داده‌های باز ایران پنج‌شنبه ۲۳ شهریور جمهوری اسلامی را «رکورددار سرکوب و کشتار معترضان در دنیا» معرفی کرد و بر اساس پژوهش‌هایش گزارش داد که در یک سال گذشته دست کم ۱۷۹ تظاهرات در ۸۴ کشور رخ داده که به کشته شدن حداقل ۸۱۷ نفر منجر شده است. از این میان سهم ایران ۵۳۷ نفر یعنی بیش از دو سوم از تعداد کل معترضان جان‌باخته در جهان است.
این مرکز پژوهشی، با رجوع به آمارهای مستند سازمان حقوق بشر ایران، تعداد کشته‌شدگان در اعتراضات ۱۴۰۱ را دست‌کم ۵۳۷ تن گزارش داده است که «۴۸ تن از آنها زن و ۶۸ تن از آنها کودکان زیر ۱۸ سال بودند» و «بیشترین آمار کشتار مربوط به دو هفته نخست اعتراضات با آمار ۲۲۳ کشته است.»
این تعداد، بنا بر بررسی‌های پایگاه داده‌های باز ایران، معادل «۶۶ درصد یا دو سوم کل آمار کشته‌شدگان در اعتراض‌های مردمی در سراسر جهان است.»

در این گزارش با استناد به داده‌های سایت «گلوبال پروتست ترکر»، وابسته به بنیاد غیردولتی صلح بین‌المللی کارنگی در آمریکا، آمده است که از سپتامبر سال گذشته (شهریور ۱۴۰۱) معترضان در چندین کشور - از جمله ایران، عراق، و سوریه - توسط پلیس و ماموران حکومتی کشته شده‌اند.
این در حالی است که ۱۶۷ تظاهرات دیگر در سایر نقاط دنیا انجام شده بدون آن که کسی کشته شده باشد.

پایگاه داده‌های باز ایران در نقشه زیر پراکندگی اعتراض‌های مردمی را در ۸۴ کشور جهان نشان می‌دهد. در این نقشه تعداد بالای تجمع‌های اعتراضی در کشورهای اروپایی به وضوح دیده می شود. به گزارش این پایگاه، این‌ها کشورهایی هستند که «حق اعتراض آزاد شهروندان در آن جا به رسمیت شناخته می‌شود و مسئولیت امنیت اعتراضات مردمی در این کشورها بر عهده دولت است.»
پایگاه داده‌های باز ایران به کشورهای فرانسه، اسپانیا، و بریتانیا اشاره کرده است که «رکورددار بیشترین تعداد تظاهرات مردمی» هستند.

بنا بر این گزارش، از زمان کشته شدن مهسا (ژینا) امینی تاکنون در فرانسه ۹ تظاهرات انجام شده که بزرگ‌ترین آنها تظاهرات اعتراضی پس از کشته شدن «نائل مرزوق» است. هزاران معترض به خیابان‌ها آمدند و با پلیس درگیر شدند، اما کسی کشته نشد.

تعداد تظاهرات مردمی در اسپانیا و بریتانیا نیز در یک سال گذشته هر کدام شش مورد بوده است. بزرگ‌ترین تظاهرات اسپانیا، پاییز سال گذشته همزمان با تظاهرات مردم ایران در نوامبر (آبان) ۲۰۲۲ برگزار شده است که در آن «بیش از ۲۵۰ هزار معترض حضور داشته و به سیاست‌های درمانی اعتراض کرده‌اند.»

همین طور در بریتانیا بزرگ‌ترین مورد تظاهرات مادران در اعتراض به افزایش هزینه مهدکودک‌ها در اکتبر ۲۰۲۲ بوده که در آن بیش از ۱۵ هزار معترض حضور داشته‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل روز چهارشنبه و در آستانه سالگرد کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی در بیانیه‌ای با محکوم کردن مصونیت از مجازات مقامات حکومت ایران که در «سرکوب وحشیانه» اعتراضات دست دارند، بر ضرورت مقابله جامعه جهانی با آن تأکید کرده است.

شاهزاده رضا پهلوی نیز روز چهارشنبه در گفت‌وگو با بخش فارسی صدای آمریکا ابراز امیدواری کرده که «در آستانه سالگرد مهسا»، ایرانیان داخل و خارج از کشور «نشان بدهند» می‌خواهند برای آینده ایران «تمام تبعیض‌ها و جنایت‌ها» اعم از «قومی، مذهبی، جنسی، و سیاسی» از بین برود.
+36
رأی دهید
-3

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۴
    shirzan - برلین، آلمان
    خوب به قول خامنه ائی ضحاک ما رکورد زدیم
    1
    6
    ‌پنجشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۵
    سهراب هیچستانی - دلفت، هلند
    ما رکورد زدیم. ما حکومت باجناقها رکورد زدیم. اختلاس، غارت، تخریب، جنایت و ویرانی، خرافات، اعدام، کشتار، ضعیف ترین پول جهان، کودک کشی، زن ستیزی، تروریسم.. اما همه این جنایات هولناک بر سر شما خراب خواهد شد. دیر و زود داره، سوخت و سوز نداره
    1
    7
    ‌پنجشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۵
    سیمرغ ایران - برلین، آلمان
    کفتار پیر بدبخت بدان که نامت بعنوان ننگ بشریت در تاریخ ثبت خواهد شد
    1
    6
    ‌پنجشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۸
    فضول میرزا - استکهلم، سوئد
    و حالا نوبت ملت است که همگی با هم بپا خواسته و انتقام خون جوانان این مرز و بوم را از این قوم تازی صفت گرفته و آینده خود و فرزاندانشان را روشن سازند.
    1
    3
    ‌پنجشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.